handdator

Visa fullständig version : Knäböj!


Gabber
2004-03-08, 19:09
Tja!!

Körde 5,5 h på gymmet idag, bröst+triceps och ben. Jag åt där och vilade 30 minuter mellan bröst ben passet. Kändes utmäääääkt.

Men nu orkar jag knappt skriva detta.

Min fråga är om knäböj, jag testade med att gå ner, ända ner med röven mot vaderna, höll där 1-2 sek och sen upp långsamt. Gjorde på 80 kg som mest idag och 6 set, 5-6 reps.

Nu kan jag inte gå och sträcka ut benen. Det käns härligt men jag jobbar imorgon så :)

Har jag gjort övningen fel eller har den gett rätt effekt. Det känns i hel benet, låret och vaderna.

PS: Det var en av övningarna jag körde. Men den gav mest. Vilket kör ni och är denna bättre än att gå 90 grader bara?

Förklara gärna, vilka muskler tar det på Tränar knäböj på detta sätt HELA benet?

Tacksam för svar.

Tricklev
2004-03-08, 19:19
Originally posted by Gabber
Tja!!

Körde 5,5 h på gymmet idag, bröst+triceps och ben. Jag åt där och vilade 30 minuter mellan bröst ben passet. Kändes utmäääääkt.

Men nu orkar jag knappt skriva detta.

Min fråga är om knäböj, jag testade med att gå ner, ända ner med röven mot vaderna, höll där 1-2 sek och sen upp långsamt. Gjorde på 80 kg som mest idag och 6 set, 5-6 reps.

Nu kan jag inte gå och sträcka ut benen. Det käns härligt men jag jobbar imorgon så :)

Har jag gjort övningen fel eller har den gett rätt effekt. Det känns i hel benet, låret och vaderna.

PS: Det var en av övningarna jag körde. Men den gav mest. Vilket kör ni och är denna bättre än att gå 90 grader bara?

Förklara gärna, vilka muskler tar det på Tränar knäböj på detta sätt HELA benet?

Tacksam för svar.

välkommen till knäböjs världen:thumbup:

se upp för dasset bara, det är jobbigt o skita =/

Marre-Sthlm
2004-03-08, 19:21
1 Känns som att gymma så länge är ganska meningslöst, hajar inte hur du kan orka i slutet av passet. Själv e man död efter 40 min.

2 Jag kör Squatsen strikt till 90 grader bara, där ska dom sitta enligt mig :)

Gabber
2004-03-08, 19:26
jag orkar då jag har tränat såhär rätt länge och min kropp har vant sig. Dessutom älskar jag att vara på gymmet. Umgås och träna med polare m.m.

Sen att jag inte har något vettigt att göra hemma säger väl en hel del.

Det roliga med min kropp är att ju längre jag tränar, desto mer vill den ha. Tills den säger att jag är hungrig.

Så det är inget fel med att gå så djupt ner i knäböj? Men finns det fördelar jämfört med 90 grader eller hur man sätter benen?

fintelligens
2004-03-08, 19:39
tar väll mer på röven ju längre ner du går?

Flex Jackson
2004-03-08, 19:41
Tja

Hur länge har du tränat? ökar du när du tränar som du gör?
Jag har börjat gå ner till 90 grader för jag fick ont i smalbenen av att gå ner fullt av ngn anledning, enda skillnaden nu är att jag inte får träningsvärk i gluteus:thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-08, 19:42
Originally posted by Gabber
jag orkar då jag har tränat såhär rätt länge och min kropp har vant sig. Dessutom älskar jag att vara på gymmet. Umgås och träna med polare m.m.

Sen att jag inte har något vettigt att göra hemma säger väl en hel del.

Det roliga med min kropp är att ju längre jag tränar, desto mer vill den ha. Tills den säger att jag är hungrig.

Så det är inget fel med att gå så djupt ner i knäböj? Men finns det fördelar jämfört med 90 grader eller hur man sätter benen?

Man ska göra fulla knäböj om man kan göra fulla knäböj.
Träna alldrig längre än 1h, behöver du träna längre, tränar du inte tillräckligt hårt. Att träna länge är inte heller detsamma som produktiv träning.

Marre-Sthlm
2004-03-08, 19:42
Originally posted by Gabber
jag orkar då jag har tränat såhär rätt länge och min kropp har vant sig. Dessutom älskar jag att vara på gymmet. Umgås och träna med polare m.m.

Sen att jag inte har något vettigt att göra hemma säger väl en hel del.

Det roliga med min kropp är att ju längre jag tränar, desto mer vill den ha. Tills den säger att jag är hungrig.

Så det är inget fel med att gå så djupt ner i knäböj? Men finns det fördelar jämfört med 90 grader eller hur man sätter benen?

Hmm inte så jag menade.
Tränar 3 ggr om dagen så mkt det gör jag med.
Men vill du ha bra effekt måste du korta ner, det handlar inte om vad som känns rätt. Det är den männskliga anatomin som inte är gjorde för så långa pass.
Eller är jag för mkt MAX-OT inriktad, hjälp oss här Grub :)

Gabber
2004-03-08, 19:46
jo självklart så förstår jag att människan inte är byggd för att göra detta varje dag. Detta händer kanske en gång på 2v eller nåt, att jag är kvar så länge.

Mina pass brukar vara max 2 h annars.

Allan
2004-03-08, 19:50
Jag har skrivit vad jag tycker i ett par trådar i Best of..Och ja - man ska gå djupt ner. Självklart kommer ändan - gluteus - att få jobba då, men än sen? Det är en stor muskel, och den ska tränas. Inga fler plattrövar tack.
Man ska gå djupt ner, men det är inte alldeles nödvändigt att "sätta" sig på hälsenorna - av den enkla anledningen att i det läget har man ingen dragkraft i vastus, utan hela kraftutvecklingen måste komma från gluteus. Dessutom - när man kommer så djupt ner kopplar man ur iliopsoas och korsrygg och hela belastningen kommer att ligga på abdominalerna. Alltså fodrar riktigt djupa böjar rejäl magstyrka. Och det saknar de flesta.

allan

z_bumbi
2004-03-08, 19:52
Originally posted by Gabber
Så det är inget fel med att gå så djupt ner i knäböj? Men finns det fördelar jämfört med 90 grader eller hur man sätter benen?

Du spar resten av kroppen samt i de flesta fall även knäna om du går betydligt djupare än 90 grader i knäleden.
Du blir även starkare över ett längre omfång och det kan i vissa idrotter vara väldigt bra för att undvika skador.

Har du knäskador så kan det vara sämre men det gäller oftast bara om man redan har problem med ett korsband.

Sallae
2004-03-08, 20:04
så med andra ord är det bättre att gå ner så långt som möjligt ??
(rätt självklart tycker jag iofs;) )

Ahl
2004-03-08, 21:30
ska man köra knäböj så ska det vara ner till botten, varför bara köra en halv rörelse??

emmzan
2004-03-08, 21:32
Originally posted by Shadow Warrior
Träna alldrig längre än 1h, behöver du träna längre, tränar du inte tillräckligt hårt. Att träna länge är inte heller detsamma som produktiv träning.

Bullshit!

Mindek
2004-03-08, 21:42
Ingen kör väl halva bicepscurls och tror att det är bättre än hela...? "Myten" om att man inte ska gå djupt i böjen kommer väl mest från viktkåta latmaskar :smash:

Ahl
2004-03-08, 21:47
Originally posted by Mindek
Ingen kör väl halva bicepscurls och tror att det är bättre än hela...? "Myten" om att man inte ska gå djupt i böjen kommer väl mest från viktkåta latmaskar :smash:

:thumbup: tror jag med....

z_bumbi
2004-03-08, 22:04
Originally posted by Mindek
Ingen kör väl halva bicepscurls och tror att det är bättre än hela...? "Myten" om att man inte ska gå djupt i böjen kommer väl mest från viktkåta latmaskar :smash:

Jag har läst en artikel* vars hela syfte var att ta reda på var det kommer ifrån.
Teorin utgår, som vanligt inom träningsvärlden, från en undersökning som någon hade läst men inte kunnat tolka alt. dragit för stora slutsatser av och man kom fram till att det var farligt att köra djupa knäböj.
Det blir en ökad belastning på ena korsbandet men ingen tog någon hänsyn till vad som händer med resten av knät eller hur stor belastningen verkligen blir.

Sen har det spridit sig som en löpeld och alla som är viktkåta gillar ju grunda böjar så myten kommer nog att leva kvar ett antal år till. Tyvärr sabbar det nog fler knän och ryggar än vad djupare böjar med bra teknik gör och det är ju synd att folk får lära sig att det är ett säkert sätt att träna från diverse tränare och instruktörer som borde veta bättre.

*Kommer just nu inte på var.

Svarten81
2004-03-08, 22:23
ok en fråga bra knäböj är en grymt bra ävning inget snack om saken, men jag har ju min j*vliga rygg som inte tycker om att köra med fri stång så jag brukar köra det i smith maskinen, får jag ut ung samma som med fri stång , eller gör jag helt fel o ska hålla mig till benpress för att spara ryggen?

Ahl
2004-03-08, 22:50
det är bara till att sätta sig i botten, går det åt helvete så går det åt helvete :devil:

JAM
2004-03-09, 11:35
Originally posted by Svarten81
ok en fråga bra knäböj är en grymt bra ävning inget snack om saken, men jag har ju min j*vliga rygg som inte tycker om att köra med fri stång så jag brukar köra det i smith maskinen, får jag ut ung samma som med fri stång , eller gör jag helt fel o ska hålla mig till benpress för att spara ryggen?
Läs igenom allans två utmärkta benguider:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11027
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993
Där skriver han om knäböj med fri ståg vs. i smithen.
Originally posted by allan
Vanlig knäböj i Smithmaskin
Jag avråder från att träna knäböj med stången bakpå i Smithmaskinen. Jag vet att många anser att det är stadigare och bättre att köra böjen så men jag anser att den suger. Istället för att applicera sitt muskulära tryck uppåt kommer man att pressa mot gejdrarna, ungefär som ett fyllo som försöker klättra upp med hjälp av en lyktstolpe. Om väldigt många tycker att den övningen är bra får man väl köra den, men den kan alltså inte mäta sig med vanliga böj - det blir en helt annan övning. Kort och gott för att i en vanlig knäböj beskriver inte stången en lodrät rörelse (som i Smithmaskinen) utan rörelsen förskjuts bakåt.

Lasse Kongo
2004-03-09, 12:04
Benböj tar på hela kroppen anser ja då den är så pass tung så den frisätter såpass mkt hormoner i hela kroppen.

Jag personligen tycker man skall köra med röva i botten, ok visst man kanske får större stjärt men det får man ta.

Halva sabbar enligt mig knäna mera, då 90 graders brytpunkten när man skall pressa upp är otroligt påfrestande för knäna.

Testa hack liften till 90 grader, den tar GRYMT bra på benen, men knäna :laugh: ajaj...

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:34
Originally posted by Me Lord
Benböj tar på hela kroppen anser ja då den är så pass tung så den frisätter såpass mkt hormoner i hela kroppen.

Jag personligen tycker man skall köra med röva i botten, ok visst man kanske får större stjärt men det får man ta.

Halva sabbar enligt mig knäna mera, då 90 graders brytpunkten när man skall pressa upp är otroligt påfrestande för knäna.

Testa hack liften till 90 grader, den tar GRYMT bra på benen, men knäna :laugh: ajaj...

90 Graders brytpunkten? Brytpunkten är ju när låren är parallelt med golvet, 90grader i knäleden är ju typ halva knäböj såvida vi inte talar smith böj med "fötterna framför".