handdator

Visa fullständig version : Vänt dygnet helt å hållet, hur få tillbaka?


skivståång
2013-10-06, 03:45
Hej!

Just nu så sitter jag uppe länge o sedan vaknar vid 12 på dagen, igår vaknade jag 14:45... Så ja, detta är ju inte helt okej.
Men nu tänker jag tamefan dygna, så man kan få någorlunda normal dyngsrytm.

Så jag undrar nu ikväll, när jag går och lägger mig, typ 23-00 tiden. Kommer jag då kunna ställa klockan på 10:00, och nöja mig med max 10 timmars sömn, eller behövs det mer sömn efter att man dygnat, för o återställa sig?

Tack på förhand!

LeBron
2013-10-06, 03:58
Tänker du dygna så kan du garanterat gå och lägga dig vid 20-tiden och vakna någonstans mellan 6-10 utan att behöva ställa en klocka. :)

skivståång
2013-10-06, 04:01
Tänker du dygna så kan du garanterat gå och lägga dig vid 20-tiden och vakna någonstans mellan 6-10 utan att behöva ställa en klocka. :)

Jo visst :)

Men tänkte mer på om normal sömn räcker (8 timmar). Eller om kroppen behöver mer för att ta igen förlorad sömn?

LeBron
2013-10-06, 04:10
Jo visst :)

Men tänkte mer på om normal sömn räcker (8 timmar). Eller om kroppen behöver mer för att ta igen förlorad sömn?

Kroppen behöver ta igen förlorad sömn, ja.

TheIsh
2013-10-06, 06:15
Gör motsatsen.

Oljeblixten
2013-10-06, 08:53
För att ställa en smått icke relevant fråga, folk brukar säga "Man kan aldrig ta igen förlorad sömn." Vad menas med detta?

nyvaken
2013-10-06, 09:03
Som svar till TS, egentligen en metod för att komma över jet-lag snabbare men ändå.. Var uppe tre timmar senare varje dag. DÅ har du vänt tillbaks dygnet inom en vecka. Detta läste jag på internet i en artikel som såg seriös ut, så det stämmer i alla lägen och för alla.

Trapz
2013-10-06, 10:03
Kroppen behöver ta igen förlorad sömn, ja.

Läste någonstans om detta. Vet inte alls om det stämmer, men tydligen så är kroppen väldigt bra på att ta igen förlorad sömn, så om man sovit dåligt en natt och tar en powernap så hamnar kroppen väldigt snabbt i djupsömn. Tror nog det kan ligga nåt i det, för man vet ju dom gångerna man somnat på soffan nån gång så sover man bra gött :p

Phil Heath
2013-10-06, 12:14
Gå och lägg dig när "normal tid" vid 22-23 och gå upp vid 7-8. Hur svårt kan det vara.

ceejay
2013-10-06, 12:16
problemet är väl att man inte somnar om man går och lägger sig 3-4 timmar innan man brukar göra det.

J.V
2013-10-06, 12:19
Men ha bara lite disciplin och gå upp "normal" tid så blir du trött tidigare följande kväll. Det är inte raketforskning. Inget händer för att du sover lite en natt.

Sniggel
2013-10-06, 13:08
För att ställa en smått icke relevant fråga, folk brukar säga "Man kan aldrig ta igen förlorad sömn." Vad menas med detta?

Ingen aning. Jag upplever iaf att jag kan det i viss utsträckning (t ex 3 timmars extra sömn på första helgdagen).

Arf Pingvin
2013-10-06, 13:31
Jag vänder dygnet ungefär varannan vecka. Att dygna brukar bara leda till att man är helt förstörd ett par dagar och ändå kommer man inte in i någon vanlig rytm. Jag brukar hålla mig vaken länge sista natten(jobbar klart, sen kör jag hem, tar 2-3 timmar) sova två-tre timmar och kliva upp innan lunch. Somnar man på eftermiddagen eller kvällen är man helt körd, måste gå och lägga sig normal tid kring 22 men då är man i rätt bra fas direkt.

tp_88
2013-10-06, 13:49
Men ha bara lite disciplin och gå upp "normal" tid så blir du trött tidigare följande kväll. Det är inte raketforskning. Inget händer för att du sover lite en natt.
This. Lägg dig i vettig tid, ta höjd för att det kanske tar någon timme att somna om du inte har lätt för det, och stig sedan upp när du ska morgonen efter.

killenigrillen
2013-10-06, 13:56
För att ta igen förlorad sömn så sover kroppen djupare i första hand, inte längre.

Phil Heath
2013-10-06, 13:59
problemet är väl att man inte somnar om man går och lägger sig 3-4 timmar innan man brukar göra det.

Ja men det får man ju ta. Det handlar ju bara om en natt.

Sniggel
2013-10-06, 14:09
Jag vänder dygnet ungefär varannan vecka. Att dygna brukar bara leda till att man är helt förstörd ett par dagar och ändå kommer man inte in i någon vanlig rytm. Jag brukar hålla mig vaken länge sista natten(jobbar klart, sen kör jag hem, tar 2-3 timmar) sova två-tre timmar och kliva upp innan lunch. Somnar man på eftermiddagen eller kvällen är man helt körd, måste gå och lägga sig normal tid kring 22 men då är man i rätt bra fas direkt.

Tror det varierar från person till person. Har jag vänt på dygnet och tänjer det till att gå o lägga mig 17:00 och vakna 04:00 brukar det vara busenkelt att komma in i fas igen. Dessutom härligt att vakna upp och vara utvilad för en gångs skull :D

skivståång
2013-10-07, 03:50
Ja men det får man ju ta. Det handlar ju bara om en natt.

Men vadå "det får man ta".

Är man van o somna kl 5. Så somnar man knappast 22, bara för att man då lägger sig i sängen :P

spas
2013-10-07, 07:41
Men vadå "det får man ta".

Är man van o somna kl 5. Så somnar man knappast 22, bara för att man då lägger sig i sängen :P

Nix så man får helt enkelt ta att det blir en seg natt med lite sömn och dagen efter kommer man vara trött som fan. Efter en eller ett par dagar har man vänt rätt dygnet.

Määng
2013-10-07, 11:25
Jag vänder dygnet ungefär varannan vecka. Att dygna brukar bara leda till att man är helt förstörd ett par dagar och ändå kommer man inte in i någon vanlig rytm. Jag brukar hålla mig vaken länge sista natten(jobbar klart, sen kör jag hem, tar 2-3 timmar) sova två-tre timmar och kliva upp innan lunch. Somnar man på eftermiddagen eller kvällen är man helt körd, måste gå och lägga sig normal tid kring 22 men då är man i rätt bra fas direkt.

+1

Om jag dygnar är jag helt kört i några dagar. Problemet med att bara sova tre timmar är ju att risken är stor att man somnar på eftermiddagen av ren utmattning för att kroppen fattar noll av vad som försigår. Brukade även ha svårt att somna på kvällen även om jag bara sovit tre timmar natten innan så ibland tog det två dagar innan det löste sig.

Vände på dygnet två gånger i veckan i över två år.