handdator

Visa fullständig version : Hyra ut lägenhet i andra hand?


G_lund
2013-10-06, 09:12
Hej!

Fick ett erbjudande om att köpa en lägenhet väldigt nära högskola/tågstation till bra pris.

Om jag hyr ut den i andra hand, hur mycket får jag ta ut extra i hyra?
Är det någon skillnad om jag startar företag och köper lägenheten via det?

Mvh.

Edit: Bostadsrätt.
Jag kommer behöva ta ett mindre lån för lägenheten isåfall.

Amfksp
2013-10-06, 09:41
Avgiften plus 4% av marknadsvärdet/12

4623
2013-10-06, 09:55
En viktig aspekt är att föreningen måste tillåta det. Tror inte många föreningar uppskattar att man köper en lägenhet och därefter hyr ut den direkt.

G_lund
2013-10-06, 10:02
Avgiften plus 4% av marknadsvärdet/12

Tack, precis vad jag letade efter!


En viktig aspekt är att föreningen måste tillåta det. Tror inte många föreningar uppskattar att man köper en lägenhet och därefter hyr ut den direkt.

Ja, exakt.

Jag har en syster som troligtvis kommer behöva eget boende inom en tvåårsperiod.
Om priset är lågt nu så vore det ju bra att köpa och hyra ut fram tills dess.

dream_theater_
2013-10-06, 11:05
Det är jag rätt säker på att du aldrig kommer att få göra. Man köper en bostadsrätt med intentionen om att bo där, och inget annat. Om det är en någorlunda seriös förening dvs.

snelhest
2013-10-06, 11:17
Om det är en någorlunda seriös förening dvs.Om det är socialdemokrater i föreningsstyrelsen tror jag det är du menar. Seriösa föreningar låter medlemmarna hyra ut sina egna förbannade lägenheter hur mycket de vill.

spas
2013-10-06, 11:59
Om det är socialdemokrater i föreningsstyrelsen tror jag det är du menar. Seriösa föreningar låter medlemmarna hyra ut sina egna förbannade lägenheter hur mycket de vill.

Känns rätt gött att bo i en oseriös förening då.

snelhest
2013-10-06, 12:40
Känns rätt gött att bo i en oseriös förening då.

För att du inte ska lockas hyra ut din lägenhet, eller varför?

Spiffy
2013-10-06, 12:48
För att du inte ska lockas hyra ut din lägenhet, eller varför?

Vem bryr sig mest om lägenheterna, föreningen och de gemensamma utrymmena samt föreningens ekonomi. Någon som köpt lägenheten och ska bo där många år eller någon som hyr lägenheten och kanske ska bo där någon enstaka månad?
Vem skulle du helst vilja ha boende där från föreningens synvinkel?

dream_theater_
2013-10-06, 13:53
Om det är socialdemokrater i föreningsstyrelsen tror jag det är du menar. Seriösa föreningar låter medlemmarna hyra ut sina egna förbannade lägenheter hur mycket de vill.

Jag förstår inte din inställning. Nog är det ganska uppenbart att personer som hyr i andra hand inte rimligtvis kan känna samma åtagande till föreningen som en som äger en andel i densamma?

Mental
2013-10-06, 13:54
Avgiften plus 4% av marknadsvärdet/12

Nej, du får hyra ut din bostadsrätt för vad du vill...

Edit: Nej, där har jag fel.

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/Bostadsratt/

dream_theater_
2013-10-06, 13:55
Känns rätt gött att bo i en oseriös förening då.

Vem bryr sig mest om lägenheterna, föreningen och de gemensamma utrymmena samt föreningens ekonomi. Någon som köpt lägenheten och ska bo där många år eller någon som hyr lägenheten och kanske ska bo där någon enstaka månad?
Vem skulle du helst vilja ha boende där från föreningens synvinkel?

Ja eller hur. Någon förändring verkar tråkigt nog ha skett med den senaste generationen. Förr i tiden respekterades bostadsrättsföreningarna på ett helt annat vis än vad som verkar vara fallet idag.

Jag tycker om idealet med en bostadsrättsförening, och jag ser väldigt gärna till att min förening lever i samma anda!

snelhest
2013-10-06, 15:02
Vem bryr sig mest om lägenheterna, föreningen och de gemensamma utrymmena samt föreningens ekonomi. Någon som köpt lägenheten och ska bo där många år eller någon som hyr lägenheten och kanske ska bo där någon enstaka månad?
Vem skulle du helst vilja ha boende där från föreningens synvinkel?
Om någon hyr ut sin lägenhet utan att det stör mig så bryr jag mig inte. Vet du varför? Därför att andras angelägenheter inte angår mig.

Yes
2013-10-06, 15:10
Om någon hyr ut sin lägenhet utan att det stör mig så bryr jag mig inte. Vet du varför? Därför att andras angelägenheter inte angår mig.
Eftersom föreningen äger lägenheten är det i allra högsta grad deras angelägenhet.

tlk
2013-10-06, 15:14
Om någon hyr ut sin lägenhet utan att det stör mig så bryr jag mig inte. Vet du varför? Därför att andras angelägenheter inte angår mig.

Låter som vad du vill ha är egetägt boende och inte någon förening. Köp en fastighet istället.

4623
2013-10-06, 15:39
Om någon hyr ut sin lägenhet utan att det stör mig så bryr jag mig inte. Vet du varför? Därför att andras angelägenheter inte angår mig.

Du har nog inte riktigt förstått hur detta med bostadsrätter fungerar.

spas
2013-10-06, 15:41
För att du inte ska lockas hyra ut din lägenhet, eller varför?

Ja antingen det eller så är det för att jag inte vill riskera att det flyttar in en massa tattare tre månader i taget som sen skiter hejvilt i att ta hand om trädgård, gemensamma städdagar osv.

snelhest
2013-10-06, 15:49
Du har nog inte riktigt förstått hur detta med bostadsrätter fungerar.

Jo, det har jag nog ska du se.

snelhest
2013-10-06, 15:50
Ja antingen det eller så är det för att jag inte vill riskera att det flyttar in en massa tattare tre månader i taget som sen skiter hejvilt i att ta hand om trädgård, gemensamma städdagar osv.

Varför skulle någon vilja hyra ut sin bostadsrätt till folk som inte tar hand om den?

Du vill även förhindra att det flyttar in folk som sköter sig och tar hand om bostadsrätten bara för att de betalar hyra till bostadsrättsägaren.

spas
2013-10-06, 16:03
Varför skulle någon vilja hyra ut sin bostadsrätt till folk som inte tar hand om den?

Du vill även förhindra att det flyttar in folk som sköter sig och tar hand om bostadsrätten bara för att de betalar hyra till bostadsrättsägaren.

Varför skulle jag vilja riskera något över huvudtaget för att någon annan ska få leka monopol?

Amfksp
2013-10-06, 16:12
Jo, det har jag nog ska du se.

Andningen till att man köper en del av en bostadsrättsförening är att man vill slippa halvkriminellt bös som bor i hyresrätter. Därför vill man inte ha massa folk som inte har fasta jobb eller ordnat liv som flyttar in och ut som man inte känner i sin förening. Då kan man lika gärna bo i hyresrätt.
Man äger INTE sin lgh, utan bara en andel i föreningen.
Med det förklarat är jag för friare uthyrning men du måste fatta skillnadn mot ägarLägenheter.
Vill man bestämma över sitt boende köper man ett hus.

snelhest
2013-10-06, 17:18
Andningen till att man köper en del av en bostadsrättsförening är att man vill slippa halvkriminellt bös som bor i hyresrätter. Därför vill man inte ha massa folk som inte har fasta jobb eller ordnat liv som flyttar in och ut som man inte känner i sin förening. Då kan man lika gärna bo i hyresrätt.
Man äger INTE sin lgh, utan bara en andel i föreningen.
Med det förklarat är jag för friare uthyrning men du måste fatta skillnadn mot ägarLägenheter.
Vill man bestämma över sitt boende köper man ett hus.

Jag vill inte heller ha bös som flyttar in men jag tror inte någon hyr ut sin bostadsrätt utan att granska personen.

Jag fattar väl att sossar inte blir upprörda av uthyrning p g a risken att deras väljare flyttar in. De är upprörda för att NÅGON TJÄNAR PENGAR(allvarligt brott) vilket jag äntligen lyckades få spas att erkänna med sin kryptiska monopolformulering.

spas
2013-10-06, 17:34
Jag vill inte heller ha bös som flyttar in men jag tror inte någon hyr ut sin bostadsrätt utan att granska personen.

Jag fattar väl att sossar inte blir upprörda av uthyrning p g a risken att deras väljare flyttar in. De är upprörda för att NÅGON TJÄNAR PENGAR(allvarligt brott) vilket jag äntligen lyckades få spas att erkänna med sin kryptiska monopolformulering.


Det du däremot inte fattar är att ingen vill riskera att förlora pengar för att du ska kunna tjäna på din uthyrning. Du "tror" att ingen hyr ut utan att granska, jag "tror" att man hellre hyr ut till ett miffo än låter lyan stå tom. Greppar du inte det så vet jag inte om du trollar eller bara behöver fundera en stund till.

snelhest
2013-10-07, 21:29
Det du däremot inte fattar är att ingen vill riskera att förlora pengar för att du ska kunna tjäna på din uthyrning. Du "tror" att ingen hyr ut utan att granska, jag "tror" att man hellre hyr ut till ett miffo än låter lyan stå tom. Greppar du inte det så vet jag inte om du trollar eller bara behöver fundera en stund till.

Om nu uthyraren är ett miffo som hyr ut sin bostadsrätt till en vettig person så blir jag glad. Uppenbarligen finns det miffon som äger bostadsrätter.

dluddeckens
2013-10-07, 22:14
Jag vill inte heller ha bös som flyttar in men jag tror inte någon hyr ut sin bostadsrätt utan att granska personen.

Jag fattar väl att sossar inte blir upprörda av uthyrning p g a risken att deras väljare flyttar in. De är upprörda för att NÅGON TJÄNAR PENGAR(allvarligt brott) vilket jag äntligen lyckades få spas att erkänna med sin kryptiska monopolformulering.

Hur får du in sossar i ekvationen? :smash:


Finns nog folk från alla ideologier som sätter käppar i hjulen vid uthyrning. Låter som du någon gång som liten blivit kränkt av någon med en ros på bröstet *gah!*

kaer
2013-10-08, 08:51
DN sammanfattar det hela rätt enkelt: http://www.dn.se/sthlm/sa-raknar-du-ut-andrahandshyran