handdator

Visa fullständig version : Få slankare kropp av simmning


jockzon
2013-10-04, 10:27
Hejsan!

startade med att köra på gymmet i februari i år för jag ville bygga muskler och bli smalare.

jag känner mig väldigt nöjd med resultaten av muskelbyggnad men har inte fått bort magen så värst, den har blivit mindre men är fortfarande överviktig. brukar köra igenom muskelgrupperna enligt shema för dagen (tex framsida/baksida/ben) sedan har jag börjat med att köra på crosstrainer i 30min innan jag piper hemåt är det värt å göra så? vet att man skall portionera mindre måltider får att gå ner i vikt vilket jag gjorde förut och gick ned från 105kg till 95kg på cirka ett halvår innan jag började träna. gör det även än idag men får inte lika resultat, pendlar mellan 89-90 kg helatiden.

idag så är jag 176cm lång och väger (89-90)kg 21år. målet är att komma ner till 80kg iallafall tills nästa sommar vilket inte borde vara så himla svårt,

problemet är att jag vet inte vilken aktivitet som skulle göra nytta av sig, jag gillar att simma och hålla på i vatten och har hört att simning skall vara väldigt bra? någon som har erfarenhet av simning? vad finns det annars för alternativ förutom löpning/promenader samt cykling eller är det vad man har att gå på?

brukar oftast festa 1 gång per helg är det något problem för att gå ner i vikt?

en fråga till: är 1dl proteinpulver i vatten samt 2 matskedar kvarg + en näve jordgubbar samt en näve blåbär en vettig frukost eller bör man äta havregrynsgröt får att få en långdragen mättnad?

/J :hbang:

Vanish
2013-10-04, 10:55
Du måste absolut inte äta massa små måltider för att gå ner i vikt. Gör det du trivs bäst med. När man ska gå ner i vikt handlar det om att stoppa in mindre energi i munnen än vad du gör av med. Antingen så tränar du för att skapa underskottet, eller äter mindre. Eller så gör du en kombination av detta.
Gillar du att simma så kör på det! Att gymma åtminstone någon gång i veckan kan vara bra för att behålla muskelmassa. Som sagt handlar det om att skapa ett underskott. Du borde läsa deffguiden först och främst, gärna ett par gånger!
Festandet beror på, det behöver inte vara ett problem men tänk på att även alkohol innehåller kcal, och ganska mycket dessutom. Sen tillkommer ju ofta nattamat och dagen-efter mat. Men så länge allt detta räknas in i din budget så är det inga större problem.
Frukosten gör du som du vill, ät det du trivs med och känner dig mätt/nöjd med

jockzon
2013-10-07, 20:26
tack för svar! skall gå igenom deffguiden och förhoppningsvis lära mig ett å annat.

jockzon
2013-10-07, 20:30
Är det smart att hoppa över pasta/ris/potatis vid viktnedgång och bara käka typ kyckling/kött/fisk + sallad?

King Grub
2013-10-07, 20:33
Du går inte ner mer av att utesluta stärkelserika kolhydratkällor, om kaloriintagen i jämförelserna är lika stora.

Alsor
2013-10-07, 20:36
Testa köra periodisk fasta också, finns en stor tråd om vad det innebär här på forumet och är ett av de bästa verktygen för att gå ner i vikt. Simning är ett väldigt bra verktyg för att förbränna kalorier, men som sagts ovan så får man bort magen genom att äta mindre än du förbränner över dagen.

Sen hur många måltider du delar upp det i spelar mindre roll, men det är populärt att köra färre måltider och verkligen bli mätt på dem istället för att "teasa" kroppen med små-måltider. Du borde dock definitivt fortsätta styrketräningen, då ju mer muskler du har desto snabbare går du ner i vikt.

jockzon
2013-10-08, 07:24
okej, ja periodisk fasta skulle ju kunna vara något, nej jag äter nog häldre tex 3 stora mål och blir mätt än 6 små och blir halvmätt på't.

tack för svaren

Vanish
2013-10-08, 23:54
Angående PF så gör det du känner för. Helt ok att pröva på det om du inte gjort det tidigare. Men det är inte för alla och det är absolut inget krav. Vissa lovordar det som att det är det enda rätta och det är så klart inte fallet.
Och för att inte verka partisk så kör jag med PF titt som tätt, tex under deff.