handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kosten, går ej upp i vikt

ztraand
2013-10-06, 23:14
Har tränat varje dag (förrutom 3) nu i 8 veckor, och mår svinbra.
Sover mycket bättre, drömmer mer osv osv. Har märkt stora resultat, men jag går inte upp i vikt! Jag ligger fortfarande kvar på samma hekto!

Jag är inte den personen som kan slänga i mig 3 tallrikar käk. Så jag behöver lite hjälp med vad som kan va bra att käka?

Har ni tips på kalori och proteinrik mat, så skriv gärna!

Hennish
2013-10-06, 23:39
Släng på gräddsås på maten, tryck i dig mer potatis/ris/pasta, nån näve nötter, byt ut magert kött som kyckling/filé till fläskkarré eller dylikt.

Vanish
2013-10-07, 00:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

begt
2013-10-07, 06:09
Du behöver definitivt inte sikta in dig på mer proteinrik mat under bulk. Du får tillräckligt med protein bara av att äta en blandkost. Gör det inte svårt för dig genom att bulka på 2 g protein/kg och uppåt. Det räcker egentligen med 1 g vid energiöverskott, men du lär förmodligen inte hamna under 1,5 g/ kg så proteinbiten grejar du.

Använd grädde i maten, skippa nötter för det håller snarare vikten nere om du äter efter aptit.

Dricker du mellanmjölk så byt till standardmjölk. Potatis och gröt mättar rätt bra, så ät pasta och vitt ris istället. Undvik fullkornsprodukter. Drick juice till frukosten. Oboy och mackor efter träningen.

r1kkie
2013-10-07, 15:22
Ät fler gånger.
Jag kände "typ" samma problem som dig tidigare.

Styrde upp kosten, 6 mål om dagen.

Frukost. 400g yoghurt + 150g kvarg
2 mål i from av proteinshake 30g.
3 lagade mål. 80g pasta/ris, 150g kött/fisk/fågel.

Skurit ner på grädde å såser. Visst lite har man kört men inte överdrivet.

Droppat 2.5%BF samt gått upp ~3 kilo nu sen i somras.

180/75kg för tillfället...

R Scarpa27
2013-10-07, 18:35
de går öva upp aptiten =)...
plussa kollisar och bra fett.

ztraand
2013-10-09, 22:02
Ät fler gånger.
Jag kände "typ" samma problem som dig tidigare.

Styrde upp kosten, 6 mål om dagen.

Frukost. 400g yoghurt + 150g kvarg
2 mål i from av proteinshake 30g.
3 lagade mål. 80g pasta/ris, 150g kött/fisk/fågel.

Skurit ner på grädde å såser. Visst lite har man kört men inte överdrivet.

Droppat 2.5%BF samt gått upp ~3 kilo nu sen i somras.

180/75kg för tillfället... Det lät otroligt bra! Vill sjunka i BF men gå upp 4 kg ungefär :) Ska testa detta! Tack!:)

de går öva upp aptiten =)...
plussa kollisar och bra fett. Jo tack det vet ja, gick på kortison i vintras vilket ledde till 15kg tyngre på en månad! ;) Men nu är det typ svårt att äta. Blir mät otroligt fort!

r1kkie
2013-10-10, 09:34
Det lät otroligt bra! Vill sjunka i BF men gå upp 4 kg ungefär :) Ska testa detta! Tack!:)

Kan tillägga att fredagkväll + lördagar är fria dagar. Så där ser jag till att käka mer än 2.5k kcal. Brukar ofta bli kebab/pizza å massa gosaker dessa dagar.

Qrewus
2013-10-10, 10:19
Personliga åsikter:

Väger du 75-80kg, 180 cm och tränar några dagar i Veckan behöver du iallafall i ung ålder ligga på 2500 kcal + varje dag.

Bryt ner detta i 5-6 mål och ät gärna Kolhydrater som mättar dåligt om du nu har svårt att få i dig mat.
Trixet är att äta frekvent och tänja magsäcken lite varje dag, jag har varit i samma sits men sitter sen 3 år senare med en jättesäck och 30kg större än när jag först började.

Nötter, olivolja, Havregryn, Bröd, Mjölk, Ost är bra! Keep it simple och glöm inte att äta frekvent!

Lycka till!