handdator

Visa fullständig version : Program på Discovery/Animal Planet/det stuket - som är fake?


MackeJuve
2013-10-03, 21:34
Alltså jag har i mitt naiva sinne alltid haft respekt för Discovery Channel, en bra dokumentärkanal. Men efter förra året när t.o.m. jag såg att ett program, Moonshiners, var fake så har jag helt tappat respekten för dem.

Idag kollade jag på Animal Planet, där en snubbe hade filmat en dokumentär om elefanter som invaderar indiska byar. De hade som vanligt gjort allt för att hela konceptet skulle vara så häftigt som möjligt, påstods exempelvis att en elefant var på väg att attackera och de kastade sig i bilen, men de filmade givetvis inte via bakrutan, fastän elefanten var på långt avstånd. Efter detta så var det en indier som berättade om en elefant som hade dödat 17 personer, och dessutom ätit människokött(de hade funnit det i elefanten). De filmade när han pratade sitt moderspråk ett tag för att sedan klippa bort honom och låta en engelsk röst "översätta", utan honom i bild. Jag tycker att det låter helt osannolikt att en elefant skulle äta upp en människa, eller?

Program på Discovery el. liknande som jag kommit underfund med är fake:

* Moonshiners - Discovery
*Storage Wars - History Channel
*Auction Hunters - Discovery


Program som jag misstänker är fake:
*Bering Sea Gold(sjukt överdramatiserade personer)
*American Pickers - History Channel

Har Discovery(och liknande program-som-ska-vara-seriösa) alltid varit så här, där man måste dramatisera allting för att få så mycket tittare som möjligt?

Fyll gärna på med program från "dokumentär"-kanaler som är eller verkar vara fake.

C h r i s
2013-10-03, 21:38
Alltså jag har i mitt naiva sinne alltid haft respekt för Discovery Channel, en bra dokumentärkanal. Men efter förra året när t.o.m. jag såg att ett program, Moonshiners, var fake så har jag helt tappat respekten för dem.

Idag kollade jag på Animal Planet, där en snubbe hade filmat en dokumentär om elefanter som invaderar indiska byar. De hade som vanligt gjort allt för att hela konceptet skulle vara så häftigt som möjligt, påstods exempelvis att en elefant var på väg att attackera och de kastade sig i bilen, men de filmade givetvis inte via bakrutan, fastän elefanten var på långt avstånd. Efter detta så var det en indier som berättade om en elefant som hade dödat 17 personer, och dessutom ätit människokött(de hade funnit det i elefanten). De filmade när han pratade sitt moderspråk ett tag för att sedan klippa bort honom och låta en engelsk röst "översätta", utan honom i bild. Jag tycker att det låter helt osannolikt att en elefant skulle äta upp en människa, eller?

Program på Discovery el. liknande som jag kommit underfund med är fake:

* Moonshiners - Discovery
*Storage Wars - History Channel
*Auction Hunters - Discovery


Program som jag misstänker är fake:
*Bering Sea Gold(sjukt överdramatiserade personer)
*American Pickers - History Channel

Har Discovery(och liknande program-som-ska-vara-seriösa) alltid varit så här, där man måste dramatisera allting för att få så mycket tittare som möjligt?

Fyll gärna på med program från "dokumentär"-kanaler som är eller verkar vara fake.


American pickers är tyvärr fake likaså. Folk som varit med i programmet har berättat hur tv-teamet kommit dit i förväg och planerat hur allt ska gå till.

History Channel är en riktigt B kanal nuförtiden.

Fuark
2013-10-03, 21:39
Ancient Aliens! (eventuellt, förstås)

Woody R
2013-10-03, 21:39
Discovery dramatiserar ju allt, tex deadlines osv, auction hunters är ju ett skämt...

Fredszky
2013-10-03, 21:42
I "Man vs Wild" med Bear Grylls har jag skådat ett antal fakegrejer för att dramatisera.

tp_88
2013-10-03, 21:43
Mermaids: The Body Found. (http://www.imdb.com/title/tt1816585/)

Satt helt trollbunden, älskade den. Vill egentligen inte veta/förstå att den är fake.

Fredriiik
2013-10-03, 21:43
jag älskar discovery och av nyfikenhet undrar jag hur auction hunters är fake? :/

Å hur är moonshiners det? :/

Jag såg en dokumentär om sjöjungruar på discovery i USA som jag sen tankade hemma och fullkomligt älskade. Tills jag såg att delar var påhittat DOCK är vissa delar äkta vilket är en förbannat intressant del!!

Fredriiik
2013-10-03, 21:43
Mermaids: The Body Found.

Satt helt trollbunden, älskade den. Vill egentligen inte veta/förstå att den är fake.

hahaha samma här!! kul att vi skrev den exakt samtidigt ;) vissa saker och historier är äkta från den dock!!

Tomten
2013-10-03, 21:45
mer eller mindre alla sk "reality" dokumentärer är till viss del fejk. De dramatiserar, planerar och klipper dem ganska så hårt för att få ett visst stuk.

Discovery channel verkar tyvärr bli sämre och sämre för varje år som går.

tp_88
2013-10-03, 21:48
hahaha samma här!! kul att vi skrev den exakt samtidigt ;) vissa saker och historier är äkta från den dock!!
Great minds think alike. ;)

Säkert är det så, men det mesta som var sensationellt med dokumentären är tyvärr inte sant. Önskar att det var så dock.

Fuark
2013-10-03, 21:49
Mermaids: The Body Found. (http://www.imdb.com/title/tt1816585/)

Satt helt trollbunden, älskade den. Vill egentligen inte veta/förstå att den är fake.

Shit, som om havet inte redan var läskigt nog

tp_88
2013-10-03, 21:51
Shit, som om havet inte redan var läskigt nog
Jag tyckte det var fina varelser i animeringarna. :)

(Okej, just den bilden på IMDB var kanske inte så smickrande. :D)

Fredriiik
2013-10-03, 21:52
Shit, som om havet inte redan var läskigt nog

se den förfasen inte;) om man inte vet att vissa delar är fake så när man ser slutscenen börjar man tänka både en och två gånger!

awesomooo
2013-10-03, 21:55
Det enda bra som kommit från Discovery är How it's made.

ceejay
2013-10-03, 22:21
amish mafia på discovery :D

MackeJuve
2013-10-03, 22:34
jag älskar discovery och av nyfikenhet undrar jag hur auction hunters är fake? :/

Å hur är moonshiners det? :/

Jag såg en dokumentär om sjöjungruar på discovery i USA som jag sen tankade hemma och fullkomligt älskade. Tills jag såg att delar var påhittat DOCK är vissa delar äkta vilket är en förbannat intressant del!!

Auction Hunters - de 2 huvudpersonerna är skådespelare

Moonshiners - staten som det spelades in i hade gått ut o sagt att det var dramatiserat , annars hade de ingripit. Dessutom utstrålar det ju fake, de filmar från polisbilen medan brännarna smyger i skogen....

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

MackeJuve
2013-10-03, 22:35
amish mafia på discovery :D

HAHA glömde den! Sjukt fult.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

knuckles
2013-10-03, 22:47
Auction Hunters - de 2 huvudpersonerna är skådespelare

Moonshiners - staten som det spelades in i hade gått ut o sagt att det var dramatiserat , annars hade de ingripit. Dessutom utstrålar det ju fake, de filmar från polisbilen medan brännarna smyger i skogen....

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Har alltid tyckt att det var efterblivet att filma från bådaa sidor jajajjajaj.

gohei
2013-10-03, 23:00
Det enda bra som kommit från Discovery är How it's made.

Skojar du eller? Mythbusters då? Bästa programmet på tv någonsin.
Hoppar vi över till Discovery Science har vi ju även Into The Wormhole with Morgan Freeman, vilket också är riktigt intressant.

MackeJuve
2013-10-03, 23:11
Skojar du eller? Mythbusters då? Bästa programmet på tv någonsin.
Hoppar vi över till Discovery Science har vi ju även Into The Wormhole with Morgan Freeman, vilket också är riktigt intressant.

Mythbusters är lite för mkt.. Men visst, kul o lättintagliga experiment.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Woody R
2013-10-03, 23:16
Mythbusters är lite för mkt.. Men visst, kul o lättintagliga experiment.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Tycker att konversationerna och när de planerar å de i mythbuster känns så fejk och rakt från ett manus.

Crippa90
2013-10-03, 23:27
http://cdn.arwrath.com/4/46043.gif

knuckles
2013-10-03, 23:28
Hahahaha

supercharge
2013-10-04, 02:53
Ja, de har gått ner sig rejält de här kanalerna. Det är bara en massa realityskit numera. Det värsta är sådana där jävla program om big foot och annat rent trams, det urholkar verkligen trovärdigheten.

Räkna med att all reality-tv i princip är skriptad. Det värsta är de där två idioterna i Auction Hunters som alltid, utan undantag hittar fantastiska saker i sina förvaringsrum de köper.

Tricklew
2013-10-04, 05:08
Det är ju inte så att dokumentärerna innan har hållits till en väldigt hög standard, kristen forskare uttalar sig om astrologi och hur vi kan förutspå Jordens undergång genom bibelverser och astrologiska tecken.

Alfers
2013-10-04, 05:22
Catfish på mtv.

no aim
2013-10-04, 06:26
mermaids: The body found. (http://www.imdb.com/title/tt1816585/)

satt helt trollbunden, älskade den. Vill egentligen inte veta/förstå att den är fake.

+1

Alexton
2013-10-04, 08:40
Vet att jag läst på Huffintonpost en intervju med någon av main characters i storage wars där han säger att mycket men inte allt är skriptat. Att de alltid får en wink när ett förråd ska innehålla något och så har de extra personer som ska buda emot och vara lite dryga.

Sorgligt att två rätt bra kanaler har reducerats till detta.

PureWhey
2013-10-04, 08:50
Storage wars och Auction hunters är så jävla kul att kolla på, så uppenbart att det är uppgjort att det blir roligt :D

xodd
2013-10-04, 11:49
Jag har av någon anledning fattat tycke för alla prospekting och mining program som går. Tyvärr upplever jag dom som mer och mer fake ir allt efter som tiden går.

MackeJuve
2013-10-09, 09:40
Jag har av någon anledning fattat tycke för alla prospekting och mining program som går. Tyvärr upplever jag dom som mer och mer fake ir allt efter som tiden går.

Gold Rush <3

Skickat från min GT-I9305N med Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')