handdator

Visa fullständig version : Where dem girls at?


Lorena
2013-10-09, 12:50
Får man vara fräck och fråga er tjejer/kvinnor som lyckats bli stora (större) hur ni har tränat under uppbyggnadsperioden? Alltså, volym, frekvens, cardio/inte cardio?

Gärna lite sis-science här. ;)

Vad upplever ni har varit nyckeln för att växa? Det vill säga om vi blir lite mer detaljerade än "träna hårt, ät tillräckligt"?

SKSKSK
2013-10-09, 19:46
Får man vara fräck och fråga er tjejer/kvinnor som lyckats bli stora (större) hur ni har tränat under uppbyggnadsperioden? Alltså, volym, frekvens, cardio/inte cardio?

Gärna lite sis-science här. ;)

Vad upplever ni har varit nyckeln för att växa? Det vill säga om vi blir lite mer detaljerade än "träna hårt, ät tillräckligt"?

1. Kcal-överskott
2. 8-12 rep
3. Ca 8-10 set/muskelgrupp
4. Vila
5. 5 splitt
6. Kondition (för att kunna äta mer utan att bli superfet) separerat från styrkan

Lorena
2013-10-09, 20:19
Back to basics :)

Följdfrågor:

Vad har du kört för cardio och när?

Hur har du mätt progression?

Finns det nån typ av övning/träningstyp som du vaskat helt för att det inte gett någon utdelning?

sweetkarolina
2013-10-09, 20:53
Träna tungt!
Jag håller nödvändigtvis inte helt med i ovanstående reps och setantal, skulle kunna slänga in ett 1-12 reps för det är på sin plats att köra både höga och låga reps. Variation liksom.
Och var inte rädd att träna till fail iaf ibland. Många tjejer är för rädda att ta ut sig och jag tror enda sättet att lära sig hur mycket man faktiskt klarar är att köra tills man faktiskt failar. Sen kan man lägga dosen bara strax under fail, för att inte slita ut sig helt.

Lorena
2013-10-09, 21:09
Själv kör jag till fail väldigt ofta. Blir att tänka att jag för allt i världen inte vill att resultaten ska utebli för att jag mesar. Sålede kör jag hellre lite för mycket, ett set för mycket, mycket till fail, mycket momentum på slutet. Kanske blir kontraproduktivt det med om man gör så för ofta...

Så svårt med den där jävla balansen, vad är för mycket, vad är för lite.

Så är det ju så individuellt vad man tål.

Det är dock sjukt intressant att läsa andras erfaenheter! Och inspirerande. Big up ladies!

mccodebreaker
2013-10-09, 21:36
Om du börjar haka upp dig på småsaker så kommer det bli psykiskt jobbigt att hålla på att träna i längden och alltid försöka eftersträva perfektion tror jag. Ner till gymmet, gör ditt bästa, ät bra så kommer resultaten. No worries, det hade jag för mycket av tidigare.:smash:

TheIsh
2013-10-09, 21:45
Får man vara fräck och fråga er tjejer/kvinnor som lyckats bli stora (större) hur ni har tränat under uppbyggnadsperioden? Alltså, volym, frekvens, cardio/inte cardio?

Gärna lite sis-science här. ;)

Vad upplever ni har varit nyckeln för att växa? Det vill säga om vi blir lite mer detaljerade än "träna hårt, ät tillräckligt"?

Hade det inte varit bättre med "actual science"? :confused:

Lorena
2013-10-10, 11:48
Vanlig science går ju läsa vartsomhelst ;) Är inte så allvarlig, det här ett forum, jag tänkte bolla lite för skoj skull bara.

Självklart är det viktigaste att gå till gymmet, kötta och sen äta, sova repetera.

rooz
2013-10-10, 12:00
Tränar man hårt och progressivt samt över en längre tid samtidigt som du har ett adekvat matintag så kommer du växa.

Tolkia
2013-10-10, 14:48
På förekommen anledning: Som vanligt är det några killar som blir så till sig i trosorna när en tjej skapar en tråd att de inte kan låta bli att tramsa loss. Vänligen gör inte detta.

Lorena
2013-10-10, 15:03
På förekommen anledning: Som vanligt är det några killar som blir så till sig i trosorna när en tjej skapar en tråd att de inte kan låta bli att tramsa loss. Vänligen gör inte detta.

Härskartekniker på internet, suck. Lite uttjatat jag håller med!

Jag förstår ju själv att tjejer och killar bör och kan träna på samma sätt, om de har samma mål. Inte dum i huvudet fast jag inte har en allsmäktig fallos. Att läsa och ta till mig fakta behärskar jag. Har en en examen i informationsvetenskap och kan således sålla bort irrelevant pseudofakta och tolka en studie också, tänk!

Nu var ju dock syftet att småprata lite med just tjejer, lite sådär som jag trodde att en kunde/skulle göra på forum, för att det är trevligt och skoj. Får en ta ledigt och tjåla lite skit ibland? Får jag betalt för att sitta här kanske?

Dock är det ju inte så skoj längre när en blir tagen för att vara fullständigt imbecill för att det saknas y-kromosom.

SKSKSK
2013-10-10, 21:09
Back to basics :)

Följdfrågor:

Vad har du kört för cardio och när?

Hur har du mätt progression?

Finns det nån typ av övning/träningstyp som du vaskat helt för att det inte gett någon utdelning?

*Cardio
- Promenad = så fort jag hade tid över
- Jogging = Helst på dagar jag inte körde gym men ibland på morgonen om jag tränade på kvällen eller vice versa

*Progression
- Ökad styrka
- Ökad muskelmassa
- Ökad fett%

*Slopade övningar
Chins och dips eftersom det stjälper mig mer än hjälper mig i nuläget eftersom jag har axelproblem. Förövrigt två bra övningar men för mig är dessa värdelösa

Diomedea exulans
2013-10-10, 21:20
Det var ingen härskarteknik, jag menar bara att tjejer väl ska träna på samma sätt som killar? Eller gör hormoner osv att andra förutsättningar gäller?

Degpekka
2013-10-10, 21:30
Träna som alla andra som vill bli stora och lyckas, oavsett om du är tjej eller kille.

TheIsh
2013-10-10, 21:41
Det var ingen härskarteknik, jag menar bara att tjejer väl ska träna på samma sätt som killar? Eller gör hormoner osv att andra förutsättningar gäller?

Jag tror problemet var att män öht skrev i tråden, för jag ser inget som befogade Tolkias inlägg alls.

Tolkia
2013-10-10, 22:09
Jag tror problemet var att män öht skrev i tråden, för jag ser inget som befogade Tolkias inlägg alls.
Du ser rimligtvis inte de inlägg jag har plockat bort, nej.

Det är inget problem att män skriver i tråden. Däremot blir det ett problem om män, kvinnor eller djur tramsar sönder en tråd som ligger i ett seriöst forum och har ett seriöst syfte. Om det är någon som känner sig manad att dra martyrkortet p.g.a. detta så varsågod.

TheIsh
2013-10-11, 01:32
Nej, det förklarar saken. Gick på vad som finns nu.

z_bumbi
2013-10-11, 10:34
Jag är inte tjej men tung träning som Karro skriver om ser jag som extra viktigt för tjejer, tjej är generellt svagare än killar och därför bör fokus ligga mer på att få upp en skaplig arbetskapacitet på tyngre vikter. Därmed inte sagt att man måste slita hund och maxa hela tiden men det är betydligt viktigare att ha en plan för att kunna öka vikterna.
En nybörjarkille som äter och tränar lite hur som helst växer oftast ganska så skapligt första året bara den tar i.

Många tjejer är väldigt rörliga i bäckenpartiet så det är ett område man bör hålla koll på, det är t ex väldigt få tjejer jag ser som t ex kan hålla bäckenet horisontellt när de kör utfall och därför bör man öva det redan från början.

Tjejer har en bäckenbotten som man bör tänka på redan under teknikträningen i benpress, böj, mark mm. "Knip".

Sen är det bara att köra på.

Lorena
2013-10-11, 11:15
Jag är inte tjej men tung träning som Karro skriver om ser jag som extra viktigt för tjejer, tjej är generellt svagare än killar och därför bör fokus ligga mer på att få upp en skaplig arbetskapacitet på tyngre vikter. Därmed inte sagt att man måste slita hund och maxa hela tiden men det är betydligt viktigare att ha en plan för att kunna öka vikterna.
En nybörjarkille som äter och tränar lite hur som helst växer oftast ganska så skapligt första året bara den tar i.

Många tjejer är väldigt rörliga i bäckenpartiet så det är ett område man bör hålla koll på, det är t ex väldigt få tjejer jag ser som t ex kan hålla bäckenet horisontellt när de kör utfall och därför bör man öva det redan från början.

Tjejer har en bäckenbotten som man bör tänka på redan under teknikträningen i benpress, böj, mark mm. "Knip".

Sen är det bara att köra på.

Tack för ett informativt svar med lite ny input. En sak jag har svårt för är att veta vad som är realistiska ökningar att planera för per tidsenhet, i basövningarna till exempel.

Typ om vi leker att jag idag som mest har dragit 90 kilo i mark, när "borde" jag rimligtvis kunna nå 100?

Det är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga, men det vore ändå intressant att höra tankar om det.

Angående att jag lackade ur på kommentarer som "det låter som killträning" och någonting om att passa sig så en inte blev stor, så tyckte jag bara att det var underliga kommentarer som jag tolkade som gensvar på uppfattad okunskap från undertecknads sida. Självklart kan jag ha uppfattat det så p g a allmänt rådande forumstämmning och de sociokulturella kontexter som vi idag befinner oss inom.

Förlåt för att jag lackade ur.
Nu glömmer vi det om ingen vill älta det further.

SkyA
2013-10-11, 15:00
Försök till svar...

Lyckats blir större?
Ja, blir större för varje år som går men har inget bråttom så min strukturerade "ostruktur" passar mig bra. Balanserar mellan att jag egentligen estetiskt sett inte vill bli större men samtidigt är det så vansinnigt kul att kunna lyfta mer vikt.

Volym, frekvens, cardio/inte cardio?
3-5 dagar / veckan styrketräning året runt, 3-split med modifikation
Cardio – nja, pga skada så har begränsade val så kör lite när andan faller på. Oftast bli det 20-30 min corsstrainer varje pass och ett löppass var 14:e dag (hade gärna sprungit mkt mer om det hade funkat)

Finns det nån typ av övning/träningstyp som du vaskat helt för att det inte gett någon utdelning?
Ja
Chins – får inte till tekniken och har olika rörlighet i axlarna så ser ingen mening att harva med ngt jag inte tycker är kul.
Knäböj – kan inte ta nå nämnvärda vikter pga skador och skaderisken för mig så inte motiverande att fortsätta med (utan progression = inge kul) så hittat andra lösningar

Vad är nyckeln/vad funkat?
Tränar och tar i tills det verkligen känns, inte krångla till saker och ha tålamod

Tillåta avstamp att testa nytt. Eller som i förra veckan när bänkpressen var omöjligt tung och hela min plan för passet raserades – byta strategi. Jag sänkte vikterna och körde strikt, la till någon övning för variation och avsluta med att köra slut på en annan muskel. Denna vecka blev det istället två bänkpass och de gick super. Må inte vara ”optimalt” ur allas perspektiv men funkar för mig.

Om jag har som mål att öka i en övning, ex bänkpress så funkar bäst för mig att köra strikta 5x8 (på vikt jag behärskar men är jobbigt) och öka successivt. Varva in sen 2+2 sets på högre vikter för att se var maxet ligger.

Progression – noterar vad jag gör och vikter, givet att jag ibland alternerar övningar, ordning, sets och reps så stirrar mig inte blint på vikten för dagen. Får ex ibland för mig att köra 50-100 benpress bara för skojs skull…

Lorena
2013-10-11, 17:04
Försök till svar...

Lyckats blir större?
Ja, blir större för varje år som går men har inget bråttom så min strukturerade "ostruktur" passar mig bra. Balanserar mellan att jag egentligen estetiskt sett inte vill bli större men samtidigt är det så vansinnigt kul att kunna lyfta mer vikt.

Volym, frekvens, cardio/inte cardio?
3-5 dagar / veckan styrketräning året runt, 3-split med modifikation
Cardio – nja, pga skada så har begränsade val så kör lite när andan faller på. Oftast bli det 20-30 min corsstrainer varje pass och ett löppass var 14:e dag (hade gärna sprungit mkt mer om det hade funkat)

Finns det nån typ av övning/träningstyp som du vaskat helt för att det inte gett någon utdelning?
Ja
Chins – får inte till tekniken och har olika rörlighet i axlarna så ser ingen mening att harva med ngt jag inte tycker är kul.
Knäböj – kan inte ta nå nämnvärda vikter pga skador och skaderisken för mig så inte motiverande att fortsätta med (utan progression = inge kul) så hittat andra lösningar

Vad är nyckeln/vad funkat?
Tränar och tar i tills det verkligen känns, inte krångla till saker och ha tålamod

Tillåta avstamp att testa nytt. Eller som i förra veckan när bänkpressen var omöjligt tung och hela min plan för passet raserades – byta strategi. Jag sänkte vikterna och körde strikt, la till någon övning för variation och avsluta med att köra slut på en annan muskel. Denna vecka blev det istället två bänkpass och de gick super. Må inte vara ”optimalt” ur allas perspektiv men funkar för mig.

Om jag har som mål att öka i en övning, ex bänkpress så funkar bäst för mig att köra strikta 5x8 (på vikt jag behärskar men är jobbigt) och öka successivt. Varva in sen 2+2 sets på högre vikter för att se var maxet ligger.

Progression – noterar vad jag gör och vikter, givet att jag ibland alternerar övningar, ordning, sets och reps så stirrar mig inte blint på vikten för dagen. Får ex ibland för mig att köra 50-100 benpress bara för skojs skull…

Tycker detta var mycket intressant läsning!

Många som skiter i chins överlag verkar det som, fick själv problem med axeln av det. Vaskar. :)