handdator

Visa fullständig version : Illamående efter träning - Hjälp!


Joplin
2013-10-04, 09:25
Jag är lite osäker på om jag är i rätt "del" av forumet för en sådan här fråga, så varsågod att flytta på tråden om den är lite felplacerad ^^

Jag har nu i ca 2 veckors tid upplevt ett väldigt obehagligt illamående efter träningen. Tränar i ca 1 timme styrkelyft, crossfit-wods etc. och känner mig oftast efter passet helt okej, sen så ett par minuter efter passet är slut, då får jag en massa yrsel, illamående, måste skita och blir sedan svimfärdig. Känslan håller i sig lite olika beroende på vad jag gör. Men om jag går direkt så är det som att varje steg liksom förflyttar den obehagliga känslan ifrån maggropen till halsen och jag känner att jag måste kräkas (har inte gjort det än).

Under passen dricker jag +300 ml vatten tillsammans med liite funlight (då BCAA'n inte har någon smak) och BCAA. Efter passet brukar jag dricka 0,5 dl Gainer Pro då jag försöker bulka så gott det går (är typisk ectomorph och har hög förbränning).

För lite över 2 veckor sedan så vart jag matförgiftad av dålig sötpotatis, så jag trodde först att dessa obehagliga känslor hörde till att magen inte stabiliserat sig efter det. Men jag har upplevt illamående känslor även dagen före jag vart matförgiftad.

Har hållt en strikt kost före förgiftningen och upplevde efteråt en otroligt stark hunger, att jag hade kunnat käka upp allt i huset (har ätit ca 2040 kcal om dagen). Medans nu upplever jag bara en viss hunger då och då.

Har pratat med 1177 som trodde att det kunde vara att magen inte kommit till ro efter förgiftningen och att jag skulle käka "snäll" frukost utan så mycket fibrer. Så jag äter laktosfri filmjölk, proviva (50% mindre socker) och en hård smörgås med skinka.

Trodde först att det var min PW (Animus) som gjorde det då jag är koffein-känslig, så den tar jag inte, ändå fortsatte det, så då trodde jag att det var kreatinet, så det tar jag inte heller, men ändå så fortsätter det.

Jag tränar tidigt på morgonen, så jag går upp vid 05.55, går ut med hundarna, fixar iordning dottern och tar henne till dagis, käkar en hård smörgås och drar sedan till gymmet. Så kan det vara så att jag helt enkelt kör på tom mage och blir "tömd" på glykogendepåerna? Sista måltiden dagen innan brukar vara mellan 20-22.
Har ganska mycket energi till passen, men jag känner mig aldrig superpeppad så pass att jag kan öka i vikt så pass mycket.

Tränar ca 5-6 dagar i veckan. Känner mig aldrig otaggad på att träna (min terapi), utan mera otaggad inför att må så pass dåligt efteråt.

Ni får ursäkta all min text, men nu har jag försökt att förklara så mycket jag kan kring det hela.

Finns det någon vänlig själ som skulle våga ge sig på en förklaring till detta?

Ladugårdsdörr
2013-10-04, 10:08
Hur mår du efter ett eftermiddags/kvällspass? Jag, typisk kvällsmänniska, mår riktigt dåligt före/under/efter morgonpass men mår såklart finfint på kvällen.

Vanish
2013-10-04, 10:36
Nu har detta inte helt med ämnet att göra kanske. Vet inte om du är tjej eller kille men försöker du bulka på 2000 kcal?? Dessutom med en "hög förbränning"?

Gurragurk
2013-10-04, 11:08
Att ta mindre dos av PWO:n kanske kan hjälpa? Minns att jag brukade vara illamående och däcka så fort jag kom hem när jag full dos av min senaste PWO.

tjing
2013-10-04, 11:10
BCAA eller gainern som påverkar? Värt att kolla iaf med tanke på att du kollat dina andra tillskott.

Joplin
2013-10-04, 11:28
Vill börja med att säga tack till er som tagit tid att svara :)
Jag är en tjej, min "normala" kcal intag brukade vara 1500, 1700 för att underhålla, och nu försöker jag att äta ca 2000 kcal. Nu när jag läser det du skriver "Vanish" med att ifrågasätta det, så håller jag faktiskt med. Det låter rätt konstigt. Dock så är jag nybörjare på att bulka, så jag får helt enkelt köra på att öka lite till :)
Mina träningstillfällen brukar vara på ganska hög nivå vad gällande maxpuls. Ganska sällan som jag enbart står och enbart försöker köra viktökning på ex. marklyft och dylikt. Alltid något som ska gå på tid :-P

Kvällspassen brukar gå bra, inga illamåenden eller så där. Enbart på morgonen, därför som jag funderar lite på om det kan ha att göra med att sista gången jag åt var för ganska många timmar sedan? Är det kanske värt att prova att käka halva min frukost 1-1,5 timmar innan? För jag är som piggast på morgonen och har mest tid till att träna då.

Tjing: Gainern kanske kan ha med det hela att göra. Har aldrig kört med Star Nutritions Gainer Pro förr. Rekommenderade dosen är 1,5 dl och jag tar 0,5 dl då full dos fick mig att känna mig rätt kass.. Men jag kan fortf. må illa INNAN jag har tagit den.

BCAA'n har jag kört med ganska länge (drygt äckligt as som aldrig vill ta slut..) och har aldrig reagerat på den. Nu har jag köpt Xtend istället för att se om den är bättre än den jag har, då den jag har, inte ger mig någon form utav boost eller dylikt heller. Så jag tar den enbart för sakens skull känner jag.

Joplin
2013-10-04, 11:31
Hur mår du efter ett eftermiddags/kvällspass? Jag, typisk kvällsmänniska, mår riktigt dåligt före/under/efter morgonpass men mår såklart finfint på kvällen.

Svarade på det här i tidigare inlägget men glömde skriva dit ditt nick.

Att ta mindre dos av PWO:n kanske kan hjälpa? Minns att jag brukade vara illamående och däcka så fort jag kom hem när jag full dos av min senaste PWO.
Just nu tar jag ingen PWO alls. Enbart en smörgås innan passet, samt omega-3, p-piller och magnesium (för tröttheten).

z_bumbi
2013-10-04, 11:44
Vila mer mellan seten och sluta jaga tider på vanliga träningar och se om det blir bättre med hjälp av det.