handdator

Visa fullständig version : 80kg redan, vad gör jag nu?


wilhelmblomgren
2013-10-09, 07:06
Okej, som rubriken lydr så har jag gått från ca 67kg till 80kg med min bulk på ca 3-4 månader. Det var tänkt att jag skulle nå 80 efter ca 7 månader, så som ni ser har det gått för fort, vad skulle ni gjort för att rädda bulken?

Tisu
2013-10-09, 07:09
Har du blivit fet?

wilhelmblomgren
2013-10-09, 07:14
Har du blivit fet?

"Tjockare" än innan men chins antalet är oförändrar, och jag har gått upp en storlek bara S till M

cancion
2013-10-09, 07:19
Kör en minideff på 2-4 veckor. Droppa nuvarande kalorintag med 1000 under dessa veckor. Börja sedan bulka igen med en långsammare kaloriökning och håll koll på vikten.

z_bumbi
2013-10-09, 07:39
Viktminskningen ser ganska så normal ut så vad är det som gått för fort?

*Om du inte vill gå upp mer så ligg kvar på samma vikt och träna på.
*Kan du tänka dig att gå upp mer så ligg kvar ett tag på samma vikt och sedan går du upp.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 07:45
Kör en minideff på 2-4 veckor. Droppa nuvarande kalorintag med 1000 under dessa veckor. Börja sedan bulka igen med en långsammare kaloriökning och håll koll på vikten.


Låter faktiskt som en bra idé!

Har du eller någon anna här som läser tråden varit med om samma sak?

begt
2013-10-09, 07:49
Du behöver inte minska intaget med 1000 kcal. Kör på runt minus 700-800 så kan du vara trygg på att du tappar minimalt med muskelmassa.

Inför nästa bulk bör du nog hålla bättre koll på viktutvecklingen och äta mindre om du går upp för snabbt (eller tvärtom).

wilhelmblomgren
2013-10-09, 07:52
Du behöver inte minska intaget med 1000 kcal. Kör på runt minus 700-800 så kan du vara trygg på att du tappar minimalt med muskelmassa.

Inför nästa bulk bör du nog hålla bättre koll på viktutvecklingen och äta mindre om du går upp för snabbt (eller tvärtom).

Yes shall do! Hur mycket blr jag gå ner i veckan då 800g?

wilhelmblomgren
2013-10-09, 07:53
Bör jag göra som en vanlig deff? Mycket cardio och gymmande, eller ska jag bara köra på som vanligt?

z_bumbi
2013-10-09, 08:09
Varför ska du deffa?

wilhelmblomgren
2013-10-09, 08:09
Viktminskningen ser ganska så normal ut så vad är det som gått för fort?

*Om du inte vill gå upp mer så ligg kvar på samma vikt och träna på.
*Kan du tänka dig att gå upp mer så ligg kvar ett tag på samma vikt och sedan går du upp.

Kan man göra en minideff som de andra nämner annars? :)

begt
2013-10-09, 08:10
Bör jag göra som en vanlig deff? Mycket cardio och gymmande, eller ska jag bara köra på som vanligt?

Inte mycket cardio under deff, hur ska man orka med det? Satsa mest på gymmandet helt klart, och kör inte för många set.

Ja, du lär väl gå ned 7-8 hekto i veckan då-om du lyckas pricka in det så precist.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 08:16
Inte mycket cardio under deff, hur ska man orka med det? Satsa mest på gymmandet helt klart, och kör inte för många set.

Ja, du lär väl gå ned 7-8 hekto i veckan då-om du lyckas pricka in det så precist.

Låter kanon! Har du själv gjort en minideff underbulk?

begt
2013-10-09, 08:17
Låter kanon! Har du själv gjort en minideff underbulk?

Första gången jag bulkade ja.

Pretorian
2013-10-09, 08:19
Vad innebär minideff under bulk och vad är syftet?

wilhelmblomgren
2013-10-09, 08:20
Första gången jag bulkade ja.

Och det gick bra? :)

begt
2013-10-09, 08:20
När jag bulkade första gången blev det mer av en grisbulk och då fick jag dra i handbromsen och gå ned några kg. I annat fall hade jag nått för hög fettprocent. Kände mig också för tung...

wilhelmblomgren
2013-10-09, 09:03
När jag bulkade första gången blev det mer av en grisbulk och då fick jag dra i handbromsen och gå ned några kg. I annat fall hade jag nått för hög fettprocent. Kände mig också för tung...

Fick du dom resultaten du tänkte dej efter bulken?

begt
2013-10-09, 09:07
Fick du dom resultaten du tänkte dej efter bulken?

Nej, inte riktigt. Men jag bulkade ännu snabbare än du gjorde tror jag.

z_bumbi
2013-10-09, 09:17
Kan man göra en minideff som de andra nämner annars? :)

Det går men jag förstår inte syftet för dig just nu.

cancion
2013-10-09, 09:18
Vad innebär minideff under bulk och vad är syftet?

Layne Norton, som jag tagit det ifrån, har inte skrivit några längre artiklar om det vad jag vet. Men han går igenom det i den här videon (3min).

http://youtu.be/tCkFcmcMeGI?t=3m

wilhelmblomgren
2013-10-09, 09:34
Det går men jag förstår inte syftet för dig just nu.

Jag vill gå ner till min gamla vikt tills juni, men kag vill inte deffa för snabbt. Och jag vill inte deffa nu, jag känner att jag inte ha gjort tillräckligt stor viktökning på gymmet. Så därför ska jag nog minideffa istället...

z_bumbi
2013-10-09, 09:54
Jag vill gå ner till min gamla vikt tills juni, men kag vill inte deffa för snabbt. Och jag vill inte deffa nu, jag känner att jag inte ha gjort tillräckligt stor viktökning på gymmet. Så därför ska jag nog minideffa istället...

Vill du göra styrkeökningar så struntar du i att banta nu och kör bara på, om du sedan vill ha en längre deff till våren så har du några veckor till goda genom att inte banta.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 11:58
Vill du göra styrkeökningar så struntar du i att banta nu och kör bara på, om du sedan vill ha en längre deff till våren så har du några veckor till goda genom att inte banta.

Tror du jag får bättre resultat då? :)

z_bumbi
2013-10-09, 12:37
Tror du jag får bättre resultat då? :)

Ja annars skulle jag inte föreslå det.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 12:47
Ja annars skulle jag inte föreslå det.

Jo, det är såklart. Då gör jag så. Tack för hjälpen!

tjing
2013-10-09, 13:17
13 kg på 3-4 månader.

Jag anar ugglor i mossen.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 13:53
13 kg på 3-4 månader.

Jag anar ugglor i mossen.

Hurså? Åt enligt mitt schema, men vägde inte mej så ofta, så det hade spårat lite...

tjing
2013-10-09, 14:41
Vad har du ätit exakt?

D v s ungefärligt intag av kalorier, protein, fett och kolhydrater?

PureWhey
2013-10-09, 14:44
Håller med z_bumbi, skulle legat på balans, för att sedan fortsätta :)

cero
2013-10-09, 17:08
Misstänker att du lagt på dig väldigt mycket fett.

Blir du för fet försämrar du permanent förutsättningarna för en bra ratio muskler:fett vid bulk. Något att tänka på. Dessutom ser man förjävlig ut.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 17:25
Vad har du ätit exakt?

D v s ungefärligt intag av kalorier, protein, fett och kolhydrater?

I början var det ju runt 3500kcal. Men senare blev det 2800kcal 200g protein 307g kolhydrater och 40g fett.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 17:29
Håller med z_bumbi, skulle legat på balans, för att sedan fortsätta :)

Tror du det är bättre än att gå upp ca 4kg de resterande 3 månaderna och ta en längre bulk? För annars låter det också bra.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 17:34
Misstänker att du lagt på dig väldigt mycket fett.

Blir du för fet försämrar du permanent förutsättningarna för en bra ratio muskler:fett vid bulk. Något att tänka på. Dessutom ser man förjävlig ut.

Jo, jag är medveten om det.

Men jag kan som sagt göra lika många chins som innan och jag har ökat ca 20kg i alla benmaskiner och ca 10kg på överkropps övningar.

z_bumbi
2013-10-09, 18:02
Misstänker att du lagt på dig väldigt mycket fett.

Blir du för fet försämrar du permanent förutsättningarna för en bra ratio muskler:fett vid bulk. Något att tänka på. Dessutom ser man förjävlig ut.

Jag å min sida tvivlar däremot på att det är så mycket fett att något sådant ska inträffa så det finns ingen direkt mening att föra över sina egna nojor på någon annan.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 18:08
Jag å min sida tvivlar däremot på att det är så mycket fett att något sådant ska inträffa så det finns ingen direkt mening att föra över sina egna nojor på någon annan.

Ja, tack för svaret, blev faktiskt lite nojig själv :smash:

Men om jag har förstått rätt så menar du att jag ska fortsätta bulka fast med en mer kontrollerad viktkurva, och lägga till en extra månad deff för att få bort extra fettet?

R Scarpa27
2013-10-09, 18:12
small till medium.
då är du i vilket fall inte stor *popcorn*
min bulk gick jag från small till large
xl satsar jag på
muskler väger en del av dina kg du gått upp.
du verkar lång? 80kg och strl medium bara..

wilhelmblomgren
2013-10-09, 18:20
small till medium.
då är du i vilket fall inte stor *popcorn*
min bulk gick jag från small till large
xl satsar jag på
muskler väger en del av dina kg du gått upp.
du verkar lång? 80kg och strl medium bara..

177-180cm det var ett tag sen jag mätte mej :P

Halvar
2013-10-09, 18:21
small till medium.
då är du i vilket fall inte stor *popcorn*
min bulk gick jag från small till large
xl satsar jag på
muskler väger en del av dina kg du gått upp.
du verkar lång? 80kg och strl medium bara..

en bulk på small till large måste ha varit över en två års period annars lär du ha blivit riktigt fet

R Scarpa27
2013-10-09, 18:27
en bulk på small till large måste ha varit över en två års period annars lär du ha blivit riktigt fet

eller så behövde man fett också =)..
och jo 2 år kanske det tog faktist.

men 80kg och ha strl medium handlade det om...

såg att viktökning 67-80 gick på 3 månader..[fast]
var du tränad vid 67 kg? eller nybörjare ?

wilhelmblomgren
2013-10-09, 19:49
*offtopic* Hurmånga procent Bf sänks om man rent teoretiskt lägger till 1kg muskler på någon som väger 65kg?

Thornblom
2013-10-09, 19:51
*offtopic* Hurmånga procent Bf sänks om man rent teoretiskt lägger till 1kg muskler på någon som väger 65kg?

Det beror ju på hur många procent individen i fråga har innan.

Gober
2013-10-09, 19:57
13 kg på 3-4 månader.

Jag anar ugglor i mossen.

Vad är det för ugglor? Jag gjorde en likadan bulk när jag var 16-17. Findus burkköttfärsås, bananer och mjölk var receptet. Och ja, det var givetvis väldigt mycket fett jag la på mig. 90-talet, the age of bulk!

wilhelmblomgren
2013-10-09, 20:05
Det beror ju på hur många procent individen i fråga har innan.

ca 14%

cero
2013-10-09, 20:18
Jo, jag är medveten om det.

Men jag kan som sagt göra lika många chins som innan och jag har ökat ca 20kg i alla benmaskiner och ca 10kg på överkropps övningar.

+10 KG på överkroppsövningar under en 13-kilos viktuppgång låter inte som några bra ökningar, men det beror ju på vart du är i din utveckling. Vilka stats började du med?

Jag å min sida tvivlar däremot på att det är så mycket fett att något sådant ska inträffa så det finns ingen direkt mening att föra över sina egna nojor på någon annan.

Klart man ska upplysa folk om att det inte går att bulka hur som helst. Så vitt vi vet kan det lika gärna vara så att 10 KG av den där viktökningen är rent fett, på 3 månader. Så att tänka lite långsiktigt här är inte fel.

R Scarpa27
2013-10-09, 20:26
Vad är det för ugglor? Jag gjorde en likadan bulk när jag var 16-17. Findus burkköttfärsås, bananer och mjölk var receptet. Och ja, det var givetvis väldigt mycket fett jag la på mig. 90-talet, the age of bulk!

nae de tror ja inte haha findus köttfärs på burk e ju satan så kcal fattig (och äcklig] originalet ligger ju 100kcal/100g =P alltså ett halvt kg e bara 500kal =O
bananer? hmm???
mjölk?

låter inte som någon svinbulk som du försöker få det till .
mjölk och bananer äter man ju varje dag. bra kost.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 20:30
nae de tror ja inte haha findus köttfärs på burk e ju satan så kcal fattig (och äcklig] originalet ligger ju 100kcal/100g =P alltså ett halvt kg e bara 500kal =O
bananer? hmm???
mjölk?

låter inte som någon svinbulk som du försöker få det till .
mjölk och bananer äter man ju varje dag. bra kost.

Kalorifattiga men innehåller bara 4g protein och 6g fett...

Nutrid
2013-10-09, 20:37
Hahah vilken jävla grisbulk :)

wilhelmblomgren
2013-10-09, 20:51
Hahah vilken jävla grisbulk :)

Nä, faktiskt inte följde alla "regler" höll bara inte koll på min vikt...

Vanish
2013-10-09, 20:57
Nä, faktiskt inte följde alla "regler" höll bara inte koll på min vikt...

Nu vet jag ju inte ifall han menade svaret till dig. Men en grisbulk måste ju inte innebära att man äter precis allt man kommer över och pizza/hamburgare 24/7. Det kan ju vara att man helt enkelt överäter för mycket bara. Och det kan ju vara så i detta fallet, men ingen här antar jag har sett hur du ser ut nu och hur du såg ut innan så det är väl bara att gissa sig till. Oavsett så är ökningen väldigt snabb

wilhelmblomgren
2013-10-09, 21:10
Nu vet jag ju inte ifall han menade svaret till dig. Men en grisbulk måste ju inte innebära att man äter precis allt man kommer över och pizza/hamburgare 24/7. Det kan ju vara att man helt enkelt överäter för mycket bara. Och det kan ju vara så i detta fallet, men ingen här antar jag har sett hur du ser ut nu och hur du såg ut innan så det är väl bara att gissa sig till. Oavsett så är ökningen väldigt snabb

Jo, det är sant. Men det var ju därför jag startade tråden.

Nutrid
2013-10-09, 21:22
Nä, faktiskt inte följde alla "regler" höll bara inte koll på min vikt...

Om du gick upp 13 kilo på den tiden så följde du inte alls alla regler då en av regeln är att äta ett moderat överskott.

Gober
2013-10-09, 21:41
nae de tror ja inte haha findus köttfärs på burk e ju satan så kcal fattig (och äcklig] originalet ligger ju 100kcal/100g =P alltså ett halvt kg e bara 500kal =O
bananer? hmm???
mjölk?

låter inte som någon svinbulk som du försöker få det till .
mjölk och bananer äter man ju varje dag. bra kost.

Vad pratar du om wzup2u? Vad är det du inte tror? Jag åt ju givetvis inte en burk köttfärs, en banan och lite mjölk om dagarna. Till burkfärsen blev det 300-400g pasta, bananer en klase, mjölk 2liter. Sen kan du ju lägga till gainers, bakelser, juice, mackor osv osv ;-)

Fast de där 25kilona jag gick upp på 6 månader var kanske bara ren fantasi
:-)


Men visst, burkfärs var vidrigt, men det var ju över 15 årsedan och man drog väl i sig vad man hade hemma eller råd att köpa för studiebidraget.

wilhelmblomgren
2013-10-09, 22:06
Okej, men hade någon kunnat svara på min fråga tack? :)

Om en människa på 180cm, 65kg och 14%bf får ett kilo extra ren
muskelmassa, hur mycket sänks hens bf med?

Enblom
2013-10-09, 22:44
13.8

DoktorDoe
2013-10-09, 23:02
Men jag kan som sagt göra lika många chins som innan
Fast nu väger du ju 13kg mer :smash:

wilhelmblomgren
2013-10-09, 23:08
Fast nu väger du ju 13kg mer :smash:

Jo jag vet...

men är det inte vanligt att man sjunker i antalet chins när man bulkar?

Gober
2013-10-09, 23:56
Okej, men hade någon kunnat svara på min fråga tack? :)

Om en människa på 180cm, 65kg och 14%bf får ett kilo extra ren
muskelmassa, hur mycket sänks hens bf med?

Vad menar du? Om du ökar i muskelmassa så är chansen större att du höjt din bf %.

R Scarpa27
2013-10-10, 04:28
Vad pratar du om wzup2u? Vad är det du inte tror? Jag åt ju givetvis inte en burk köttfärs, en banan och lite mjölk om dagarna. Till burkfärsen blev det 300-400g pasta, bananer en klase, mjölk 2liter. Sen kan du ju lägga till gainers, bakelser, juice, mackor osv osv ;-)

Fast de där 25kilona jag gick upp på 6 månader var kanske bara ren fantasi
:-)


Men visst, burkfärs var vidrigt, men det var ju över 15 årsedan och man drog väl i sig vad man hade hemma eller råd att köpa för studiebidraget.

jaja men då var nog mer pastan,gainern & bakelserna osv större del =P (eller egentligen överskott)
lät som att du levde mer eller mindre som ett spädbarn på burkfärs,banan &mjölk haha.
fantasiiii @ freestyle..

R Scarpa27
2013-10-10, 04:30
Jo jag vet...

men är det inte vanligt att man sjunker i antalet chins när man bulkar?

hahaha. beror väl på?
du bygger ju upp muskler och ska orka mer ;) sen vilka muskler du övar, eller bara övar chins på bulk :D...
de där med chins e inget bra sätt att mäta muskler med. *hug*

begt
2013-10-10, 06:50
Nä, faktiskt inte följde alla "regler" höll bara inte koll på min vikt...

Då är det fortfarande tal om en grisbulk, för du gick upp för snabbt i vikt. Även om du inte åt en massa skräpmat.

Vill minnas att jag rådde dig att kontrollera din viktuppgång då och då...Men hoppas du lärt dig något av detta. Förmodligen har du fått 2-3 kg muskelmassa i alla fall. En idé är att gå ned 5 kg i kontrollerad takt och sedan gå upp till 80 igen i mycket långsammare tempo än förra gången (max 0,5 kg per vecka). Sedan när du avslutat din minideff så bör du verkligen ligga några veckor (minst) på balans innan du går upp igen. Annars blir en stor del av uppgången i fett.

Förmodligen har du en del glykogenlager så du lär tappa vikt fort i början.

raddum
2013-10-10, 07:15
Det är inte raketforskning att bulka; bokför dina pass, reps, vikter och set. Se till att du stadigt ökar, framförallt i de tre stora. Om du ökar i dessa men bara går upp låt säga 5hg i månaden så gör du absolut rätt. Stagnerar det, ät lite mer, med måtta såklart. Ang att mäta gains i chins är ju det lite knivigt på grund av variablerna.

cero
2013-10-10, 12:43
Väg dig varje dag vid samma tid, räkna ut ett medelvärde per vecka, och gör ett diagram så blir det enklare att följa utvecklingen.