handdator

Visa fullständig version : käka en hel fläskfilé på en måltid.


jontexer
2013-10-07, 15:27
Har påbörjat en kort deff nu. Får inte i mig speciellt många måltider per dag så jag undrar då om det som jag gjort ett par gånger är bra eller dåligt. Jag har dragit i mig en hel fläskfilé på 450-500g på en måltid. Detta är dagens enda stora måltid som jag intar på kvällen. annars blir det 2 ägg och kanske någon kvarg, en smörgås eller liknande på dagen.

Det är en väldigt stor mängd protein som intas på samma gång, ca 130g. Jag vet att det är en myt att kroppen bara kan "ta upp" 30g protein per gång men att inta 130g per gång. kan kroppen tillgodogöra allt det eller går en del av det genom kroppen och blir "bortkastat" protein? Hur länge håller den mängden protein uppe proteinsyntesen osv?

Kan hända att jag formulerade mig lite dåligt men gjorde så gott jag kunde! :)

simmejävel
2013-10-07, 15:28
Inga problem! Kör på bara. Så länge det fungerar finns det väl ingen anledning att ändra? Det är ändå hyfsat vanligt att folk som äter LG eller Warriors Diet äter en gång om dagen och då smackar i sig allt på en gång, en annan periodvis inkluderad.

tjing
2013-10-07, 15:31
Det är inga problem.

Protein tas aldrig upp på samma gång, utan upptaget är begränsat i tarmen som med alla makronutrienter. Däremot stimulerar du inte muskelproteinsyntesen med mer än kring 30 gram per intag, men aminosyror minskar också muskelnedbrytningen genom att bistå med substrat och nettoeffekten blir en positiv effekt på muskeluppbyggnad.

Kroppen tar upp kring 95% av allt vi stoppar i den, med undantag för vissa saker som nötter osv. Däremot används inte allt till energibehov, utan en del blir till värme t ex.

Protein tas upp med en hastighet av mellan 3-10 gram/h någonstans (beroende på proteinkälla) och vid högre habituellt proteinintag ökar proteinoxidationen (precis som kolhydratsoxidationen ökar vid högre habituellt kolhydratsintag). Så äter man regelbundet en kost med mycket protein, tar kroppen sannolikt också upp det snabbare. Våra kroppar är bra på det sättet, att de tenderar att anpassa sig till mycket.

Höga nivåer aminosyror i blodet stimulerar muskelproteinsyntesen men ökar också proteinoxidationen (användandet av aminosyror som energisubstrat) och glukoneogenesen (omvandlingen av protein till glukos i levern).

jontexer
2013-10-07, 16:11
Tack för det utförliga svaret Tjing!
dock undrar jag också om jag behöver stimulera proteinsyntesen mer än säg 2-3 gånger per dag under deff?, kommer det göra någon skillnad om jag äter säg.. tre ägg utspritt på dagen eller alla samtidigt?

tjing
2013-10-07, 16:27
Det är inte helt klarlagt, skulle man kunna säga diplomatiskt.

Totala intaget verkar dock vara av största vikt i nuläget.

Personligen tror jag att en en måltid per dag är lite icke-optimalt och allt från två måltider per dag och uppåt fungerar bäst för de flesta, ur flera olika aspekter.

Angående muskelproteinsyntes så stimulerar ju styrketräning den i sig över basnivåer, beroende på träningsvolym; alltifrån 5 timmar till 2 dygn. Frågan är om den additiva effekten från dietärt protein gör någon skillnad (d v s om fler måltider är bättre än färre), både sett till muskelproteinsyntes och muskelnedbrytning. Det finns inget riktigt bra svar på det.

Alltså, essentiella aminosyror (både som tillskott och mat) stimulerar alltid proteinsyntesen efter en måltid (nivåerna av aminosyror i blodet måste dock hinna sjunka mellan måltiderna för att MPS ska kunna stimuleras maximalt igen) och träning potentierar den effekten, men frågan är om fler måltider är bättre än färre.

jontexer
2013-10-07, 16:40
Tack för att du delar med dig av din kunskap Tjing! Hjälper mycket :)