handdator

Visa fullständig version : känner mig som världens största svikare


Tomten
2013-10-08, 11:33
Fick nyligen ett nytt jobb, trodde det skulle vara ett riktigt drömjobb och att allt skulle vara super. Arbetsgivaren har verkligen gett mig gott förtroende, kostat på utbildning, inskolning, osv. Nu har jag jobbat för dem i lite mer än tre månader och jag mår skitdåligt.

Problemet blir värre av att alla på arbetsplatsen är snälla, glada och positiva. Det känns som jag måste ta på mig en mask och bli någon annan så fort jag går in genom dörren till jobbet.

Det är också en väldigt tävlingsinriktad atmosfär där man hela tiden ska vilja prestera till max och jag märker mer och mer att jag inte hör hemma där. Jag har aldrig haft problem med stress tidigare, men nu blir jag illamående, får en taskig känsla i magen och vill bara springa och gömma mig.

Arbetet i sig tycker jag för det mesta är kull, men det är sättet man ska utföra det på och hur man hela tiden mäter prestation som gör att det inte fungerar.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå vidare. Jag var arbetslös ett par månader före jag började på det här jobbet, och har ganska dåligt med pengar undansparade, jag har inte heller rätt till a-kassa (bara basbeloppet) före i april... och jag villverkligen inte bli arbetslös igen. Det är också lättare att hitta ett nytt jobb medan man jobbar.

Har också funderat på starta eget, men frågan är om jag skulle vara kabapel till det när jag inte klarar det här jobbett.

eternallord
2013-10-08, 11:40
Vad är det för jobb?

benya
2013-10-08, 11:45
Bit ihop, kör bara. Bli duktig och acklimatisera dig. Du kan säker utvecklas av den mer tävlingsinriktade atmosfären, om du fokuserar på att tävla med dig själv och ständigt sätta nya personliga mål kanske det blir lättare.
Använd omgivning som benchmark bara.

Du har ju varit lite förbered på det du gett dig in på i och med att du tagit jobbet och du gillar det du gör, så kan det inte vara helt förjävligt.

Mitt tips är att köra, bli så duktig du kan bli. Du behöver etablera dig uppenbarligen och är i behov av bra referenser, sen kanske du kan se dig vidare så fort du känner att du har lite mer att fylla CV:et med efter 1-3 år?

aijou
2013-10-08, 11:48
Jag säger inte att det här är rätt metod eller så, men om jag var du så hade jag nog härdat ut ett par månader till för att se om det blir bättre (beroende på hur illa det är, men det låter faktiskt inte så jävligt när du beskriver det). Om du bara har varit där i tre månader så kanske det bara är för att du inte har kommit in i jobbet riktigt och att du känner dig osäker. Prata med din arbetsgivare och se om det är något ni kan lösa tillsammans. Det är inte ovanligt att man kan lösa det genom lite kommunikation. Blir det fortfarande inte bättre så sök något annat, men om jag var du så hade jag inte sagt upp mig förrän jag hittat något.

Det är helt upp till dig och du är inte skyldig att stanna bara för att företaget har lagt ut pengar på dig. Sedan kan man inte vänta sig att ett jobb ska vara roligt och utan bekymmer varje dag. Det är få förunnat att ha sådana jobb.'

Edit: Och om det är för att du känner att du har stor press på dig att prestera något som känns orimligt för dig så tycker jag definitivt att du ska prata med arbetsgivaren. Det är möjligt att du tror att kraven är större än vad de egentligen är och att du stressar upp dig själv pga. det.

JHilding
2013-10-08, 11:54
Får man fråga varför man vill sluta ett jobb som är kul och där arbetskamraterna är snälla och glada?

Vad är det exakt du mår dåligt av? Lurar du gamla tanter på abonnemang via teleförsäljning?

Tomten
2013-10-08, 11:58
Får man fråga varför man vill sluta ett jobb som är kul och där arbetskamraterna är snälla och glada?

Vad är det exakt du mår dåligt av? Lurar du gamla tanter på abonnemang via teleförsäljning?

prestationskrav och mål. obetald övertid. förväntningar från teamleader och chefen.


Det är inte telefonförsäljning, jag är account manager.

Tisu
2013-10-08, 11:59
Hade exakt samma problem innan semestern. Men jag sökte nytt jobb under semestern och fick det, och första arbetsdagen efter semestern sade jag upp mig. Jag våndades hela våren och sommaren, men mår hur bra som helst nu :)

Men säg inte upp dig om du inte har ett annat jobb eller rätt till a-kassa. Tänk på att om du säger upp dig har du inte rätt till a-kassa en månad (?) som straff för att du sade upp dig självmant om du inte hade en synnerlig orsak.

Jonaas
2013-10-08, 12:06
Jag hade helt klart sökt något nytt. Att gå runt och må dåligt fem dagar i veckan låter värdelöst. Jag har själv haft jobb jag inte trivts med som jag slutat på relativt kort efter att jag började, visst känns det lite taskigt mot arbetsgivaren men mitt välmående går före ett jobb.

Ut o leta nytt, lycka till!

VoDaresVins
2013-10-08, 12:09
Skulle också rekommendera du diskuterar med din chef. För mig känns det viktigt att kunna prata öppet om problem med min chef. Kan inte minnas nåt hittils som blivit sämre. Hade själv en rejäl motivationssvacka här för ett och ett halft år sen. Jag var på anställningsintervju för ett annat jobb men berättade till och med det för chefen innan jag for på intervjun. Det hela slutade med att jag inte blev antagen till det andra jobbet, men har kommit bra vidare på mitt gamla jobb. Om du är rädd att verka vara en svikare så är det nog klart bättre att lyfta upp saker till ytan så ändringar kan ske. Om du bara en dag säger tack och hej utan att nämnt några problem innan är klart ett större svek.

benya
2013-10-08, 12:27
prestationskrav och mål. obetald övertid. förväntningar från teamleader och chefen.


Det är inte telefonförsäljning, jag är account manager.

Inga konstiga saker som egentligen förekommer på mer eller mindre alla seriösa arbetsplatser som man vill jobba på.
Prestationskraven finns där, kanske inte alltid kvantifierat och då blir ju det nästan än mer svårt när man inte kan värdera exakt vad som förväntas av en.
Nu har du ju säkerligen tydliga krav och mål att förhålla dig, antingen uppnår du dessa eller så hamnar du i närheten och får feedback för att kunna slå målen under nästa period.

Det är ju lite det som är livet om du inte vill jobba passivt på en statisk arbetsplats där 90% av samtalsämnena består i hur vädret varit, är och kommer bli.

filmjölk
2013-10-08, 12:41
Du är nog i behov av antidepressiv medicinering! Utan dessa magiska piller hade jag aldrig klarat av att jobba öht, och med dem kan jag jobba heltid.

benya
2013-10-08, 12:44
Du är nog i behov av antidepressiv medicinering! Utan dessa magiska piller hade jag aldrig klarat av att jobba öht, och med dem kan jag jobba heltid.

hur får man sånt utskrivet? vad för några? :em:

Tisu
2013-10-08, 12:50
Inga konstiga saker som egentligen förekommer på mer eller mindre alla seriösa arbetsplatser som man vill jobba på.
Prestationskraven finns där, kanske inte alltid kvantifierat och då blir ju det nästan än mer svårt när man inte kan värdera exakt vad som förväntas av en.
Nu har du ju säkerligen tydliga krav och mål att förhålla dig, antingen uppnår du dessa eller så hamnar du i närheten och får feedback för att kunna slå målen under nästa period.

Det är ju lite det som är livet om du inte vill jobba passivt på en statisk arbetsplats där 90% av samtalsämnena består i hur vädret varit, är och kommer bli.

Obetald övertid på seriösa arbetsplatser? Nja, jag vet inte det ja... Chefer och åtminstone medlemmar i Sveriges ingenjörer kan förhandla bort övertidsersättning mot en klumpersättning varje månad. Men det brukar företaget, inte den anställda, tjäna på.

filmjölk
2013-10-08, 12:56
hur får man sånt utskrivet? vad för några? :em:

Av valfri läkare. Man får oftast testa några sorter innan man hittar rätt. Jag har sertralin.

Tjusningen med att gå på sådana är att tristess, ångest, all negativitet (och positivitet med för den delen) liksom skruvas ner och stör en inte. Man lägger som ett slags mentalt lock på sig själv.

andeem
2013-10-08, 12:56
hur får man sånt utskrivet? vad för några? :em:Gå till doktorn. Förklara att du är deprimerad. Easy as that.

Dock tycker jag Filmjölks diagnos var något förhastad.

andeem
2013-10-08, 12:59
OnT så trodde jag att tävlingsmomentet var inbyggt när man jobbar med sälj. Bland annat därför jag själv aldrig skulle ge mig på något sådant.

aijou
2013-10-08, 13:24
prestationskrav och mål. obetald övertid. förväntningar från teamleader och chefen.

Jag har full förståelse för att du upplever detta som jobbigt (och för de som tror att obetald övertid inte existerar så kan jag informera er om att det är väldigt vanligt inom vissa arbetsområden).

Jag hade själv en viss ångest över sakerna du nämner som förekommer även på min arbetsplats men allteftersom åren har gått så jag lärt mig att inte bry mig så hårt. Man måste kunna värdera sin fritid och säga ifrån om arbetet inkräktar på fritiden på ett sätt som man inte är ok med. Ställs man inför orimliga deadlines så får man förklara för chefen att kvalitén på arbetet som utförs kommer att motsvara tiden du har fått att göra det. Nu är stämningen på mitt jobb visserligen inte speciellt tävlingsinriktad och jag har en chef som faktiskt är hyfsat lätt att prata med, men periodvis blir det mycket stress och en del obetald övertid. Hade denna stress varit konstant och inte bara periodvis så hade jag dock sagt upp mig för länge sedan.

Fungerar inte detta på din arbetsplats så kan du ju se dig om efter något annat, men det känns onödigt att kasta bort ett jobb som du verkar trivas med i övrigt om det finns någon möjlighet att ändra på de saker du inte trivs med.

Mart|n
2013-10-08, 13:25
prestationskrav och mål. obetald övertid. förväntningar från teamleader och chefen.


Det är inte telefonförsäljning, jag är account manager.

Hur funkar det med 40 timmars arbetsvecka och obetald övertid? Vad tjänar man på att jobba gratis åt något som inte är ideellt?

Tomten
2013-10-08, 13:54
Hur funkar det med 40 timmars arbetsvecka och obetald övertid? Vad tjänar man på att jobba gratis åt något som inte är ideellt?

Provision på förtjänst från försäljning, en extra veckas semester.

MilkmaN
2013-10-08, 14:39
Hur funkar det med 40 timmars arbetsvecka och obetald övertid? Vad tjänar man på att jobba gratis åt något som inte är ideellt?

Finns en hel del (jurist)jobb som ser ut så. Samtliga affärsjurister jobbar exempelvis med oreglerad arbetstid. Jobba ihjäl dig - få fast månadslön, och inte en dag extra i semester. Innan man blir delägare (om man nu blir det) har man bara den fasta lönen, och tjänar således ingenting direkt på att arbeta mycket, även om det såklart förväntas av dig, och kanske även är en förutsättning för att du skall kunna avancera till delägare en vacker dag.

Man går oftast in kring 25-30 brutto också, och även om lönetrappan är brant så är det inte någon vidare timlön de första åren...

nissepelle
2013-10-08, 14:52
Finns en hel del (jurist)jobb som ser ut så. Samtliga affärsjurister jobbar exempelvis med oreglerad arbetstid. Jobba ihjäl dig - få fast månadslön, och inte en dag extra i semester. Innan man blir delägare (om man nu blir det) har man bara den fasta lönen, och tjänar således ingenting direkt på att arbeta mycket, även om det såklart förväntas av dig, och kanske även är en förutsättning för att du skall kunna avancera till delägare en vacker dag.

Man går oftast in kring 25-30 brutto också, och även om lönetrappan är brant så är det inte någon vidare timlön de första åren...

Men skärp dig. Du kan ju inte jämföra jobb på advokatbyrå med att sitta som fjunig 20 åring och sälja teleabonnemang. På advokatbyrån gör du dig ju en karriär, och på typ 5-10 år så har du en fast månadslön på rejält mycket mer än vad de flesta i det här landet kan drömma om att någonsin tjäna. Samtidigt som du gör dig en karriär, skapar väldigt viktiga kontakter osv. Vad gör man som säljare på nåt äckligt teleföretag? Ah man sitter och ringer anonyma samtal dagarna i ända, får en lön som är skrattretande och inte tar man sig någonstans i livet på något sätt heller.

benya
2013-10-08, 15:13
Av valfri läkare. Man får oftast testa några sorter innan man hittar rätt. Jag har sertralin.

Tjusningen med att gå på sådana är att tristess, ångest, all negativitet (och positivitet med för den delen) liksom skruvas ner och stör en inte. Man lägger som ett slags mentalt lock på sig själv.

är det bra ¨då? Blir man inte beroende?
Hur blir det sen när man slutar medicinering och blir "frisk"?

Ladugårdsdörr
2013-10-08, 15:23
Hur funkar det med 40 timmars arbetsvecka och obetald övertid? Vad tjänar man på att jobba gratis åt något som inte är ideellt?

Man kan bli uppgraderad från account manager till att bli key account manager...

filmjölk
2013-10-08, 15:24
är det bra ¨då? Blir man inte beroende?
Hur blir det sen när man slutar medicinering och blir "frisk"?

Svarar i PM för att inte tråden skall spåra:)

Yes
2013-10-08, 15:36
Förklara för chefen att du vill utvecklas och bli riktigt bra, och fråga om han kan ge dig några råd och berätta hur man lyckas.

xOr
2013-10-08, 16:31
Account manager är ju bara ett finare ord för telefonförsäljare. Angående jobbet, bit ihop och utvecklas eller säg upp dig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Stoltz
2013-10-08, 16:57
Account manager är ju bara ett finare ord för telefonförsäljare. Angående jobbet, bit ihop och utvecklas eller säg upp dig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mja, nu snackar du faktiskt lite skit.
Det ena utesluter så klart inte det andra, men att sätta likhetstecken mellan Account manager och telefonförsäljare är helt enkelt inte sant. Däremot så har även många Account managers även telefonen som spjutspets, men sen är där mycket mer jobb runtomkring det än det är för random telefonförsäljning av abonnemang.

TS,
Jag har arbetat inom samma yrke och hade precis samma problem. Mitt illamående kom dock från en fram tills dess oupptäckt otrolig telefonfobi som jag inte ens trodde var möjlig. Jag satte mig in i det och tvingade mig själv att ringa, ringa och ringa, så gott det gick, även om mycket tid gick åt att försöka dämpa den rena och skära ångesten det gav mig.
Efter en lång tid gav jag upp, insåg att jag inte kunde göra det och må bra, och gick vidare.
Du vet själv ifall du nått den punkten, men ge det ett rejält försök innan du bestämmer dig, men lägg inte alla ägg i samma korg så att säga :)

grondahl
2013-10-08, 18:33
Hur funkar det med 40 timmars arbetsvecka och obetald övertid? Vad tjänar man på att jobba gratis åt något som inte är ideellt?

Man får mer pengar än av att inte ha ett jobb. Det är rätt vanligt med "förtroendearbetstid", tanken är ju även att man ska kunna självreglera sin arbetstid efter arbetsbelastning.

XXXL
2013-10-08, 18:42
Jag hade rest mig upp och gått om chefen tvingat mig att jobba över utan sedlar eller timmar som ersättning, det är väl fan inte stadsmissionen du arbetar på?

Sätt han på plats direkt annars kommer du få ett helvete.

d1anny2
2013-10-08, 18:53
Bortförhandlad övertid är som sagt inget ovanligt. Och har man skrivit på så...
Jag själv skulle heller aldrig jobba utan att få betalt / extra betalt. Om jag inte var anställd av mig själv förstås. Men som TS säger så kom han in från kylan så att säga. Att slå näven i bordet är då inte det första man gör.

Som andra sagt: sök andra jobb, försök härda ut. Min kamrat behövde säljerfarenhet, hände ett par gånger i veckan att han kräktes (ångest) på väg till jobbet. Efter ett par månader sökte och fick han ett jobb som rekryterare. Idag en mkt glad man.

** life's a grave, dig it **

filmjölk
2013-10-08, 18:58
Jag hade rest mig upp och gått om chefen tvingat mig att jobba över utan sedlar eller timmar som ersättning, det är väl fan inte stadsmissionen du arbetar på?

.

Stadsmissionen betalar ut övertidsersättning till sina anställda, 150% av timlönen upp till heltid, och sedan 200% för kvalificerad övertid :)

XXXL
2013-10-08, 19:08
Stadsmissionen betalar ut övertidsersättning till sina anställda, 150% av timlönen upp till heltid, och sedan 200% för kvalificerad övertid :)

Va? Hur funkar det? Jag trodde Stadsmissionen fick in sina pengar från gåvor och bidrag, tar man alltså av dessa bidrag och betalar ut till sina anställda? Om så är fallet ska jag aldrig mer ge en slant till den verksamheten.

grondahl
2013-10-08, 19:12
Va? Hur funkar det? Jag trodde Stadsmissionen fick in sina pengar från gåvor och bidrag, tar man alltså av dessa bidrag och betalar ut till sina anställda? Om så är fallet ska jag aldrig mer ge en slant till den verksamheten.

Det är rätt normalt att anställda får lön för arbete.

On Topic: Har du något system för att hantera arbetet? Struktur för arbetsuppgifter kan göra mycket för att reducera stress. Däremot så kommer ju säljrelaterat arbete nog alltid att vara rätt tävlingsinriktat.

Jones
2013-10-08, 19:20
Svarar i PM för att inte tråden skall spåra:)

Har du ork får du gärna skicka svaret till mig också:)

Tomten
2013-10-08, 19:30
Account manager är ju bara ett finare ord för telefonförsäljare. Angående jobbet, bit ihop och utvecklas eller säg upp dig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nej, det stämmer inte alls. Det finns olika typer av account managers. Det är bara en bråkdel av jobbet som sköts över telefon (själva bokningen av möten). Alla möten hålls ute hos kunden. Jag sköter också prospektering av kunder själv.


Hade det bara handlat om telefonförsäljning så hade jag aldrig tagit jobbet. Det är väl rättvisst att säga att jag är en utesäljare som jobbar med mötesboknining och prospektering, det är en rättvis beskrivning av mitt arbete.

filmjölk
2013-10-08, 19:38
Va? Hur funkar det? Jag trodde Stadsmissionen fick in sina pengar från gåvor och bidrag, tar man alltså av dessa bidrag och betalar ut till sina anställda? Om så är fallet ska jag aldrig mer ge en slant till den verksamheten.

Stadsmissionen får en del av sina pengar ifrån gåvor, det mesta tjänar de på att kommunen köper platser på stadsmissionens olika boenden. Stadsmissionen har härbärgen, skyddade boenden, äldrevård, dagverksamheter, second hand och behöver anställd, utbildad och avlönad personal. Rika överåriga hemmafruar med dåligt samvete som vill jobba ideellt kan inte hantera och hjälpa narkomaner, eu-immigranter, psykiskt sjuka och hemlösa.

Det är en skitbra verksamhet och du borde skänka dina pengar dit.

Tomten
2013-10-08, 19:41
Men skärp dig. Du kan ju inte jämföra jobb på advokatbyrå med att sitta som fjunig 20 åring och sälja teleabonnemang. På advokatbyrån gör du dig ju en karriär, och på typ 5-10 år så har du en fast månadslön på rejält mycket mer än vad de flesta i det här landet kan drömma om att någonsin tjäna. Samtidigt som du gör dig en karriär, skapar väldigt viktiga kontakter osv. Vad gör man som säljare på nåt äckligt teleföretag? Ah man sitter och ringer anonyma samtal dagarna i ända, får en lön som är skrattretande och inte tar man sig någonstans i livet på något sätt heller.

Det är inte telefonabonnemang jag säljer, och lönetrappan jag har möjlighet till (och som är hyffsat realistisk) är nog närmare en jurist. Det finns också stora möjligheter att avancera inom företaget. Om man fortfarande är kvar på företaget efter tre år har man en minimumlönen på 40.000-45.000 i månaden med den prestationsbaserade delen inräknad.

Om man däremot inte när de omsättningsmål, prestationsmål och långgående målen, så är det däremot byebye.

Problemet är väl snarare att långt ifrån all lyckas. Företaget har en ganska stor omsättning på sina account managers och många får gå efter de första sex månaderna.

R Scarpa27
2013-10-08, 19:42
det där med tävling på jobb och att prestera till max genom att tävla e ju en chefs ide...
de mutar med bonusar, och folk börjar tävlar för de vill vinna den där bonusen....
i själva verket gör chefen så för att öka på sin egna lön ännu mera...

har varit på sådana arbetsplatser, men vi var alla likasinnade, och vi pratade ihop oss och tävlade inte... och körde rättvisst, och alla sa nej till övertid.

usch dessa pengagiriga folk nu för tiden...
nedskärningar, jobba mer till 200% för att en chef/företag ska tjäna mer.

trivs du inte håll ut och sök jobb under tiden.
hittar du inget inom 3 månader säg upp dig, så har du förnyat din akassa.

Tomten
2013-10-08, 19:56
det där med tävling på jobb och att prestera till max genom att tävla e ju en chefs ide...
de mutar med bonusar, och folk börjar tävlar för de vill vinna den där bonusen....
i själva verket gör chefen så för att öka på sin egna lön ännu mera...


I det här fallet så är provisionen kopplad till hur jag lyckas individuellt. Om jag gör bra ifrån mig så påverkar det inte kollegorna negativt. Det som kan vara negativt är väl att jag då tar en kund som mina kollegor då inte kan bearbeta (eftersom jag då får huvudansvaret för kunden reginonalt/nationellt).

Min team-leader har samma lönemodell som mig, han pushar mig att prestera bättre för att det är i allas intresse att lokalkontoret gör bra ifrån sig och ökar sin omsättning.

Det är nog inte så att man nödvändigtvis måste jobba mer än 8 timmar per dag för att lyckas. Vad man däremot behöver vara är tidseffektiv och det har väl jag inte lyckats med, alternativt att jag gör för mycket reasearch och kastar bort tid när jag ska boka upp möten... vilket gör att jag inte hinner med det som förväntas av mig. Det är nog också så att jag känner en hel del osäkerhet i arbetsättet och hur jag ska bemöta kunder vilket också påverkar hur jag hanterar själv mötesbokningsbiten av mitt jobb, och resten av arbetet är helt beroende av att jag faktiskt lyckas boka möten.

R Scarpa27
2013-10-08, 20:32
I det här fallet så är provisionen kopplad till hur jag lyckas individuellt. Om jag gör bra ifrån mig så påverkar det inte kollegorna negativt. Det som kan vara negativt är väl att jag då tar en kund som mina kollegor då inte kan bearbeta (eftersom jag då får huvudansvaret för kunden reginonalt/nationellt).

Min team-leader har samma lönemodell som mig, han pushar mig att prestera bättre för att det är i allas intresse att lokalkontoret gör bra ifrån sig och ökar sin omsättning.

Det är nog inte så att man nödvändigtvis måste jobba mer än 8 timmar per dag för att lyckas. Vad man däremot behöver vara är tidseffektiv och det har väl jag inte lyckats med, alternativt att jag gör för mycket reasearch och kastar bort tid när jag ska boka upp möten... vilket gör att jag inte hinner med det som förväntas av mig. Det är nog också så att jag känner en hel del osäkerhet i arbetsättet och hur jag ska bemöta kunder vilket också påverkar hur jag hanterar själv mötesbokningsbiten av mitt jobb, och resten av arbetet är helt beroende av att jag faktiskt lyckas boka möten.

jahopp, vad gnäller du på då?
de verkar ju endå flyta och du talar mest positivt nu.

grondahl
2013-10-08, 20:54
Som sagt, någon slags time management/tidseffektivitetsstrategi där du planerar ditt arbete och bara kan beta av uppgift för uppgift istället för att stressa över det kan säkert hjälpa till. Ex göra research på eftermiddagen då man oftast är mindre effektiv och lägga undan tid före lunch för kontakta de du har förberett dagen innan.

andeem
2013-10-08, 21:24
Du har alltså fortfarande en del att lära, och du verkar ha ett hum om vad du behöver förändra. Mitt råd, FWIW, är att jobba på ett tag till och se om det inte blir bättre.

Magnus Larsson
2013-10-09, 05:54
Med förlov sagt, jag har ju inte all info om dig etcetera, så skulle jag inte rekommendera att du säger upp dig. Inte såhär snart efter att du börjat. Jag skulle nog funderat ordentligt på varför jag är rädd för prestationskulturen på jobbet. Är det för att du inte vill misslyckas själv eller är det något annat? Ju snabbare du bygger upp din självkännedom i den frågan desto bättre.

Oavsett hur du känner i ovan skulle jag inrikta mig mentalt på att jobba i minst ett år helst två. Göra ett kontrakt med mig själv typ. Att byta jobb/få krävande jobb är det mest utvecklande man kan göra. Det skall "kännas av lite".

Slutligen en kommentar ang övertid och stadsmissionen, motsvarande: det är nog mer regel än undantag att villkoren inom Finans, juridik, IT inte omfattar betald övertid. Men även beträffande andra servicejobb på tjänstemannanivå ser det likadant ut. För mig personligen har det alltid varit en realitet men jag kan förstå att inte alla har samma bild.

För en provislönad säljare = impossible med betald övertid.

Dav0d
2013-10-09, 09:34
hur får man sånt utskrivet? vad för några? :em:

Skärp dig... att du ens funderar åt det hållet bara för någon på internet rekommenderar det är ju barnsligt. Är du van vid att ta "lätta" vägen ut eller? Jag har befunnit mig i samma sits för ungefär 6 år sedan, jag ändrade yrkesval. Började då inte fundera på tabletter... Problemet blev löst och det var det. Eller ska du börja knapra för att du inte vågar säga upp dig? Logiskt.

Dav0d
2013-10-09, 09:56
Kanske skulle kolla så det är rätt användare som frågar om dem innan jag skriver ett inlägg :) Nvm me then.

alphahanen2
2013-10-09, 10:19
Vad är det för jobb?

Han jobbar ju som (jul)tomten!!!!! :laugh: