handdator

Visa fullständig version : ryckningar/skakningar?


Diana
2004-03-08, 18:30
Va e de egentligen som gör att de börjar skaka/rycka i musklerna vissa tränings pass? upplevde de för första gången på myycke länge i förrgår när ja körde baksida ben va nästan omöjligt att fortsätta, ja gjorde en sökning o de stod om de i en gammal tråd men de va ingen då som verkade va riktigt säker på va de berodde på, nån föreslog kalciumbrist o nån annan att de kanske va för att man isolerade en muskel som inte ville isoleras, men stela mark e ju inte ´precis en isolationsövning, o ja har svårt att tro att ja fått kalciumbrist "bara sådär" de borde ju komma smygande..
nån som lider av samma åkomma?

Marre-Sthlm
2004-03-08, 18:41
Originally posted by Diana
Va e de egentligen som gör att de börjar skaka/rycka i musklerna vissa tränings pass? upplevde de för första gången på myycke länge i förrgår när ja körde baksida ben va nästan omöjligt att fortsätta, ja gjorde en sökning o de stod om de i en gammal tråd men de va ingen då som verkade va riktigt säker på va de berodde på, nån föreslog kalciumbrist o nån annan att de kanske va för att man isolerade en muskel som inte ville isoleras, men stela mark e ju inte ´precis en isolationsövning, o ja har svårt att tro att ja fått kalciumbrist "bara sådär" de borde ju komma smygande..
nån som lider av samma åkomma?

Aldrig sett en fotbollsmatch?
Kramp på ren svenska, får jag typ vid nästan alla pass eftersom kramp är vanlig symdrom vid max prestationer av muskeln

Nate
2004-03-08, 18:45
Jag brukar också uppleva det... men bara i benen. Har dock ingen aning om vad det beror på. Varar rätt länge efter passet, även under stretchen står benen om hoppar...

Spiffy
2004-03-08, 19:05
Kramp och ryckningar är ju inte samma sak direkt.
När jag får kramp så rycker det ju inte direkt i mina muskler (läs vaden) Den drar ihop sig för kung och fosterland och stannar där tills man gör något åt det.

Ryckningar får jag ibland efter jag tränat ben och tex belastar musklen lite, tex när man trycker ner kopplingen på bilen. Då börjar benet skaka och vibrera.
Så du menar ungefär?

Tricklev
2004-03-08, 19:20
När jag kör tung bänkpress får jag alltid kramp i högerlåret =/

är kanske dålig på o isolera övningen ;P

får ryckningar i armarna när jag kör tungt med armarna i det statiska läget.

z_bumbi
2004-03-08, 19:48
Jag har varit med om minst två varianter av ryckningar efter träningen.

Nummer 1
Efter ett avslutat set i benpress så rycker benmusklerna okontrolerat i någon minut. Det brukar inträffa ibland när jag kör ganska många reps.
Jag har sett en värre varianter då benen ligger och hoppar på golvet men inte upplevt det själv. (Var efter 28-29 reps i en hacklift om jag minns rätt, kul var det i alla fall.)

En gissning är att musklerna och nervsystemet helt enkelt är så slut att nervimpulserna hamnar i otakt.

Nummer 2
Är när jag vaknar på natten efter ett benpass och musklerna även då ligger och rycker.
Händer oftast efter ett benpass då jag kört tungt (Relativt för min styrkenivå.) i de flesta övningarna.

Har ingen aning om vad det kan bero på.

Kramp är något helt annat.

Diana
2004-03-08, 19:49
Originally posted by Spiffy
Kramp och ryckningar är ju inte samma sak direkt.
När jag får kramp så rycker det ju inte direkt i mina muskler (läs vaden) Den drar ihop sig för kung och fosterland och stannar där tills man gör något åt det.

Ryckningar får jag ibland efter jag tränat ben och tex belastar musklen lite, tex när man trycker ner kopplingen på bilen. Då börjar benet skaka och vibrera.
Så du menar ungefär?

jo den sortens ryckningar får ja me efter passet men de ja syftade på känns mer som (våldsamma?) skakningar, så de är svårt att genomföra rörelsen korrekt, de började nu när ja la mina pass på morronen istället,så de kanske har nått sammband, kan de va för att muskeln vilat hela natten o sen börjar de plötsligt pumpas massa blod, adrenalin mm..?

Diana
2004-03-08, 19:53
Originally posted by z_bumbi
Jag har varit med om minst två varianter av ryckningar efter träningen.

Nummer 1
Efter ett avslutat set i benpress så rycker benmusklerna okontrolerat i någon minut. Det brukar inträffa ibland när jag kör ganska många reps.
Jag har sett en värre varianter då benen ligger och hoppar på golvet men inte upplevt det själv. (Var efter 28-29 reps i en hacklift om jag minns rätt, kul var det i alla fall.)

En gissning är att musklerna och nervsystemet helt enkelt är så slut att nervimpulserna hamnar i otakt.



jo de låter faktisk som den mest logiska förklaringen, eftersom de e efter ett par tre fyra set av samma övn som skakningarna börjar.. va tror du kan va anledningen till att de inträffar mest på morronpassen..?

Shadow Warrior
2004-03-08, 19:59
Originally posted by Diana
Va e de egentligen som gör att de börjar skaka/rycka i musklerna vissa tränings pass? upplevde de för första gången på myycke länge i förrgår när ja körde baksida ben va nästan omöjligt att fortsätta, ja gjorde en sökning o de stod om de i en gammal tråd men de va ingen då som verkade va riktigt säker på va de berodde på, nån föreslog kalciumbrist o nån annan att de kanske va för att man isolerade en muskel som inte ville isoleras, men stela mark e ju inte ´precis en isolationsövning, o ja har svårt att tro att ja fått kalciumbrist "bara sådär" de borde ju komma smygande..
nån som lider av samma åkomma?

Jag skakade som fan när jag körde vadpress under deffen, så det har helt klart att göra med brister på ett eller flera ämnen, kolhydrater och magnesium skulle jag tippa på.

Diana
2004-03-08, 20:07
magnesiumbrist, de va intressant, tror du de e möjligt ävenom man tar multivitamin? hur mkt bör man få i sej dagligen o va har de för uppgift? nån som kan tänkas veta?

z_bumbi
2004-03-08, 20:16
Diana: Finns just nu en hel tråd om magnesium, under kosttillskott tror jag den ligger.

Diana
2004-03-08, 20:24
aaah tack!
z-bumbi: tror du de e lättare att överbelasta nervsystemet just för att de va ett morron pass eller va de kanske bara ett sammanträffande?

Zakath
2004-03-08, 20:27
Annars tror jag ryckningar kan bero på att man ansträngt muskeln på ett nytt sätt eller väldigt mycket (max kapacitet), då förstår inte riktigt kroppen när den ska sluta arbeta eftersom den inte är van vid så tungt arbete där. Så den fortsätter "rycka".
Har hänt när jag försökt gå upp i stora korset i två ringar... Ryckte i axeln hela dagen.

Shadow Warrior
2004-03-08, 20:30
Originally posted by Diana
magnesiumbrist, de va intressant, tror du de e möjligt ävenom man tar multivitamin? hur mkt bör man få i sej dagligen o va har de för uppgift? nån som kan tänkas veta?

Du behöver 300-600mg magnesium per dag, en multimineral brukar inntehåll 50mg eller inget alls....

"Dom flesta muskel fel kramper/skakningarn beror på brist på magnesium"

Wain
2004-03-08, 21:02
Originally posted by Shadow Warrior

Du behöver 300-600mg magnesium per dag, en multimineral brukar inntehåll 50mg eller inget alls....


MittVal Sport ligger på 300 mg tror jag.:thumbup:

z_bumbi
2004-03-08, 21:06
Originally posted by Shadow Warrior
"Dom flesta muskel fel kramper/skakningarn beror på brist på magnesium"

Källa?


Kan ju tillägga att jag åt både multivitamin/mineral samt zma under en period och det blev ingen skillnad för min del.
Iofs åt jag redan 4-6 dl havregryn om dan så magnesiumbrist var det nog inte så aktuellt innan jag testade zma heller. :)

Tomas W
2004-03-08, 21:43
Originally posted by Tricklev
När jag kör tung bänkpress får jag alltid kramp i högerlåret =/



Exakt samma sak händer mig oxå, skitjobbigt när man ska pressa upp de sista gångerna och låret börjar dra...

hangatyr
2004-03-08, 22:03
jag har genom empiri kommit fram till att om man har vätskebrist så uppstår kramp lättare.

drick vatten-undvik kramp.

Löjtnant Blank
2004-03-08, 22:20
Originally posted by z_bumbi


Källa?


Kan ju tillägga att jag åt både multivitamin/mineral samt zma under en period och det blev ingen skillnad för min del.
Iofs åt jag redan 4-6 dl havregryn om dan så magnesiumbrist var det nog inte så aktuellt innan jag testade zma heller. :)
Jag är smått nyfiken: hur får du i dig 6 dl havregryn på en dag? Jag kämpar för att få ner 2 dl; det känns som om magsäcken ska explodera om jag äter mer än 1 dl åt gången. Vanlig mat har jag inga problem med att få ner stora mängder av. Väller du grynen och kör med stavmixer?

z_bumbi
2004-03-08, 22:29
Löjtnant Blank: Frukost, 4 dl ner i en mixer och sen blandade jag i massa saker för att få till mer protein mm.

Sen gröt på 2 dl senarare under dagen/kvällen.

Jag kunde på den tiden även utan problem äta gröt på 3-4 dl gryn förutsatt att jag inte hade tidsbrist mellan morgonpromenad och utbildning. Hatar att jäkta med frukosten men dygnet har ju bara 24 timmar.

Jag rekommenderar nog inte att köra massor av havregryn i en mixer bara för att man ska trycka i sig mer havregryn, GI värdet lär bli ganska högt och man kan må taskigt i magen om man har otur men som nödlösning funkar det ju.

Diana
2004-03-09, 21:53
ok nu e ja ganska säker på att skakandet berodde på antingen vättskebrist eller kolisbrist... laddade extra me dessa två o morronens pass va nästan problemfritt!Men de skumma va att i förrgår(när de skakade) känndes de som om pulsen skenade bara efter ett par set, så de KAN ju kanske vat för ja tog koffeinet närmare passet den gången..hmm..
tackar sååå mkt för svaren iaf!

Shadow Warrior
2004-03-09, 22:01
Originally posted by z_bumbi

Källa?


Tyvärr så har jag glömt bort källan :(

rossi
2004-03-10, 11:51
Ingen som sagt vätskebrist... så jag säger det.

VÄTSKEBRIST !!! Se till att dricka rikligt med vatten innan benpasset eller vad det är för muskel som krånglar. Hade samma problem och det var väldigt märkbart i bensparken vid dess toppläge då benen skakade loss som om man vore reumatiker. Löste det enkelt genom att dricka mer innan passet.