handdator

Visa fullständig version : Träna med rethosta


nilzone
2013-10-06, 20:52
Tja allihopa!

Nu är det så att jag inte tränat på flera veckor. Anledningen är att jag åkte på en rejäl förkylning med bl.a. rejäl hosta. Förkylningen gick över men har sedan dess fortfarande kvar lite hosta. Det är inte så att jag hostar upp massa slemm eller har ont i halsen, utan det mer retar till liksom. Hostan kommer lite då o då. Oftast ju senare in på natten jag är vaken.

Jag vet inte om det är okej att träna? Jag vill ju inte att det ska bli värre. Har länge tänkt vänta tills det gått över. Men hostan verkar inte gå över. Har ju hört så mycket om att det är fullt okej att träna om man är snorig men ALDRIG när man har hosta eller känningar i halsen.

newstick00
2013-10-07, 15:36
Tja allihopa!

Nu är det så att jag inte tränat på flera veckor. Anledningen är att jag åkte på en rejäl förkylning med bl.a. rejäl hosta. Förkylningen gick över men har sedan dess fortfarande kvar lite hosta. Det är inte så att jag hostar upp massa slemm eller har ont i halsen, utan det mer retar till liksom. Hostan kommer lite då o då. Oftast ju senare in på natten jag är vaken.

Jag vet inte om det är okej att träna? Jag vill ju inte att det ska bli värre. Har länge tänkt vänta tills det gått över. Men hostan verkar inte gå över. Har ju hört så mycket om att det är fullt okej att träna om man är snorig men ALDRIG när man har hosta eller känningar i halsen.

Det är väldigt individuellt, jag personligen tränar oftast med lite rethosta, har personligen fått lära mig att så länge man inte har feber och inte jobbar på hög puls för länge så är det helt OK att träna.

Jag upplever att mina förkylningar ofta är som du beskriver, intensivt i början men avtar ganska snabbt, därefter har man en riktigt lång period med rethosta eller irritation i halsen. Ibland känns det som jag "tränar mig ur förkylningen" då den oftast försvinner när jag kommer igång med träningen igen.

Prova att köra ett lite lugnare pass med extra lång vila mellan setsen och känn efter är mitt tips!