Visa fullständig version : Förstör micron alla sorters antioxidanter?
Alfen avf Ling
2013-10-07, 12:59
Hej,
jag vet att typ 80 % av antioxidanterna förstörs i vissa grönsaker om man micrar dem. Gäller detta även typ kaffe, vin (till matlagning eller äppelvin man värmer) t ex?
m v h
PS. Troll / otrevligheter undanbedes.
King Grub
2013-10-07, 13:09
Mikrovågsugn är det skonsammaste tillagningssättet.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2009.01091.x/pdf
Undrar vad Anna Skipper skulle säga om den studien?
:D
Armed Dingo
2013-10-07, 13:13
Sparad. Tack!
Alfen avf Ling
2013-10-07, 13:26
Tack så otroligt mkt för den.. men jag har för mig att du tidigare skirivt att "Hon har rätt i det" när anna skipper påstod att 80 % (eller något i den stilen) av antioxidanterna förintades i micro? Tror det gällde broccoli eller apelsin lr ngt.
Jag är usel på engelska och jag vet att du inte vill vara engelskalärare, men snälla, en gång? Det är ju uppenbarligen fler än jag som är intresserade..:
Är du helt säker på att lägre siffra i den där tabellen innebär att färre antioxidanter förstörs?
Alfen avf Ling
2013-10-07, 13:26
Sparad. Tack! +1 som ni säger här på kolo!!
Men gör det någon större skillnad i helhete. Givetvis när man kokar blir en del förstörd men om man är tallriksmodellen så får man i sig det man behöver.. Att ~30% av något skulle förstöras vid kokning, visst, men samtidigt äter man den mängden man skall så känns det som att det inte gör någon skillnad då de blir en överskott utan dess like..
(Eller?)
Undrar vad Anna Skipper skulle säga om den studien?
:D
Förmodligen samma som hon säger om alla studier.
Alfen avf Ling
2013-10-07, 15:21
Eller hehe kollade på den första tabellen.. Läste för snappt! Men jag tycker inte att micro ser särskilt mkt mer skonsamt ut än de andra...
Att förstöra antioxidanter är, förutom närvaron av syre, en funktion av tid och temperatur.
Kort tid och hög värme är alltid bästa sättet att bevara antioxidanter och näringsämnen.
Ibland är värmebehandlig och denaturering av protein och kostfibrer en förutsättning för att kroppen ska ta upp antioxidanterna. Bäst exempel är beta-karoten i morötter med ett uselt upptag från råa morötter men betydligt bättre ifall morötterna kokas. Bäst upptag ifall de kokta morötterna ätes tillsammans med fett.
Alfen avf Ling
2013-10-07, 17:22
Att förstöra antioxidanter är, förutom närvaron av syre, en funktion av tid och temperatur.
Kort tid och hög värme är alltid bästa sättet att bevara antioxidanter och näringsämnen.
Ibland är värmebehandlig och denaturering av protein och kostfibrer en förutsättning för att kroppen ska ta upp antioxidanterna. Bäst exempel är beta-karoten i morötter med ett uselt upptag från råa morötter men betydligt bättre ifall morötterna kokas. Bäst upptag ifall de kokta morötterna ätes tillsammans med fett.
Är du säker på detta??? Låter mkt suspekt...
Ja, jag är säker. Söker du har King Grub lagt upp något abstrakt om upptaget.
Varför skulle det vara suspekt ?
För mig är det högst troligt att pigmentet sitter bundet i något membran omgivet av olika kostfibrer och struktuella protein. Dessa måste denatureras för att beta-karotenen ska kunna lossna och sökas sig ut till något fett i närheten.
Tack så otroligt mkt för den.. men jag har för mig att du tidigare skirivt att "Hon har rätt i det" när anna skipper påstod att 80 % (eller något i den stilen) av antioxidanterna förintades i micro? Tror det gällde broccoli eller apelsin lr ngt.
Jag är usel på engelska och jag vet att du inte vill vara engelskalärare, men snälla, en gång? Det är ju uppenbarligen fler än jag som är intresserade..:
Är du helt säker på att lägre siffra i den där tabellen innebär att färre antioxidanter förstörs?
King Grub vet nog vad han snackar om i detta ämne.
Ja, jag är säker. Söker du har King Grub lagt upp något abstrakt om upptaget.
Varför skulle det vara suspekt ?
För mig är det högst troligt att pigmentet sitter bundet i något membran omgivet av olika kostfibrer och struktuella protein. Dessa måste denatureras för att beta-karotenen ska kunna lossna och sökas sig ut till något fett i närheten.
Ja, A-vitamin är ju fettlösligt så det är inte så konstigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.