handdator

Visa fullständig version : Vetandet av att ligga på ett kaloriöverskott eller inte?


robiiiinnnn
2013-10-09, 18:51
Att kunna uppskatta mängden mat och kunna avgöra för dagen att man ligger på ett kaloriöverskott är enligt mig svårt att veta. Jag går under en så kallad "bulk" där jag försöker ligga på 200-300 kalorier i överskott för att därefter kunna bygga upp mina muskler. Jag vad läst och hört så är det ett MÅSTE att ligga på ett överskott för att kunna få energin till att bygga muskler, detta kan dock diskuteras om det verkligen stämmer eller inte. Jag har suttit ett tag och grubblat över hur man vet exakt när man egentligen ligger på ett överskott eller inte? Det kan trots allt inte vara lätt att veta om man inte väger maten vilket kan vara jobbigt i längden.

Frågan är då till er, hur gör ni? Hur vet ni under dagen att ni har fått i er tillräckligt med energi/kalorier? Uppskattar ni maten helt enkelt och gissar lite ibland? Saken är ju det att om man bara gissar lite ibland kan det ju ibland ske ett underskott under dagen utan ens vetande vilket kan innebära ingen muskelutveckling Dela gärna med er av era erfarenheter och ge råd och tips! Jag har själv räknat ut mitt energibehov per dag med hjälp av:

http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Här fick jag fram mitt vilket var ungefär 3000 kcal per dag. Menar dom på att det är mitt dagliga behov eller har dom räknat ut automatiskt att det är ett överskott jag ska ligga på för att bygga?

PureWhey
2013-10-09, 18:54
Ligger du på överskott går du upp i vikt.

robiiiinnnn
2013-10-09, 18:56
Sant! Men ibland kan vikten flyga iväg och onödigt mycket fett kan lägga sig på kroppen!

r1kkie
2013-10-09, 18:57
Det är ju ganska intressant där du fyller i hur många pass/vecka man tränar.
Det skiljer sig rätt mkt i energiåtgång mellan koditionspass - fotbollsträning - styrketräning om vi säger så.

Sen kan man inte veta exakt hur mkt man behöver.

Det man får göra är att börja nånstans och ligga på den mängde någon vecka/veckor å se om man går upp ner eller står till i vikt och sedan justerar man beroende på vad som hänt.

Kvicksilver
2013-10-09, 19:10
Sant! Men ibland kan vikten flyga iväg och onödigt mycket fett kan lägga sig på kroppen!

Vikten "flyger" inte iväg så snabbt att du vaknar fet en dag för att du råkar ligga några hundra kalorier fel ett tag. Lägg dig på en kalorinivå en månad... utvärdera... justera... börja om. Busenkelt.

tjing
2013-10-09, 21:43
Håll nere fettet en aning så har du mer utrymme för mindre exakta överskott.