handdator

Visa fullständig version : Det svenska rättsystemet är helt åt skogen


Yxmannen86
2013-10-06, 17:23
Som de flesta troligtvis är medvetna om blev det för några dagar klart att de 5 (?) ungdomarna som roade sig med att gruppvåldta en 15årig flicka kommer att gå på fri fot.

Detta fick mig såklart verkligen att höja på ögonbrynen, droppen kom dock när jag för några dagar läste om att en av männen som deltog i en gruppvåldtäkt för 2 år sedan inte bara blir friad - men får ett skadestånd på 130.000 svenska kronor.

Det går att läsa om här: http://www.hoglandsnytt.se/atalad-for-gruppvaldtakt-far-130-000-i-skadestand/

Den man som åtalades för gruppvåldtäkten i Mariannelund i december 2011 men som friades av Eksjö tingsrätt får nu 130 000 kronor i skadestånd för tiden han satt häktad.



Sju unga afghanska män dömdes för gruppvåldtäkten i Mariannelund där en tvåbarnsmamma utsattes för en lång och grov våldtäkt. En åttonde man frikändes av tingsrätten trots att han enligt rätten faktiskt gjort sig skyldig till brott. Han ska ha stått bredvid och tagit på sitt kön och därmed gjort sig skyldig till möjligtvis sexuellt ofredande. Tvåbarnsmamman kunde enligt domen klart beskrivit hur den frikände hade sin snopp vid hennes ansikte.
Mannen kunde dock inte dömas för det brottet eftersom åklagaren inte åtalat honom för det.

”Man kan inte dömas för något man inte åtalats för”, sa tingsrättsdomaren Erik Handmark till Höglandsnytt efter att Eksjö tingsrätt meddelat domen mot männen.

Nu får mannen 130 000 kronor i skadestånd eftersom han satt häktad mellan december 2011 och april 2012, beslutar Justitiekanslern. Mannen får mer pengar än normalt eftersom han var ung, asylsökande och uppmärksammad i media.

Detta är inte första - och sannerligen inte den sista - gången något sånt här händer. Ärligt talat, hur är det svenska rättsystemet funtat egentligen? Känner ni inte i hjärtat hur fullkomligt jävla fel detta är? Jag blir något så ofantligt upprörd när jag läser saker som dessa. Män som gruppvåldtar kvinnor som blir frisläppta och/eller får skadestånd på hundratusentals kronor.

Hur kan det komma sig att det blivit så här himla vrickad och vad ska man göra för att fixa till det hela? Hade jag exempelvis haft en dotter som blivit gruppvåldtagen och männen sedan inte bara får går fria men även får pengar för det vet jag ärligt talat inte vad jag hade tagit mig till.

z_bumbi
2013-10-06, 17:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205436