handdator

Visa fullständig version : Aminosyraprofil havregryn (med mjölk)


lungan
2013-10-04, 08:52
Nu förstår jag att AXA givetvis propagerar för att man ska äta havregryn. Men det är en sak jag skulle vilja förstå lite mer angående havregryn. Jag har läst detta här:
http://www.axa.se/Ma-bra-coachen/Nyttiga-tips/havre/

"Havre som proteinkälla
Vegetabiliska proteinkällor är normalt sett inte fullvärdiga då de inte innehåller tillräcklig mängd av de livsnödvändiga aminosyrorna. Men inom de vegetabiliska källorna är skillnaden stor och havregryn ligger i den absoluta toppen tillsammans med t ex sojabönor. Det räcker med några matskedar mjölk till en portion havregryn för att proteinet i grynen ska bli fullvärdigt och du kan tillgodoräkna dig varje gram protein både från grynen och mjölken."

Hur kan några få matskedar mjölk göra så att man kan tillogodräkna sig allt protein? Kan man inte göra det hursomhelst, även utan mjölk men med skillnaden att man då faktiskt inte fått i sig vissa aminosyror? Har man så pass lite mjölk till sitt havre borde man ju få i sig försumbara mängder av de aminosyrorna man tillsätter genom mjölken?

Är det så att mjölken på något vis aktiverar proteinet man stoppar i sig, eller hur fungerar det?

Jag drar en parallel med GI där jag förstått att om man blandar havregryn med vissa frön så sänker man GI eftersom kroppen då inte tar upp kolhydraterna lika snabbt? Nu är detta förvisso något helt annat.

Det skulle vara kul med något utförligt svar.

Tackar på förhand.

Mvh

Scratch89
2013-10-04, 09:04
Havregryn och mjölk är alldeles utmärkt. Om du inte endast lever på havregryn och mjölk så spelar det ingen som helst roll sett över dagen, veckan eller året.

bustz0rz
2013-10-04, 09:04
Är det så att mjölken på något vis aktiverar proteinet man stoppar i sig, eller hur fungerar det?

Mvh

Det handlar om att havre har brist på en viss aminosyra (aminosyran lysin har jag för mig). Mjölk har i stället ett överskott på den aminosyran, så om man äter havre tillsammans med mjölk så kompletterar mjölken upp havret så att det får en fullständig aminosyraprofil (eller vad man säger).

Såvida du inte äter väldigt enformigt så är det inget du behöver tänka på, utan i slutändan så jämnar det ut sig ändå.

z_bumbi
2013-10-04, 10:03
Formuleringen är ganska klantig då det ger ett intryck av att man inte har någon nytta av protein som man inte kompletterar det och det t o m just i den måltiden.

lungan
2013-10-04, 10:08
Det handlar om att havre har brist på en viss aminosyra (aminosyran lysin har jag för mig). Mjölk har i stället ett överskott på den aminosyran, så om man äter havre tillsammans med mjölk så kompletterar mjölken upp havret så att det får en fullständig aminosyraprofil (eller vad man säger).

Såvida du inte äter väldigt enformigt så är det inget du behöver tänka på, utan i slutändan så jämnar det ut sig ändå.
Aha okej. Lite som att naturen mer eller mindre har tänkt att man ska äta gröt med mjölk m.a.o..

Varför pratar man om att det krävs så lite mjölk för att komplettera upp aminosyrorna? Jag har förstått att om man äter en varierad kost så spelar det ingen roll i längden, men det är intressant att veta ändå.

King Grub
2013-10-04, 11:04
Havregryn saknar inte helt lysin.

bustz0rz
2013-10-04, 11:51
Varför pratar man om att det krävs så lite mjölk för att komplettera upp aminosyrorna? Jag har förstått att om man äter en varierad kost så spelar det ingen roll i längden, men det är intressant att veta ändå.

Som King Grub skrev: Den har en liten brist på lysin, så det behövs inte alls mycket mjölk för att komplettera upp den bristen.

Havregryn saknar inte helt lysin.

Sverker
2013-10-04, 17:17
Jag har för mig att 1 gram mjölkprotein kompletterar 2 gram havreprotein, mellan tummen och pekfingret.
Precis som AXA skriver, krävs bara ett litet glas mjölk till en stor tallrik gröt.

lungan
2013-10-07, 07:10
Som King Grub skrev: Den har en liten brist på lysin, så det behövs inte alls mycket mjölk för att komplettera upp den bristen.

Jag har för mig att 1 gram mjölkprotein kompletterar 2 gram havreprotein, mellan tummen och pekfingret.
Precis som AXA skriver, krävs bara ett litet glas mjölk till en stor tallrik gröt.

Tackar för svaren! Med andra ord så är havreproteinet egentligen ett ganska bra protein förutom det lilla underskottet av lysin?

King Grub
2013-10-07, 13:12
Tackar för svaren! Med andra ord så är havreproteinet egentligen ett ganska bra protein förutom det lilla underskottet av lysin?

Peterson et al 2011: