handdator

Visa fullständig version : Ojämn utveckling, vad kan man göra?


TheIsh
2013-10-09, 21:49
De flesta brukar ju säga "fortsätt bara". Men om det är nuvarande träning som skapat felet så känns det inte som att fortsätta är lösningen? Någon som personligen har åtgärdat ett "snebygge"? Har gått över till hantlar istället för skivstång på nästan alla övningar, men jag vet inte om det gör så mycket. Jag har läst allt ifrån att det kan vara atlaskotan till gener till fan och hans moster. Finns det någon forskning på detta? Antar att det inte gör det, men jag frågar på vinst eller förlust ändå.

Har ojämn QL utveckling, som antagligen beror på att jag är högerhänt och bärt kassar i höger hand alltid etc. Jag har iofs inte tränat seriöst speciellt länge, men jag tänkte att det kunde vara värt att fråga ändå. Är det verkligen så enkelt som att fokusera på den svaga sidan när man lyfter? Har, vad jag tror är en funktionell skillnad på benlängden vilket jag tror ställer till en del. Röntgades en gång för det och de sa att de inte såg någon signifikant skillnad i benlängd. Lutar jag mig mot en vägg så det långa benet är rakt är det andra ca 1.5-2cm för kort. Märks även när jag ligger i sängen och försöker ha båda fötterna plana mot väggen.

Forzafurioso
2013-10-10, 14:02
1. Gå till en bra naprapat el dyl och kolla upp det med benet. (det kan sitta i höften)
2. Börja använda vänster sida till att göra saker i vardagen tex diska, öppna dörrar, bära kassar osv.

Ambull
2013-10-11, 07:23
Som @Forza redan skrivit, låter som du är sned i höften vilken en naprapat i sådant fall enkelt skulle fixa.