handdator

Visa fullständig version : Vikt som går ner hela tiden?


LIFT
2013-10-09, 13:06
Nu vid min deff som jag sysslat med i snart 1 månad, så har det gått upp och ner hela tiden, även fast jag räknar kalorier och ligger på underskott. Detta troligen för vatten i min kropp?

Men jag fick i tankarna för några dagar sedan om en videoserie som Destorm på YouTube gjorde i slutet på 2012 där han förlorade mer än 10 lbs (4.5 kg) på en vecka. Kommer ihåg att hans vikt gick rakt ner och jag undrar lite om hur det isåfall fungerar?

Jag har kollat igenom alla 14 videos där han mäter vikten och skrivit upp det, såhär ser det ut

Vikt i pounds / lbs
196.6
194.6
193.8
192.6
192.2
191.2
190.6
189.8
189.0
188.0
188.0
187.8
186.6
185.2

Endast en dag som det stannade i vikt för honom.

Här är första videon:
http://www.youtube.com/watch?v=VpWxNVjdoJk
De andra finns på hans kanal där

Hur fixade han att gå ner i vikt rakt av såhär? varför ändrades inte hans vikt upp och ner?

tjing
2013-10-09, 13:21
Glykogen, vätska och en del fett förmodligen.

Det är inte bara fett han tappat, det garanterar jag dig. Det mesta är glykogen och vatten. På samma sätt, beroende på hur man äter olika dagar kan vätska i kroppen diffa på deff och vikten fluktuerar på vågen.

Det är dock fettvikten som är relevant i sammanhanget.

Lance Uppercut
2013-10-09, 15:09
Jag gick ner ca 5 kilo på 1-2 veckor i början av min deff. Är nästan säker på att knappt någonting alls var fett.

LIFT
2013-10-09, 15:20
Aha, sjukt konstigt.
Jag testade bulka (men blev mest grisbulk, från 78 kg till 81 kg på runt en månad) innan jag började deffa.
Nu ungefär en månad sedan jag började deffa och legat ibörjan på cirka 500 kcal underskott, och nu för någon vecka sedan ändrat till 1000 kcal underskott. Och gått ner cirka 3-4 kilo hittills.
Tror ni det jag gått ner på en månad är mest vatten eller må det vara en del fett? Min vikt kanske rasade ibörjan med 1 kg ganska snabbt men sedan har den stått och gått upp och ner hela tiden..

tjing
2013-10-09, 15:37
Som sagt, vatten och glykogen står för den absolut största delen av viktförlusten under det tidiga skedet av viktnedgång.

Viktfluktuationer på vågen påverkas av allt ifrån mat i magen, bajs i tarmen, kiss i blåsan, glykogen och vatten i kroppen.

Kroppen hoppar inte bara runt i vikt sådär av sig själv utan anledning. Det går inte. Folk vill få det till något magiskt svårförklarat fenomen.

TheIsh
2013-10-09, 15:53
Ang. Destorm.. Man kan väl lägga hypotesen att han ätit exakt samma och druckit exakt samma saker och mängd över dessa dagar och vägt sig exakt samma tid?
För övrigt så diffar det 0.2 lbs mellan dagarna.. Mindre än ett hekto.