handdator

Visa fullständig version : Skippa bänkpress (och ha fler set millitärpress)


Mags
2013-10-05, 15:33
Jag kör en 2-split nu (överkropp/ben) och har lagt millitärpress först i passet, fem set, och kör sedan en del klokovpress, och massa ryggövningar.

Är det dumt att skippa bänkpress? Jag vill prioritera axlar/triceps (dels för att det är snyggt att ligga lite före med dem, dels för att jag tror mina deltoid anterior är jättesmå).

Jag har för mig att jag bänkade några reps på 85 kg för några månader sedan, medan min millitärpress var fast på 45 (1RM typ) (börjar lossna nu!). Klarar typ 15 chins (som övrig styrkereferens).


Tack på förhand allihopa :) ganska OT men jag älskar verkligen kolozzeum och vårt samhälle idag, allt informationsutbyte som sker i och med internet. :cheers:

Mags
2013-10-05, 15:46
Jag kanske ska lägga till att jag tycker det ser rätt ok ut nu (förutom att främre delts är lite 'insjunkna') men att jag inte har en aning om hur det kommer se ut när jag deffat.

whuddafuks
2013-10-05, 15:53
Jag har gjort exakt som du! Precis börjat med överkropp/underkropp, med militärpress som min absoluta basövning (axlar ligger efter, och mina axlar gillar inte bänk). Så jag kommer att satsa mycket på just militärpress, och slänger in 2-3 set hantelpress så att brösten får lite träning. Och mycket drag-övningar för rygghälsan

Har dock bara kört såhär i 3 veckor nu, men kan säga att mina axlar mår bättre. Får intryck av att militärpressarna har lyft upp dem mer, så de inte blir lika nedråterade+intåtroterade som de var förut, vilket ger finare hållning (de ser bredare och större ut med en bra hållning) + mindre strul med axlar.

ganska OT men jag älskar verkligen kolozzeum och vårt samhälle idag, allt informationsutbyte som sker i och med internet. :cheers:

Ja visst har vi det tur som slipper att dra ner till närmaste bibliotek om vi får en fundering om något! :cheers:

gustaav
2013-10-05, 15:53
Kan inte direkt utala mig om bänkpressen (förutom min egna åsikt att du inte borde skippa den) men tycker vikten på din bänk kontra militärpress är lite ojämt fördelat. Jag bänkar ca 72.5kg 1RM och har tagit 45x5 i militärpress, känns som du borde ta betydligt mer i det, men vi alla är olika, kämpa på så släpper det nog snart!

Gibbs
2013-10-05, 17:33
Jag funderar på att växla mellan klokovs och militärpress på överkroppspasset och köra en horisontell pressövning, en vertikal pressövning + roddar och pullups som assistans. Jag siktar på 1:1 mellan press och bänk. För tillfället är det nog 0,75:1. Stående pressar äger.

Tobbey
2013-10-05, 20:05
Jag funderar på att växla mellan klokovs och militärpress på överkroppspasset och köra en horisontell pressövning, en vertikal pressövning + roddar och pullups som assistans. Jag siktar på 1:1 mellan press och bänk. För tillfället är det nog 0,75:1. Stående pressar äger.

1:1 blir svårt, 0,75:1 är väl en bättre ratio som är jävligt bra och som det borde vara om man tränar stående pressar ordentligt.

Varför ska du egentligen göra klokovpressar? Bara undrar. Känner du att de gör någon nytta? Du kommer inte kunna flytta lika mycket vikt med så brett grepp och den typen av press tränar fortfarande främre axel likvärdigt som vanlig militärpress, då är militären bättre i mitt tycke, men tränar själv ryckpressar bakom nacken till och från aka "Klokovpress" bara för att det är kul med omväxling ibland.

Jag har (nästan) helt bytt ut bänkpressen mot push-pressar och militärpressar samt lite dips på kroppsvikten då och då och varje gång jag bänkar flyttar jag mer och mer vikt. Just nu är ration väldigt nära 1:1 i pushen och bänken, så i framtiden när pushen går upp ska jag testa nytt bänkmax.

Mags
2013-10-05, 20:13
Jag undrar också om man bör lägga till någon isolationsövning for främre delts, eller om det är helt onödigt?

Kan inte direkt utala mig om bänkpressen (förutom min egna åsikt att du inte borde skippa den) men tycker vikten på din bänk kontra militärpress är lite ojämt fördelat. Jag bänkar ca 72.5kg 1RM och har tagit 45x5 i militärpress, känns som du borde ta betydligt mer i det, men vi alla är olika, kämpa på så släpper det nog snart!

Vad finns det för nackdelar med att ta bort den anser du?

Och du menar att jag borde millitärpressa mer?

Jag funderar på att växla mellan klokovs och militärpress på överkroppspasset och köra en horisontell pressövning, en vertikal pressövning + roddar och pullups som assistans. Jag siktar på 1:1 mellan press och bänk. För tillfället är det nog 0,75:1. Stående pressar äger.

Mitt tips för överkroppspass är att supersetta. T ex millitärpress med pullups och klokovpress med stångrodd. Typ 1,5 gånger så många set på samma tid utan att det är jobbigare. :thumbup:

Tobbey
2013-10-05, 20:19
Jag undrar också om man bör lägga till någon isolationsövning for främre delts, eller om det är helt onödigt?



Vad finns det för nackdelar med att ta bort den anser du?

Och du menar att jag borde millitärpressa mer?



Mitt tips för överkroppspass är att supersetta. T ex millitärpress med pullups och klokovpress med stångrodd. Typ 1,5 gånger så många set på samma tid utan att det är jobbigare. :thumbup:

Inget för främre delta men kanske "mittre" (?) delta. Militärpressen jobbar ju nästan enbart främre delta, så släng in lite sidolyft med hantlar eller något enkelt SAMT kanske lite Face Pulls för bakre delta.

Mags
2013-10-05, 20:28
Inget för främre delta men kanske "mittre" (?) delta. Militärpressen jobbar ju nästan enbart främre delta, så släng in lite sidolyft med hantlar eller något enkelt SAMT kanske lite Face Pulls för bakre delta.

Ok tack för svar! De andra huvuderna isolerar jag. Får väl bara nöta vidare med millitärpressen då.

Jag tänkte mig evetuellt front plate raises eller något, men det kanske inte hjälper så mycket mer.

Tobbey
2013-10-05, 20:30
Ok tack för svar! De andra huvuderna isolerar jag. Får väl bara nöta vidare med millitärpressen då.

Jag tänkte mig evetuellt front plate raises eller något, men det kanske inte hjälper så mycket mer.

Jag hade skippat andra övningar för främre delta om det var militärpressen jag ville få upp, bara siktat på den vilket jag själv har gjort senaste 3 månaderna med riktigt goda resultat som förts över till bänkpressen enormt, särskilt när jag började med push-press vilket jag rekommenderar framför militärpressen om du ska pressa frekvent.

Gibbs
2013-10-05, 21:59
1:1 blir svårt, 0,75:1 är väl en bättre ratio som är jävligt bra och som det borde vara om man tränar stående pressar ordentligt.

Varför ska du egentligen göra klokovpressar? Bara undrar. Känner du att de gör någon nytta? Du kommer inte kunna flytta lika mycket vikt med så brett grepp och den typen av press tränar fortfarande främre axel likvärdigt som vanlig militärpress, då är militären bättre i mitt tycke, men tränar själv ryckpressar bakom nacken till och från aka "Klokovpress" bara för att det är kul med omväxling ibland.

Säg inte det. Jag suger i bänk :)

Klokovpressarna ska jag testa i en period för att få nått nytt att jaga, för nöjes skull helt enkelt. Om dom ger något kommer dom antagligen att hamna som assistansövning efter militärpressen eller nått liknande

Mitt tips för överkroppspass är att supersetta. T ex millitärpress med pullups och klokovpress med stångrodd. Typ 1,5 gånger så många set på samma tid utan att det är jobbigare. :thumbup:

Superset äger :)

whuddafuks
2013-10-05, 22:13
särskilt när jag började med push-press vilket jag rekommenderar framför militärpressen om du ska pressa frekvent.

Hur kommer det sig?

J89
2013-10-06, 00:10
Kör båda, nu vet jag inte hur ditt överkroppspass ser ut men ett vanligt och bra upplägg är följande ->

Pass 1

Bänk
Lutande bröstpress
Chins
Rodd
Sidolyft
Armar
Cuffar

Pass 2

Stångrodd
Latsdrag
Bänkpress
Flyes
Militärpress
Armar
Cuffar

Du får inte glömma att främre delts får ren och skär träning i alla bröstpressar (speciellt lutande) och det är i 99% av fallen ingen muskel man behöver lägga extra fokus på.
Jag är snarare övertygad om att en av dom större anledningarna till varför så många styrketränande lider av diverse axelskador idag är just pga att dom övertränar sina axlar.
Sen får du inte glömma att när du blir starkare i bänkpress eller andra press övningar för brösten så betyder det att du har blivit starkare i dina främre delts.
Så nej, byt inte bänkpress mot militärpress, det du gör då är att byta en övning som tränar 3 muskler samtidigt mot en som bara tränar 2.

Mags
2013-10-07, 18:36
Vad tycker ni om lutande bänkpress?

Det är inte så att jag försöker hitta substitut till bänk, jag gillar bänkpress, men man vill ju välja de bästa pressövningarna för ens specifika behov... bygger lutbänk övre bröst bra?