handdator

Visa fullständig version : Är detta ett bra sätt att snabbast möjligt tappa vikt?


Sinatra
2013-10-07, 10:39
Jag vet att varenda en av er snarare förespråkar att man ska tänka långsiktig och träna efter det än att gå ned så snabbt i vikt som möjligt, men försök ändå se på det relativt objektivt :P

Jag har inte mycket muskler och är därför mulligare än man kan tro när jag berättar att jag väger in på cirka 81kg på mina 189cm. Förra året låg jag på 107kg. Jag har utan tvekan mer än 10kg att tappa och lär även då se smalfet ut, men så länge jag inte har bukfett och mage, som just nu gör det omöjligt för mig att gå runt i exempelvis skjorta utan att se för jävlig ut, så har jag nått mitt första mål.

Jag vill mer än någonting annat få bort min hemska mage och bukfett. Så här går jag tillväga för att lyckas med detta:

Tränar styrka på gymmet 3ggr/v med maxvikter. Basövningar. Förhoppningsvis borde det hjälpa lite med att bevara musklerna samt att jag inte ser allt för smalfet ut.

Äter 800kcal varje vardag. Samt maximalt 1500kcal på helger. Är ingen frukostmänniska så hoppar den helt. 3ggr/v hoppar jag lunchen för att hinna träna. Äter då inte mitt första mål förrän jag kommer hem vid 18.

Har inget fokus alls på protein vilket gissningsvis är ett stort misstag? Går det att sätta någon siffra eller ord på hur dåligt det är att ignorera detta?

Vad tror ni om upplägget? Är det katastrofalt? Tyck gärna till och rekommendera, men ha i åtanke att mitt första mål är att så fort som möjligt se smal ut. Efter det hade jag tänkt bygga. Jag förstår att det antagligen är optimalt för mig att börja bygga nu, men jag vill bara nå mitt första mål just nu.

begt
2013-10-07, 11:00
Katastrofalt.

Du äter 800 kcal per dag och max 1500 kcal under helgdagarna. När du ligger så lågt så tappar du garanterat massvis med muskler och proteinbrist hjälper definitivt inte. Sikta på 1,5 g protein/kg och mer än så under deff.

Du kan alltid dryga ut proteinintaget genom proteinshakes, kvarg eller mer kött/ägg.

Vad du istället borde göra är att träna på balans under några månader och därefter deffa kanske 3-5 kg och sedan börja bulka. Alternativt börja bulka efter du legat på balans. Naturligtvis måste viktuppgången ske långsamt, inte minst eftersom du varit tung förut.

Sinatra
2013-10-07, 11:17
Katastrofalt.

Du äter 800 kcal per dag och max 1500 kcal under helgdagarna. När du ligger så lågt så tappar du garanterat massvis med muskler och proteinbrist hjälper definitivt inte. Sikta på 1,5 g protein/kg och mer än så under deff.

Du kan alltid dryga ut proteinintaget genom proteinshakes, kvarg eller mer kött/ägg.

Vad du istället borde göra är att träna på balans under några månader och därefter deffa kanske 3-5 kg och sedan börja bulka. Alternativt börja bulka efter du legat på balans. Naturligtvis måste viktuppgången ske långsamt, inte minst eftersom du varit tung förut.

Ja, jag köpte proteinpulver igår så ska försöka fokusera mer på det intaget.

Varför borde jag träna på balans i några månader? Och varför borde jag bulka när jag redan har för mycket fett? :o Jag vill ju ned i vikt/bli smal asap. Underskott känns väl mest logiskt då

Hreidmar
2013-10-07, 15:14
Snabbast vet jag inte, om det är bra vet jag inte heller men det kommer fungera. Så länge du har koll på det du stoppar i dig så lär du garanterat tappa vikt fort.

begt
2013-10-07, 15:25
Ja, jag köpte proteinpulver igår så ska försöka fokusera mer på det intaget.

Varför borde jag träna på balans i några månader? Och varför borde jag bulka när jag redan har för mycket fett? :o Jag vill ju ned i vikt/bli smal asap. Underskott känns väl mest logiskt då

Om du vill ha en någorlunda muskulös kropp och inte bli väldigt smalfet och klen så bör du göra som jag sa.

Ens om du vill hålla på med löpning kan du inte vara hur klen som helst heller för du behöver bålstabilitet och lite benstyrka också. Ser inte poängen med att vara pinnsmal, närmast anorektisk. 71 kg på 189 cm är riktigt lite. Det låter lite som att du har ätstörningar. Från 107 till 71 kg vore en väldigt dramatisk minskning som förmodligen inte är hållbar.

Du kan säkert bygga en hel del på balans i och med att du är nybörjare. Dvs. du står still i vikt men ökar i andel muskler och magen försvinner successivt.

Hreidmar
2013-10-07, 15:34
Jag själv käkade i snitt 1400kcal per dag och låg runt -705kcal via styrketräning och motion, mycket crosstrainer blev det (minuskalorierna är bara teoretisk uträknad av calories per hour ( http://www.caloriesperhour.com/)). Jag vägde straxt under 150 kilo när jag började räkna kalorier (2010), tidigare helt otränad kropp. Kört lite halvhjärtat i Ju-jutsu och Kyokushin karate i yngre dagar så hade ingen märkvärdig styrka eller volym. Jag upplevde dock att musklerna växte, förmodligen inte lika fort som de kunde gjort - men mitt mål var bara att tappa vikt.

Sinatra
2013-10-07, 16:42
Om du vill ha en någorlunda muskulös kropp och inte bli väldigt smalfet och klen så bör du göra som jag sa.

Ens om du vill hålla på med löpning kan du inte vara hur klen som helst heller för du behöver bålstabilitet och lite benstyrka också. Ser inte poängen med att vara pinnsmal, närmast anorektisk. 71 kg på 189 cm är riktigt lite. Det låter lite som att du har ätstörningar. Från 107 till 71 kg vore en väldigt dramatisk minskning som förmodligen inte är hållbar.

Du kan säkert bygga en hel del på balans i och med att du är nybörjare. Dvs. du står still i vikt men ökar i andel muskler och magen försvinner successivt.

Jag vill absolut inte vara pinnsmal haha. Jag vill däremot inte ha kvar mina chipstuttar, bukfett och ölmage. Jag har långa ben, men en mindre överkropp. Så det blir väldigt oproportionerligt. Tror antagligen att du fokuserar för mycket på siffrorna. Det låter inte som att jag är tjock/mullig, men det kan jag garantera att jag är. Har frågat personer vad de uppskattar jag har kvar och alla har svarat minst 10kg. Därav har jag satt mitt mål efter de siffrorna.

Varför skulle det vara en dramatisk nedgång som inte är gångbar? Sett väldigt många på detta forum som klarat större hinder så att säga

Jag själv käkade i snitt 1400kcal per dag och låg runt -705kcal via styrketräning och motion, mycket crosstrainer blev det (minuskalorierna är bara teoretisk uträknad av calories per hour ( http://www.caloriesperhour.com/)). Jag vägde straxt under 150 kilo när jag började räkna kalorier (2010), tidigare helt otränad kropp. Kört lite halvhjärtat i Ju-jutsu och Kyokushin karate i yngre dagar så hade ingen märkvärdig styrka eller volym. Jag upplevde dock att musklerna växte, förmodligen inte lika fort som de kunde gjort - men mitt mål var bara att tappa vikt.

All right! Hur gick det då? :) Jag känner också att jag blivit starkare, men det kan bero på att jag gått ned i vikt. Har inte direkt ökat särskilt mycket i vikter, men klarar exempelvis av att göra en del chins vilket jag aldrig tidigare gjort.

Edit* Såg nu länken till din hemsida. Grymt jobbat! Hur länge körde du på 1400kcal?

Hreidmar
2013-10-08, 14:27
Året ut 2010 ungefär, så runt 7 månader. Men det är ju bara snittat. Jag käkade ju mer vissa dagar, feta kebabpizza någon gång vet och det var jävla svårt att få i sig men det var gott :) Det var ju vardagsmat 2008-2009, lite sorgligt.

Jokester
2013-10-08, 14:48
Finns ingen anledning att ligga så lågt. Det är väl fett du vill tappa och inte bara tappa vikt? All vikt du tappar är ju inte rent fett.

begt
2013-10-08, 15:09
Jag vill absolut inte vara pinnsmal haha. Jag vill däremot inte ha kvar mina chipstuttar, bukfett och ölmage. Jag har långa ben, men en mindre överkropp. Så det blir väldigt oproportionerligt. Tror antagligen att du fokuserar för mycket på siffrorna. Det låter inte som att jag är tjock/mullig, men det kan jag garantera att jag är. Har frågat personer vad de uppskattar jag har kvar och alla har svarat minst 10kg. Därav har jag satt mitt mål efter de siffrorna.

Varför skulle det vara en dramatisk nedgång som inte är gångbar? Sett väldigt många på detta forum som klarat större hinder så att säga


Du har förmodligen en del löshud som gör att du ser tjockare ut än du är + att du har alldeles för lite muskler. 71 kg på 189 cm är väldigt lite, men det är möjligt att du är naturligt smal egentligen (att du bara åt dig fet av någon anledning t.ex. sjukdom). 71 kg är inte långt ifrån undervikt.

Om jag vore i dina skor skulle jag gå ned max 5 kg till (med styrketräning så klart). Sedan ligga på balans ett tag, alternativt bulka. Du kommer bara se och känna dig klen om du går ned 10 kg (och du lär tappa muskelmassa också).

FRAMFÖR ALLT så ska du inte gå ned i vikt så himla snabbt (som du gör genom att äta 800 kcal/dag). Då tappar du en massa muskelmassa och du får inte heller i dig de näringsämnen du behöver. Du kan mao dra på dig någon sjukdom och det vill du inte.

Halvar
2013-10-08, 15:24
lägg dej på 1500 kaloreier varje dag 2g protein per kg och resterande fett ät 3mål om dagen.kör hårt