handdator

Visa fullständig version : qqq111s senaste och kanske BÄSTA träningsråd


qqq111
2013-10-04, 20:15
under dagens pass fick jag en av mina insikter gällandes träning som ledde till lyckade experiment. för att utveckla så mycket effekt som möjligt med hjälp av muskeln man vill träna, dvs aktivera den så mycket som möjligt, krävs fart på vikten. så kallad explosivitet. men många, inklusive jag, fokuserade bara på att få så mkt acceleration på vikten och ryckte liksom till i vändläget för att få så mkt fart som möjligt. detta leder till att man skapar små mikromoment med starkare muskelgrupper, t.ex höfterna som gör att vikten flyger upp som fan och avlastar avsedda muskel. NU till insikten, nämligen att kraften man applicerar på vikten bör vara liten som fan i början för att sedan växa exponentiellt. dvs man börjar med att bara låååååååångsamt flytta vikten i den avsedda rörelsebanan i typ 0.3 sekunder för att sedan öka kraften enormt mot max. aja det va typ allt ni får experimentera själva, PEACE

oddyboll
2013-10-04, 21:15
:hbang:

spoon
2013-10-04, 21:21
Good shit! Jag brukar dra tills stången böjer sig innan jag drar fullt i marklyft. Tror den börjar böja sig runt 200-210kg.

Alfers
2013-10-05, 12:56
Så man ska INTE jucka upp vikten när man curlar tex?
Du får nog komma och föreläsa på mitt gym, alla gör så, trodde att det var så man skulle göra. :Virro

Peace

tjing
2013-10-05, 14:45
Jag som svingade upp hantlarna i bicepscurl idag. Fan, livet känns meningslöst nu men den här nyfunna vetskapen. Förbannelse över dig qqq111!

Rikard Jansson
2013-10-05, 14:50
Jag kom till en liknande insikt för ett litet tag sen:

Styrka kommer genom CNSadaption, och ökad kraftutveckling. Varje lyft ska därför vara en övning i att från mer eller mindre stillastående och fullbelastat läge utveckla maximal kraft och fart. (I den mån det går, men i bänkpress passar det utmärkt.)

Därför har jag börjat filma på även lätta vikter med en kamera som alltid står på samma plats för att jämföra hastigheter. Har hittills ökat från 0.36 sekunder på uppvägen på 50 kg till 0.25, vilket bara är 0.01 långsammare än jag lyfte stången när jag filmade första gången. Lyfter även 110 snabbare nu än 95 första gången. Känner mig redan mycket starkare än förut och är i all time prime när det gäller styrka, något jag var senast i februari.

mattilainen
2013-10-05, 14:52
Testade detta precis och körde stångcurl.. Fläskläpp blev resultatet så något byggde den!