handdator

Visa fullständig version : problem med hårddisk!


1ytrewq
2013-10-08, 11:52
Hej!

Jag har smått panik, min externa hårddisk säger att den vill formatera innan den vill hittas på min dator. Jag höll på och ändra en massor för jag skulle dela den i nätverk, och kom till alla olika grejer.

Finns där något sett att flytta tillbaka hårddisken 3-4h? Panik!

Juxta
2013-10-08, 12:00
Har du haft den i en Mac?

1ytrewq
2013-10-08, 12:10
Har du haft den i en Mac?

Ja förr har jag. Men inte varit några problem tidigare.

Det hände något konstigt att den hoppade ut o in i min nya dator som har windows 8, och den andra datorn jag har är det 7.

Så jag tänkte göra det lätt för mig och dela den i nätverket men fick det inte att funka och då råka jag komma in på någon grej som gjorde att den började gå igenom filerna på hårddisken, trycka dock avbryt... sen tog jag ut den, satte i win 8, funka ej, och sen tillbaka till gamla, som nu inte funkade heller..

Juxta
2013-10-08, 12:14
Du råkade inte skapa en partition på den då?

agazza
2013-10-08, 12:50
Jag kan rekommendera några program när jag kommer hem men ha den avstängd och undvik vibrationer ifall den kanske har skadat en skiva.

Finns endel program som kan luska ut foton osv rätt bra med trasiga partitioner, eller alternativt återskapa partitionsinfon

1ytrewq
2013-10-08, 12:53
Jag kan rekommendera några program när jag kommer hem men ha den avstängd och undvik vibrationer ifall den kanske har skadat en skiva.

Finns endel program som kan luska ut foton osv rätt bra med trasiga partitioner, eller alternativt återskapa partitionsinfon

Vore tacksam.

Vet faktiskt inte alls vad jag kom in på.

nissepelle
2013-10-08, 15:03
Finns ett program som heter Partition-magic som jag själv använt med strålande resultat, på diskar med skadat filsystem. Viktigt är att du INTE använder disken som systemdisk, och heller inte låter systemet cachea saker eller på annat sätt använda sig av hårddisken. För att partitionmagic ska funka krävs det nämligen att filerna är orörda och inte skrivs över.

1ytrewq
2013-10-27, 13:45
Alltså. På något sjukt sätt har jag delat det i nätverket, och kommer in på hårddisken den vägen, men bara det jag delat... vad kan jag ha gjort?

1ytrewq
2013-11-02, 10:01
Bump!

agazza
2013-11-02, 10:18
http://www.icare-recovery.com/

ladda hem det här från piratbukten och kolla ifall du kan få ordning på antingen filsystemet eller får du kopiera över alla filer som går till en annan hårddisk och sedan formatera den gamla och leta skadade sektorer osv.

BlötSnö
2013-11-02, 10:22
Nu vet jag inte hur mycket du har justerat och fixat med på disken, men ibland har jag råkat ut för att usb-minnen och externa diskar med relevant innehåll fått för sig att de vill formateras efter att jag gjort något jag inte borde gjort osv.
För min det har det löst sig genom att jag kopplat in dem i en annan dator.
Tror att det till och med kan ha varit vid något tillfälle när jag skulle föra över saker mellan min pc och min brors mac. Saker som inte fungerat på mac:en
har gått att komma åt via pc.
Kanske kunde vara värt att prova om du har tillgång till en pc någonstans, om inte annat för att rädda innehållet på disken.