handdator

Visa fullständig version : Tjänar man något på att vara deffad en längre tid?

robsson
2013-10-09, 14:26
Jag har precis avslutat en för mig framgångsrik deff. Har deffat flera gånger tidigare och har alltid väldigt fort övergått till att äta balans och sen bulk. Jag har alltså aldrig hållit den rippade formen särskilt länge. Eftersom jag inte tävlar har jag heller inte haft någon anledning till det. Mitt långsiktiga mål är att bli större muskulärt och därför har jag deffat för att på sikt förbättra min kroppskomposition vilket jag också har gjort. Nu är jag alltså i det läget att jag är ivrig på att få börja äta normalt igen och successivt bygga igen.

Därför är min fråga om man tjänar något på att hålla en låg kroppsfett procent under en längre tid sett till den långsiktiga utvecklingen av kroppskompositionen jämfört med att inte göra det och väldigt snart efter en deff påbörja balans/bulk? Jag tänker själv att det skulle kunna vara fördelaktigt om kroppen på något sätt skulle börja förändra exempelvis setpoint för hur mycket fett den vill hålla. Just nu känner jag att min kropp skriker efter mat därför att den vill återgå till ett normalläge den är van vid. Kanske kan jag då ändra detta normalläge till att bli med mindre fett eller funkar det inte så? Kanske finns det också andra fördelar? Eller kanske inga alls?

Lance Uppercut
2013-10-09, 15:06
Om du snabbt går från deff till bulk kommer inlagringen av fettmassa bli större än om du hade hållit dig på kaloribalans i några månader innan bulken.

robsson
2013-10-09, 15:24
Om du snabbt går från deff till bulk kommer inlagringen av fettmassa bli större än om du hade hållit dig på kaloribalans i några månader innan bulken.

Det är jag redan medveten om och därför skrev jag balans/bulk då jag alltid ligger på balans en tid efter för att sen gå på bulk. Nu är frågan bortsett från detta om man tjänar att vara deffad en längre tid.

tjing
2013-10-09, 15:33

Det är väl iofs inte säkert, utan beror på vad du äter och i vilken mängd. Du kan inte lagra in mer fett än vad som finns att tillgå i kosten.

Nutrid
2013-10-09, 15:40
Det finns mig veterligen inte något vetenskapligt bekräftat svar på frågan.

Har dock hört från olika relativt pålitliga håll att man tros kunna ändra sin setpoint. Förmodligen genom att, under en längre period (då snackar vi månader) ligga vid samma kroppsfett genom att äta bra mat och kanske även försöka se om man kan pressa in lite exempelvis kolhydrater var 2-3 vecka, dvs ej bulka men snarare pressa upp metabolismen.

Spekulation dock och ska inte tas som någon sanning. Men för mig så har jag definitivt ändrat setpoint gentemot för vad jag höll i tonåren/18-20. Men det kräver nog en jävla disciplin och när det kommer till hormoner som ska stabiliseras osv så behövs nog som sagt en del tid ägnas åt det - om det nu kommer att gå för dig.

Som tillägg så kan jag säga att jag hade exakt samma fundering som dig. Därför låg jag medvetet kvar på samma vikt i ett helt år innan jag ens började bulka (höll det via bra kost, kondition och självfallet styrketräning). Nu i efterhand så känns det lättare att komma ner i en bra form som är en bra form i mina ögon.

Tror även att det är svårare ju fetare du varit tidigare i livet, eller rättare sagt ju längre ifrån din ursprungliga setpoint du varit.

Men sedan så kommer ju så klart en lägre kroppsfett procent (till en viss gräns så klart) vara mer hälsosamt än en (för) hög. Det säger sig själv ;). Du har säkert läst om att kalorirestriktion kan förlänga livet pga att det sliter mindre på kroppen etc.

Halvar
2013-10-09, 15:44
Det finns mig veterligen inte något vetenskapligt bekräftat svar på frågan.

Har dock hört från olika relativt pålitliga håll att man tros kunna ändra sin setpoint. Förmodligen genom att, under en längre period (då snackar vi månader) ligga vid samma kroppsfett genom att äta bra mat och kanske även försöka se om man kan pressa in lite exempelvis kolhydrater var 2-3 vecka, dvs ej bulka men snarare pressa upp metabolismen.

Spekulation dock och ska inte tas som någon sanning. Men för mig så har jag definitivt ändrat setpoint gentemot för vad jag höll i tonåren/18-20. Men det kräver nog en jävla disciplin och när det kommer till hormoner som ska stabiliseras osv så behövs nog som sagt en del tid ägnas åt det - om det nu kommer att gå för dig.

Som tillägg så kan jag säga att jag hade exakt samma fundering som dig. Därför låg jag medvetet kvar på samma vikt i ett helt år innan jag ens började bulka (höll det via bra kost, kondition och självfallet styrketräning). Nu i efterhand så känns det lättare att komma ner i en bra form som är en bra form i mina ögon.

jag har ändrat setpoint ett par ggr på ganska stora vikt skillnader.Gjort dert genom att äta proteinrikt,kolhydratrikt och lågt på fett.Har jag ätit en högre fettkost efter att gått ner så går jag upp fortare till gamla setpointen

TheIsh
2013-10-09, 16:01
Ens set point förändras väl? Jag fann det här väldigt intressant. Berhkan är väl ett bra exempel på någon som håller riktigt låg bf året runt utan att ha växt upp med lågt bf. http://www.academia.edu/497061/The_Concept_of_a_Body_Fat_SetPoint

Lance Uppercut
2013-10-09, 16:14
Det är väl iofs inte säkert, utan beror på vad du äter och i vilken mängd. Du kan inte lagra in mer fett än vad som finns att tillgå i kosten.

På samma kost med samma överskott uppenbarligen, något annat vore ju...

Nutrid
2013-10-09, 19:38
Ens set point förändras väl? Jag fann det här väldigt intressant. Berhkan är väl ett bra exempel på någon som håller riktigt låg bf året runt utan att ha växt upp med lågt bf. http://www.academia.edu/497061/The_Concept_of_a_Body_Fat_SetPoint

Tack för länken!

Var jävligt bra läsning/skrivet.

TheIsh
2013-10-09, 19:58
I know, jag har den bookmarked ;)

Gober
2013-10-09, 20:01
Kan man verkligen ändra sin setpoint? Har för mig Grub skrivit att om man varit tjockis kommer man mest öka i fett vid överätning, for life? Och då borde väl även kroppen hela tiden kämpa för att nå den högsta vikt man tidigare legat på?

Nutrid
2013-10-09, 20:10
Kan man verkligen ändra sin setpoint? Har för mig Grub skrivit att om man varit tjockis kommer man mest öka i fett vid överätning, for life? Och då borde väl även kroppen hela tiden kämpa för att nå den högsta vikt man tidigare legat på?

Även om du lättare lägger på dig fettvikt om du tidigare varit fet så finns det ingen som vet hur sakerna ser ut efter exempelvis 10 år på samma vikt vid en normal fettprocent.

Sedan så har jag för mig att grub postade en studie där det visades att en del (säg typ 10%) av fettcellerna dör efter X antal år och sedan förnyas.. Vilket i mina ögon säger att det förmodligen går att ändra set-point och mycket annat men att det är sådant som tar tid.

Det är även anledningen till att långsiktigt tänk och tålamod är A och O i min syn på träning och kost.

Än en gång enabart spekulationer från min sida men det är väl det forumet är till för delvis.