handdator

Visa fullständig version : Ont mellan armbåge och armveck


DrViolet
2013-10-07, 16:49
Har haft lite smått ont i någon vecka eller två i vänster underarm, utsidan, precis nedanför armvecket, det är en liten naturlig utbuktning där när man spänner. Körde på (för mig) tunga och nya vikter i dag vid bicepscurl och när jag skulle köra nästa set så gjorde det väldigt ont just där så jag avbröt.

Någon som vet vad det kan vara? Någon infästning för triceps eller nåt som spökar?

Christian1980
2013-10-09, 11:45
Låter som ett likadant problem som jag har, för mig är det muskelfästet för biceps.
Jag kan inte köra bicepscurl m.m. just nu... Om jag inte kör hammarfattning och lätta vikter.

Så jag fick rådet av sjukgymnast att vila biceps (inte köra för tungt) och stretcha.

pezrulezhaakon
2013-10-09, 11:59
DrViolet

Beror på vilken utsida du menar.
Googla medial epikondylit. Golfarmbåge. Lättast att få det vid supinerade curls, med tvivelaktigt utförande. Alternativt om du menar andra sidan kan det vara lateral epikondylit. Tennisarmbåge.

Beemel
2013-10-09, 12:32
Jag samma problem.
I mitt fall handlar det om "insidan" av armen, alltså den som är in mot kroppen om jag håller handflatorna framåt (golfvarianten tror jag)

Är stretch och vila det som ordineras?

Bör man käka något antiinflamatoriskt typ ipren eller voltaren?

pezrulezhaakon
2013-10-09, 20:23
Beemel

Antiinflammatoriskt brukar ha dålig effekt på de åkommorna.
Underarmsstretch, excentrisk träning och värme/kylabehandlingar brukar funka bra. Men det beror lite på hur långt gånget det är.
Inget ovanligt att det kan ta 12 månader att bli av med. En del fall längre och en del kortare.

DrViolet
2013-10-10, 11:13
Tror inte det är muskelfäste för biceps, det sitter ju (om handflatan är vänd uppåt) i mitten på underarmen någon cm nedanför armvecket. Min smärta (som för övrigt är mycket bättre nu) sitter mer på utsidan, alltså mot vänster, på min vänstra arm.

Rör sig nog mer om lateral epicondyle, tennisarmbåge, i så fall.

Något märkligt, förefaller inte ha med biceps att göra, trots att det var då smärtan uppstod.

pezrulezhaakon
2013-10-10, 18:31
DrViolet

Nä, det har inte med biceps att göra. Men det är ett av de enklaste sätten att få problemet just vid supinerade bicepsövningar.

DrViolet
2013-10-14, 13:22
pezrulezhaakon,

Supinerade curls med tvivelaktigt utförande? Låter som något jag kanske har skuld i. Har kört mycket bicepscurls med båda armar. En arm upp samtidigt som den andra går ner, dessutom vrider jag från rakt supinerat grepp i toppläge ner till mittemellan supinerat och pronerat grepp i bottenläge när hanteln är bredvid kroppen. Detta kanske har något med smärtan att göra?

Hur utför man denna övning på korrekt sätt? Eller ska man sluta helt med den kanske...? Körde mycket hammercurls ett tag men kom fram till att det är lättare att köra.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 16:48
DrViolet

Ja, det finns lika många utföranden som stjärnor och planeter...

Det viktigaste är att inte medvetet eller omedvetet böja med handleden i rörelsen då det blir för tungt.
Kroppen vet att det blir lättare, men senorna eller fästet för handens och fingrarnas böjmuskler riskerar lättare att överbelastas.

Så övningen i sig är inget fel på. Bara man ser till att hålla handleden fixerad genom hela rörelsen, och inte klämmer onödigt mycket på hanteln/stången/repet/ eller annat valfritt verktyg.

asIspeak
2013-10-16, 15:40
Verkar som flera av oss har detta problem?
Jag har också ont på insidan av underarmen, (goldarmbåge). det gör ont precis mot mitten, brevid benet vid armbågskulan. Vad är det som har hänt, någon nerv i kläm?


Om det gör ont när man tränar borde man undvika det som ger smärta va?
Vad tror ni om detta?

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=eP8Mr2WkDCQc0M&tbnid=MftrUxTNuvP1lM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.skane.se%2FPublic%2FHasslehol m%2Fnya%2520h%25C3%25A4ssleholm%2Fbroschyrer%2Fgol farmbage_tittex.pdf&ei=S6VeUvGDDcSu4AS76YGYBw&bvm=bv.54176721,d.bGE&psig=AFQjCNHPY3HoTIbxLXugSNDESZVZ2kpwWw&ust=1382020808521724

pezrulezhaakon
2013-10-16, 16:23
asIspeak

Smärtan kommer av överbelastning i senfästet/muskelsenorna till handledens och fingrarnas böjmuskler.

asIspeak
2013-10-16, 16:42
asIspeak

Smärtan kommer av överbelastning i senfästet/muskelsenorna till handledens och fingrarnas böjmuskler.

Okej... jag tror det uppkom efter att ha kört truck i somras. Står att det kan komma av upprepande ensidiga rörelser.

Ska använda skydd för att avlasta smärtan när jag gymmar. Men annars är det att köra excentrisk träning enligt den där guiden?

asIspeak
2013-10-16, 22:20
Alltså jag slog mig i armbågskulan när jag letade efter något i garderoben. Gör typ 8x ggr mer ont nu. Fyfan.

pezrulezhaakon
2013-10-16, 22:38
asIspeak

Ja, undvikande av att fortsätta med sådant som är uppenbar slitagerisk är grunden i en effektiv rehab.
Sedan är en kombination av vila, excentrisk träning, massage, värme/kylabehandlig att föredra.

asIspeak
2013-10-16, 22:56
asIspeak

Ja, undvikande av att fortsätta med sådant som är uppenbar slitagerisk är grunden i en effektiv rehab.
Sedan är en kombination av vila, excentrisk träning, massage, värme/kylabehandlig att föredra.

Okej, ja det var det jag tänkte. Jag spelar en hel del datorspel, tror du att det kan vara negativt, eller är det kanske svårt för dig att säga? Kanske är det så att "Om det gör ont, är det dåligt"?

pezrulezhaakon
2013-10-16, 23:11
asIspeak

Datoranvändande brukar mer vara förknippat med lateral epikondylit, om det finns armbågsproblem, så det är inte säkert att ditt problem förstärks eller orsakas av datorspelandet.
Risken finns dock.

Gradering och/eller bedömning av smärta om utifall man relaterar det till själva förvärrandet av skadan eller påskyndande av rehab kan vara svårt att avgöra.

En viss nivå av smärta under rehab är acceptabelt. Men om smärtan håller i sig längre tid eller förvärras så får man justera sin rehabträning. Kortvarig ihållande smärta som sakta avtar är en fingervisning på att man är på rätt väg. Men man får bereda sig på att dessa problem ofta tar flera månader att bli av med helt, och ibland ett par år.

asIspeak
2013-10-17, 15:31
Okej tack :). Får avvakta med stryrketräningen ännu ett tag, för det gör nämligen ont när jag kör bröst. Kyla och sen värme e riktigt skönt, sätter igång armbågsområdet rejält :)