handdator

Visa fullständig version : flyttat till kina! frågor ang kost & träning


nippman
2013-10-09, 04:46
Hej! som rubriken lyder har jag nyligen flyttat till kina pga. jobb, Jag började träna I maj dvs ca 4 och en halv månad sedan, jag har hållit igång 5 dagar i veckan med boxning hemma i Sverige och var väldigt strikt med kosten och i och med det så gick jag ner från 98 till 74 =24kg på denna tid, men har fortfarande en slappmage bestående av överbliven hud och fett, Jag vet att man måste ligga på kalori - vid dagens slut för att kunna gå ner i vikt

men nu är det så att jag kan inte följa kosten lika strikt här och jag vet inte riktigt vad jag stoppar i mig, men jag vet att det är 1 skål ris per mål dvs 3 skålar om dagen(ja dom äter ris/nudlar till frukost här) och sedan är det grönsaker och kött(oftast gris) och fisk 2-3 ggr i veckan, efter varje mål tar jag ett Omega 3 pillar (1000mg) och 1 banan + en omega efter mina träningspass. så nu vill jag veta hur ni tycker detta låter, ska jag försöka skära ner på riset eller är det okej eftersom jag fortfarande tränar 1,30h per dag 5dagar i veckan, Jag har tillgång till gym, simhall, löpband, cykel... Ja I princip allt, hur tycker ni jag ska träna för att bli av med det sista bukfettet, jag ska tillägga att jag fortfarande vill bygga muskler och inte bara springa/simma/cykla..
Lite suddigt skrivet kanske, fråga gärna om det är nått som är oklart!

Hemskt tacksam för svar, Skapade precis ett konto här eftersom jag inte hittar någon tråd som har Konkreta svar på just dessa frågor. Om någon kan räkna ut ungefär hur mycket kalorier jag får i mig med dessa mål som står ovan skulle det uppskattas också ! :)

Tack på förhand

abstract
2013-10-09, 06:46
Först, fan vad läckert med att flytta till Kina. Många skulle nog inte våga testa på det!
Maten låter ju flawless oavsett vad du vill uppnå, det är nu mångden som får reglera upp eller nedgång. Nu snackar vi nedgång, så kör dina mängder i några veckor. Kika om du går upp eller ner. Annars får du börja minska på portionerna, plocka bort 20% från varje måltid kanske? Tvivlar att du kommer behöva göra detta på så fin mat uppdelad på tre normala portioner, min känsla är att du kommer tappa i vikt med din träningsmängd. Konditionsträning i strävan av viktminskning kommer nog vara overkill utan att veta detaljer, så det blir ju mer om du vill käka mer eller några av de andra hälsofördelarna denna träningsform ger.

Sedan gäller det vanliga när det gäller träningen, enligt Deffguiden. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Dvs tung styrketräning ett par gånger i veckan på kaloriminus för att "tappa det sista" samtidigt som du behåller dina ihopkämpade muskler.

nippman
2013-10-09, 07:29
Tack för svaret Abstract, uppskattas! Aa kina är jävligt ballt, men rätt så annorlunda från Sverige :)

Okej! jag ska försöka köra vidare på samma spår och kanske bara köra 20min hopprep innan varje styrketränings pass eller dylikt, Så får vi ser hur det går!

Jag ser att du är rätt så rutinerad här på forumet samt har den kroppen som jag strävar efter om det nu är du på bilden :p

Så jag undrar om du har något tips på hur jag ska lägga upp träningen? har som sagt bara tränat boxning innan och det var situps/crunches/armhävningar/hopprep/skuggboxning och sparring som gällde så är inte så insatt i det här med o styrketräna...

är det 2 muskelgrupper per pass man kör då eller kör man kanske framsida ena dagen baksida andra etc etc, hur tycker du man ska göra?

Återigen tack för svaret!

Victuhh
2013-10-10, 18:43
Nippman, ang. dina frågor om styrketräning borde du fråga dig själv hur mycket tid du vill lägga ned. Jag tror det kan vara en bra idé att iallafall börja köra en vanlig 3 split, Push/Pull/Legs.

Med detta menas det att dag 1, för enkelhetens skull kan vi säga måndag, pressövningar som kommer aktivera dina axlar, bröst och triceps då de alla samarbetar i denna typ av övningar.

Dag 2, dvs onsdag, Kör du pull - alltså dragövningar. Dragövningar aktiverar dina lats alltså skuldror och dina biceps då du böjer armarna för att dra, hänger du med? Inte fel att köra en extra övning för biceps eller samt en för korsrygg, förslagsvis MARKLYFT!!!

Dag 3, fredag, legs, här kör du igenom dina ben och kanske lite mage, ben är det nästan skönast att ha på ett eget pass eftersom det är det mest tyngsta du kan träna på hela kroppen, det kan bli helt fruktansvärt jobbigt ibland :D Lite mage också kanske?

Imellan dessa dagar vilar du alltså, jag hade tagit hjälp av någon kunnig direkt på området och lärt mig basövningar direkt om jag fick börja om från scratch idag, se till att lära dig Marklyft, knäböj och bänkpress och försök att hålla dig ifrån isolationsmaskinerna så gott det går eftersom fria vikter ger dig fler fördelar.

Känner du att du inte vill lägga 3 dagar i veckan på att träna igenom kroppen finns det självklart andra alternativ, dock är det lite så att ju mer tid du lägger ned - ju bättre / snabbare resultat får du, till en gräns såklart.

Jag upprepar det igen, är du helt grön på gymmet kanske du ska komma i kontakt med någon som vet lite övningar och speciellt då de 3 jag talade om ovan. Att lära dig rätt teknik från början kan spara dig måååååånga månader :)

nippman
2013-10-11, 04:26
fick ett träningschema nu från min förra boxningstränare som ser ut på detta viset, jag vet hur alla övningar går till, han hänvisade till att göra all 3x10 på så pass tunga vikter att det jag ska vara nära failiure på sista reppet, Vad sägs ? :)


måndag: Bröst och Biceps

-10min gång på löpband

-bänkpress

-hantelpress lutande bänk

-armhävningar

-flyes i cablecross

-bicepscurl med stång

-hammercurl med hantlar

-bicepslyft i chins stång

-20min intervall på löpband 1min gå 1min springa


tisdag:

-10min hopprep

-100 vänster jabbar

-100 höger jabbar

-100 vänster krokar

-100 höger krokar

-8 ronder skuggboxning


onsdag: Rygg och Triceps

-10min cykel

-chins (så många du orkar)

-latsdrag

-enhandsrodd nerifrån

-enhandsrodd uppifrån

-tricepspress i cable

-rep över huvudet

-tricepspress med rotation

-20min löpband (5min tabata 5min gå 5min tabata 5min gå)


torsdag:

-samma som tisdag


fredag: Axlar och Ben

-10min gång

-axelpress med stång

-axelpress med hantlar sittande

-hantelflyes stående

-knäböj med stång

-utfall med hantlar (fram/bak, ut åt sida/kors, öppna upp/kliv över)

-djupa böj med upphopp

-20min snabb gång med lutning


lördag:

-joggingtur i naturen


söndag:

-VILA

kommer slänga in lite mage på tisdag o torsdag också !

raddum
2013-10-11, 07:15
Inte säker på vad du har tillgång till, men jagbpersonligenvhade kört 3 helkroppspass i veckan och fortsatt med den cardio du kör. Typ 5x5, varje pass någon form av böj, någon form av press (bänk/militär) och någon dragövning skivstångsrodd/chins, sen typ mark varannat pass. Avsluta varje pass med typ 3x10 curls och 3x10 skullcrushers.
Det här är ett upplägg jag tycker är svårt att misslyckas med. Fokusera på progress varje vecka såklart.

Tycker du det här låter tråkigt eller icke tilltalande så testa för all del det schema du fått av coachen. Såhär skulle iaf jag ha gjort:)

Grym viktresa, lycka till framöver

nippman
2013-10-11, 10:56
Inte säker på vad du har tillgång till, men jagbpersonligenvhade kört 3 helkroppspass i veckan och fortsatt med den cardio du kör. Typ 5x5, varje pass någon form av böj, någon form av press (bänk/militär) och någon dragövning skivstångsrodd/chins, sen typ mark varannat pass. Avsluta varje pass med typ 3x10 curls och 3x10 skullcrushers.
Det här är ett upplägg jag tycker är svårt att misslyckas med. Fokusera på progress varje vecka såklart.

Tycker du det här låter tråkigt eller icke tilltalande så testa för all del det schema du fått av coachen. Såhär skulle iaf jag ha gjort:)

Grym viktresa, lycka till framöver
Ska testa ditt upplägg I några veckor för att sedan mäta, och sedan övergå till min fd. coach upplägg och så får vi se vilket som ger bäst resultat!

tack för svaret :)

Mvh

R Scarpa27
2013-10-11, 19:55
oh nice...
avis..
vill bara fråga lite hur är vädret? bor du i stor stadsdel? eller mer lugnt fint kineskt landskap?

ta gärna bilder och lägg upp i allmänt tråden och gör som en liten blogg med bilder =)... hade varit kul.

oh btw köp hem dessa =P chips med pepsi smak =D
http://www.metro.se/_internal/gxml!0/2qijkhn0ctpwx8acoz5fxkpvtmr4nbh$6a00t83txj3lknwpsv 0veoeu4unag5v/chips1.jpeg

DieErste
2013-10-11, 20:54
http://i40.tinypic.com/119mhzo.jpg

Varit i Kina 10 veckor iår och ska dit 3 veckor till med jobbet. Varit i en "liten håla"(5,8miljoner invånare men klassas som mindre stad) och man kan ju säga att det finns lite klasskillnader som det syns på bilden^^

Upplevde det själv som rätt svårt att få ordentlig mat utan det var ganska så mycket kött med brosk och ben fast ibland fick man in lite bättre grejer. Tofu var en av dom får jag säga :)

Tydligen så är kyckling filé inget vanligt utan man tillagar hellre vingar och fötter :/

nippman
2013-10-12, 01:27
oh nice...
avis..
vill bara fråga lite hur är vädret? bor du i stor stadsdel? eller mer lugnt fint kineskt landskap?

ta gärna bilder och lägg upp i allmänt tråden och gör som en liten blogg med bilder =)... hade varit kul.

oh btw köp hem dessa =P chips med pepsi smak =D
http://www.metro.se/_internal/gxml!0/2qijkhn0ctpwx8acoz5fxkpvtmr4nbh$6a00t83txj3lknwpsv 0veoeu4unag5v/chips1.jpeg
haha ;), vädret är väl typ svensk sommar fram tills november då det blir ca 10-15 fram tills mitten på februari då det blir "svensk sommar" igen dvs ca 20-30gr.

Jag bor I Dongguan, det är en industriell stad med ca 14milj invånare så med andra or rätt så stor stadsdel :)

Ska försöka fixa lite bilder, men det är inte så mycket och se om jag skall vara ärlig... vad är du intresserad av o se? byggnader ? vägar? människor? nattklubbar? :)

Haha ska köpa ett par påsar så kan jag skicka dom till dig när jag kommer tillbaka till Sverige :)

nippman
2013-10-12, 01:35
http://i40.tinypic.com/119mhzo.jpg

Varit i Kina 10 veckor iår och ska dit 3 veckor till med jobbet. Varit i en "liten håla"(5,8miljoner invånare men klassas som mindre stad) och man kan ju säga att det finns lite klasskillnader som det syns på bilden^^

Upplevde det själv som rätt svårt att få ordentlig mat utan det var ganska så mycket kött med brosk och ben fast ibland fick man in lite bättre grejer. Tofu var en av dom får jag säga :)

Tydligen så är kyckling filé inget vanligt utan man tillagar hellre vingar och fötter :/

Bara tvungen o säga att det mest populära här är på kycklingen är nacke och klor, som exporteras från USA där man inte äter dom delarna, Den branschen omsätter ca 4 miljarder USD per år, så du förstår hur mkt nacke o fötter dom äter här haha, sen när det kommer till maten så upplever jag också att det mest är ben o brosk och fett på fläsket osv men det är för att dom vill ha det så, och som du säger Tofu'n här är riktigt bra, och som tur är bor jag hos en gubbe som har varit kock i 5 år och kan laga över 200 klassiska kinesiska rätter, har kanske hunnit får i mig 60-70 olika nu på bara 1 månad :) Men här äter dom ju gärna t.ex. fiskhuvudet is för kroppen, dom tillagar gärna Kycklingen med huvet kvar och extra lyx är det om kycklingen har kvar egg i magen när den slaktas, jag går på en riktigt traditionell Mat marknad varje dag, ska fixa bilder Idag, finns levande sköldpaddor, fiskar, kycklingar osv osv som dom slaktar på plats när man ber om det! :)

Hug0
2013-10-13, 18:10
Spenderade två månader i Kina när jag backpackade i ett halvår och maten där är i regel fem gånger värre än något jag kom i kontakt med i sydost-asien. *spy*

Som någon skrev längre upp så är det mest brosk och ben och beställer man kyckling får man ofta tugga på den sega nacken. Filé är bara att glömma om man inte går till något dyrare ställe. :D

I en matvaruaffär kan du hitta massa skit som innehåller billigt protein. Ris är bra att fylla upp med före och efter du tränat. Är ju sjukt billigt också.

För att bli av med det sista fettet o extra hud måste du ha bra flyt på tränandet. Ordentlig tempo och inte allt för tungt. Boxning/sparra är egentligen en perfekt övning. Mycket vitaminer o sån skit också.


Btw vart i Kina bor du?

DieErste
2013-10-13, 18:46
Lite offtopic men har nån nåt tips på proteinpulver att ta med dit förresten? Är det kassein som gäller eller borde man köra nåt blandprotein? Har 1kg body science kassein pulver liggandes hemma som jag inte öppnat än men ska ändå köpa hem lite BCAA snart så det är öppen för förslag på annat ;)

Tar vanligtvis inte proteinpulver bortsett från bcaa i kombination med träning. Känner dock att det blir svårt att komma upp i 2g/kg där nere annars och speciellt nu när det är Deff som gäller.

Kommer vara där i 3 veckor ser det ut som så kanske är lite nojjigt men vore schysst om nån kunde säga ett rimligt upplägg typ :)

nippman
2013-10-14, 01:30
Du måste haft välidgt otur isf för jag upplever att maten här är riktigt god, iaf där jag bor I dongguan, beror väl självklart på vem kocken är också? men här är som sagt allting färskt och slaktas samma dag som vi äter det och det smakar underbart!
Lite bilder från marknaden :

DieErste
2013-10-17, 08:35
Du måste haft välidgt otur isf för jag upplever att maten här är riktigt god, iaf där jag bor I dongguan, beror väl självklart på vem kocken är också? men här är som sagt allting färskt och slaktas samma dag som vi äter det och det smakar underbart!
Lite bilder från marknaden :

låter ju inte så dumt, ska till tianjiin näst gång så får göra en ny "recension" efter det ;)

va det mkt fisk och skaldjur på menyn där föresten? det ligger väl vid kusten?

nippman
2013-10-17, 09:57
låter ju inte så dumt, ska till tianjiin näst gång så får göra en ny "recension" efter det ;)

va det mkt fisk och skaldjur på menyn där föresten? det ligger väl vid kusten?

Fisk O skaldjur finns det gott om men här föredrar dom att äta fiskhuvud, inälvor, lever etc etc... dom äter med andra ord helst inte det vi tar för givet dvs "Filén" på fisken så jag håller mig oftast borta från det, även fast dom delar på fiskhuvet som faktiskt är rent kött också smakar underbart :) men skaldjur funkar bra! Skriv här på tråden sen vad du tyckte om Tianjin!

DieErste
2013-10-17, 11:47
Fisk O skaldjur finns det gott om men här föredrar dom att äta fiskhuvud, inälvor, lever etc etc... dom äter med andra ord helst inte det vi tar för givet dvs "Filén" på fisken så jag håller mig oftast borta från det, även fast dom delar på fiskhuvet som faktiskt är rent kött också smakar underbart :) men skaldjur funkar bra! Skriv här på tråden sen vad du tyckte om Tianjin!

det är lite som kycklingen då? det närmaste jag kom västerländsk fisk var hela strömmingar typ på hotellets middagsbuffe, var inte så dumt faktiskt och då hade dom till och med potatis mos till med, det som fattades var ju bara lingon ^^

Den buffen var ju däremot precis som frukosten lite mer västerländsk så kan ju mkt väl vara det som spelade in

nippman
2013-10-18, 01:37
fan va jag blev sugen på en klassisk strömming nu! *gah!*

Ja precis som med kycklingen.

Många hotell importerar mat från västvärlden så det är mycket möjligt men jag äter t.ex. Nudlar med tofu o pork till frukost varje dag, så jag har inte fått smaka på "våran" mat här borta ännu!

DieErste
2013-10-18, 05:19
Jo det är ju sant, bodde ju på Detta (http://sv.hotels.com/mobile/hotelDetails.html?hotelId=366562&) och dom är ju med i IHG kedjan som är internationell :)