handdator

Visa fullständig version : Svårt med ätandet


toxicated
2013-10-04, 17:24
Är det någon mer än mig som har problem med ätandet?

Så fort jag skall försöka att inte stoppa i mig för mycket har jag skitsvårt att avgöra om jag äter för mycket eller för lite. Jag är inte pinnsmal så jag äter nog inte för lite men det blir ett stort problem för mig då jag konstant tänker på det vid varje måltid, blir jobbigt. Jag blir hungrig ofta.

En vanlig dag ser ut

Frukost 06:00
1macka med pålägg + en proteinshake med mjölk (eller bara två mackor o kaffe)

Fukost 2 09:00
2 mackor med ost en kaffe och en frukt

Mellanmål 10-11
Ett två äpple eller en banan

Lunch 12:00
Har jag egen mat brukar jag ta 130g kokt ris och 200g kött + grönsaker ibland måste jag ta en banan efteråt (vägs tillagat, och det vägs endast för att jag vet att jag lägger upp för mycket om jag skall avgöra med ögat vad som är lagom)

Mellanmål 14:30
En banan i värsta fall ibland en kaka (jag vet inte bra med kaka *rolleyes* )

Middag 17:00 (brukar vara extremt hungrig här)
Antingen husmanskost med barnen eller två mackor och en proteinshake

Kvällsmål
19-22,
Det varierar beroende på middagen men två mackor och en proteinshake är inte ovanligt, är jag mer hungrig försöker jag ta frukt.

Jag är 35år, jobbar på kontor och rör mig nog inte för mycket, är 176cm och väger 76-78kg så jag är inte tjock men kan tappa några kilo utan problem.

MEN jag har så svårt med att veta hurhurvida jag äter för mycket eller för dåligt speciellt om jag börjar träna mer och aptiten ökar så har jag jättesvårt att reglera. Att jogga en runda för att äta mer ger ju plus minus noll och i värsta fall plus

Vad är den spontana reaktionen på min kost, vad kan jag göra?
Jag tränar inte hårt typ bodybuilding utan mer för allmänt välbefinnande och att få lite muskler men inte mer än så. I snitt styrketränar jag 2ggr i veckan och joggar en. Tanken är att jag skall stryrketräna 3ggr/vecka och jogga 1-2 men har inte börjat med det än.
just nu kör jag igenom hela kroppen per träningstillfälle.
Min tanke är att jag skall äta mer på dagen och mindre på kvällen men jag orkar inte gissa mer utan tar tacksamt emot synpunkter.

begt
2013-10-04, 18:08
Det ser ut som väldigt lite fett. Pröva äta lite mer fet fisk och ägg och skär ned på bananerna och mackorna.

tjing
2013-10-04, 18:43
Det går väl iofs knappt att utläsa hur mycket fett det är.

Jag tycker det ser helt normalt ut, så jag förstår inte riktigt problemet. Det är svårt att äta HELT fel om man använder en tallrik som mått på en rimlig måltid för en typisk person.

R Scarpa27
2013-10-04, 19:20
att du är hungrig ofta är att du äter små potioner och ofta.
inga fel med det...
ät som du känner.

varför är tanken att äta mer på dagen och mindre mot kvällen?

sen vad vill du åstadkomma.

och sen fel med en kaka? behöver det inte vara.

toxicated
2013-10-04, 19:25
Tja jag vet inte vilka svar jag ville ha men att det ser normalt ut räcker gott för mig, man har ju läst och hört att man kan gå upp i vikt av att äta för lite och förbränningen avtar. Jag har gått upp två kg sen sem och blir lite nojjig då det inte är muskler och det känns verkligen runt midjan.

Det blir helt enkelt att fortsätta kosten som den är och möjligen hålla sötsaker strikt till lördagar och få in lite mer vardagsmotion så rättar det till sig på sikt.

Jag är en person som oftast har matsug, har lätt anlag för att väga ett par hundra kilo typ :)

maqan
2013-10-04, 19:32
Testa att skippa mellanmålen och istället hålla dig till frukost, lunch, middag och eventuellt ett mindre kvällsmål. Givetvis äter du då lite mer vid respektive tillfälle.

toxicated
2013-10-04, 19:43
att du är hungrig ofta är att du äter små potioner och ofta.
inga fel med det...
ät som du känner.

varför är tanken att äta mer på dagen och mindre mot kvällen?

sen vad vill du åstadkomma.

och sen fel med en kaka? behöver det inte vara.

Jag läste en artikel att i en studie hade det kommit fram till att en grupp som åt den största måltiden till frukost gick ner mer i vikt än de som åt den största måltiden till middag. Alla deltagarna hade totalt samma energiintag totalt sett, om den är vetenskaplig vet jag inte men den finns att läsa i "Fitness for men - september 2013" om man vill läsa den.

Nej en kaka är aldrig fel, ibland, men jag fastnar lätt i socketräsket och hanterar inte snabba blodsockersvägningar så bra, tomma kalorier är det också. Men livskvalité skall man inte glömma det är viktigt :-)

Vad jag vill åstakomma, vara i fin form, jag har lätt att gå upp i vikt om jag följer mina begär och inte tänker..... :-0

Vill mest ha lite input hur andra såg på min kost, speciellt här då jag vet att många har stenkoll på kost, att prata med grannen ger oftast inget vettigt i det ämnet tyvärr.

R Scarpa27
2013-10-04, 19:49
köp hem stevia strö och käka sött varje dag.
proteinfluff e gott, frukt,torkad frukt osv osv....
tänk på att bara hålla nere socker behöver inte betyda viktnedgång.
e ju kcal in/kcal ut.
självklart lägg mer kalorier på mat.

sen det där med fettförbräning avtar...
jaha kanske för det inte finns kcal att förbränna? =P