handdator

Visa fullständig version : Hur använda lyftarbälte korrekt?


asjogren
2013-10-03, 21:00
Har på senaste tid fått ny info om lyftarbälten.

Har nyligen läst att att man inte ska spänna bältet för hårt och sen trycka magen mot bältet och spänna magen och att man inte behöver suga in luft som en blåsbälg för att hålla buktrycket,

Nu är jag hel villrådig!

För tidigare har jag lärt och läst mig till detta:
Det är en myt att man ska trycka ut magen mot bältet, då gör den ingen nytta, man ska köra med bälte på som att man inte hade något bälte. Bältet är en cylinder som skapar tryck runt ryggraden, när du spänner magen så ökar trycket via att du vid spänning av magen expanderar den och därmed skapar ett tryck mot bältet. För det inre båltrycket ska du andas in och sedan hålla andan under lyftet med så kallade valsava manövern.


Nu vet jag inte upp eller ner.

Ni som kör tunga lyft, sl, ol, strongman osv.

Hur använder ni bältet, hur ska man använda bältet?

Hälsningar
Anders

Rahf
2013-10-04, 05:43
Inte alltför hårt, sen fyller man ut resten med buktrycket.

Mapa
2013-10-04, 06:35
lär dig lyfta tungt utan bälte sen gör du likadant när du har bältet på sen. Då kommer du inte vilja ha bältet för hårt

PureWhey
2013-10-04, 08:01
Jag spänner hårdare på böj än marklyft, hm.

Loke
2013-10-04, 08:06
Jag drar åt så hårt jag kan i knäböj. Det sista hålet ger mig kanske inget extra, men jag förlorar inte heller något på det.

I min erfarenhet brukar de som gillar att ha bältet löst vara ganska tjocka och lyfta med lite böjd rygg. Antagligen tycker de att bältet är i vägen om det är för hårt med den tekniken.

Jag tycker det är klokt att experimentera lite och inte lyssna FÖR mycket på andra.

Dawe
2013-10-04, 12:03
Dra till ordentligt i böjen! Och om du ska köra mark lite lösare på bältet!
Finns risk för att tuppa av om du drar till hårt med bältet i marken...

kungaron
2015-10-13, 08:28
Lyfter denna tråd lite då jag sökte lite svar och inte fått det helt klart för mig men frågan är att vilka övningar man är det ok att använda bältet? Har sett folk både använda på mark/knäböjen (såklart) men även på bänkpress och militärpress. Detta gör mig nyfiken om varför man gör det men även om det är är ok att göra det i lyftarvärlden?! Vad anser kolo-folket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rahf
2015-10-13, 08:33
Man använder bälte på tunga övningar där det krävs ett saftigt buktryck, och/eller som har risk för skador.

Personligen flyttar jag mer vikt med bälte. Men det åker bara fram på riktigt tunga set i basövningar.

Loke
2015-10-13, 08:35
Jag tycker man får använda bältet precis hur ofta man vill :)

crizzan
2015-10-13, 09:24
Viktigaste är att lära sig andas rätt och fylla buken till bredden och lära sig utan bälte ordentligt först. Spänn bältet så det sitter fast när du är avslappnad men det ska inte kännas extremt obekvämt.

EDIT: Jag brukade spänna jättehårt och har dratt några böjspyor pga det.

kungaron
2015-10-13, 10:51
Håller med alla ovan .

Tycker också det är viktigt att köra så naturligt så länge man kan men sen köra bälte vid de vikter närmast 1rm

Hmm men ska testa med bälte på bänken så får vi sen:)

Coffe
2015-10-13, 11:02
Jag tycker man får använda bältet precis hur ofta man vill :)

Själv drar jag bara på bälte när jag ska curla i squatracken så att folk tror att jag kör tunga basövningar och inte bara viftar med en tom skivstång!

Johan_P
2015-10-13, 11:49
Använder bälte vid vissa övningar så som knäböj (inkl. variationer), marklyft (inkl. variationer), stångrodd, RDL, press och andra övningar där ökat buktryck kan hjälpa.

Är också en vettig idé att variera detta, så att man ibland använder sig av bälte och ibland inte.

kungaron
2015-10-13, 12:55
Hur mycket träning ger det för bålen med bälte? Hört olika där att man får samma träning eftersom du bygger buktryck med eller utan bälte? I min värld känns det ju som att utan bälte är det bästa..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2015-10-13, 12:57
Det gör ingen skillnad för bålmuskulaturen med eller utan bälte. Bara fördelar med.

http://www.researchgate.net/publication/21622991_The_effectiveness_of_weight-belts_during_multiple_repetitions_of_the_squat_exe rcise

Johan_P
2015-10-13, 13:12
Det är inte huvudsakligen någon skillnad i muskelaktivitet som är intressant, den stora fördelen är ökat intraabdominellt tryck (aka buktryck) som tillåter en att lyfta mer.

http://www.strengtheory.com/the-belt-bible/

Key Points

1) Wearing a belt improves your performance in the gym

2) These performance increases likely mean increased size and strength in the long run

3) There are still instances that it’s better to train beltless, but you should probably use a belt for the bulk of your training

http://www.strengtheory.com/wp-content/uploads/2015/01/Belt-vs2.png

Mjölkdrickare
2015-10-13, 15:17
Tycker bälte ska bara användas om man vill lyfta mer vikt och deltar i olika slags tävlingar som går ut på att lyfta maximalt med vikt, där användandet av bälte tillåts.

Annars ställer jag mig mycket tvivelaktig till påståenden om att skaderisken minskar vid användning av bälte, samt att träningseffekten på bålen och stärkandet av ryggradens strukturer skulle vara densamma med bälte som med utan bälte.

Gerdler
2015-10-13, 16:47
Annars ställer jag mig mycket tvivelaktig till påståenden om att skaderisken minskar vid användning av bälte, samt att träningseffekten på bålen och stärkandet av ryggradens strukturer skulle vara densamma med bälte som med utan bälte.

Ryggradens strukturer? Diskar och kotor då? Asså muskulaturen belastas annorlunda på ett sätt som gör att diskar och kotor lättare kan belastas optimalt.

Jag vinner ungefär 7.5 kilo på knäböjen på att ha bälte på. I marklyften är det mindre, men jag vet inte hur mycket det gör då jag maxar för sällan både med och utan, inte säkert att det gör någon skillnad.

Jag köpte bälte för marklyften, men det tjänar sitt syfte mest i knäböjen.

Om jag tar 7.5 kilo extra så ställer jag högre krav på min rumpa och mina lår. Jag kör fortfarande många lyft utan bälte och jag känner att jag blivit stärkt i detta av att lägga på vikt med bältet.

När jag har knäböj efter marklyft eller marklyft efter knäböj är det jättebra att dra på bältet i böjen för att i första fallet kunna ta lika mycket i böjen och i andra fallet kunna ta lika mycket i marken efter böjen. :)

Sen köpte jag det billigaste 'riktiga bältet' jag kunde hitta dvs ett bälte som är lika brett hela vägen om. De här bältena som är smala fram och breda bak är bra meningslösa. Velcrobältena kan vara bra för tyngdlyftare.
Såg ett världsrekord i marklyft slås(ej officiellt) på träning med det bältet jag har på youtube, så så jäkla dåligt är det inte att köpa det billigaste man kan komma över alltid. :)

PureWhey
2015-10-13, 17:04
Tycker bälte ska bara användas om man vill lyfta mer vikt och deltar i olika slags tävlingar som går ut på att lyfta maximalt med vikt, där användandet av bälte tillåts.

Annars ställer jag mig mycket tvivelaktig till påståenden om att skaderisken minskar vid användning av bälte, samt att träningseffekten på bålen och stärkandet av ryggradens strukturer skulle vara densamma med bälte som med utan bälte.

Trevligt att du tycker det när studier säger det motsatta, men vi tar nog och lyssnar på dig istället.

*slap*

Old Nick
2015-10-13, 18:21
Sen köpte jag det billigaste 'riktiga bältet' jag kunde hitta dvs ett bälte som är lika brett hela vägen om. De här bältena som är smala fram och breda bak är bra meningslösa. Velcrobältena kan vara bra för tyngdlyftare.
Såg ett världsrekord i marklyft slås(ej officiellt) på träning med det bältet jag har på youtube, så så jäkla dåligt är det inte att köpa det billigaste man kan komma över alltid. :)

Själv köpte jag ett från Body Science som kostade typ 250 spänn. Funkar alldeles utmärkt. Läder, 10 cm brett, bekvämt och stabilt.

Mjölkdrickare
2015-10-13, 18:51
Trevligt att du tycker det när studier säger det motsatta, men vi tar nog och lyssnar på dig istället.

*slap*
Det är inte logiskt att muskelaktiveringen skulle vara densamma för stödjande muskler när man applicerar stöd externt utifrån jämfört med när man inte gör det. En del av dessa studier antyder även att ryggraden komprimeras mycket mer utan bälte än med, och vad kan EMG-noder som sitter ytligt säga om den mer djupgående rygg- och bålmuskulaturen till exempel?

Vill man ha maximal funktionell träning så ska man givetvis alltid träna utan bälte.

Maxxad
2015-10-13, 19:19
Det finns otroligt med logik(för mig förvisso) i att stabiliserande muskler skulle kunna aktiveras på samma nivå om inte mer med bälte då just trycket/spänningen man kan skapa ökarmed ett bälte.

Saber
2015-10-13, 19:34
Nuförtiden ser man var och varannan person på gymmet ha på sig bälte oavsett muskelgrupp som tränas; under- som överkropp!

Troligtvis inspirerade av bodybuilders träningsvideor, antar jag. Om det sen är gynnsamt för träningen i långa loppet kan man ju alltid diskutera.

PureWhey
2015-10-13, 20:01
Nuförtiden ser man var och varannan person på gymmet ha på sig bälte oavsett muskelgrupp som tränas; under- som överkropp!

Troligtvis inspirerade av bodybuilders träningsvideor, antar jag. Om det sen är gynnsamt för träningen i långa loppet kan man ju alltid diskutera.

En person på mitt förra gym hade det för att få smalare midja... *popcorn*

Ett Orm
2015-10-13, 20:37
Det är inte logiskt att muskelaktiveringen skulle vara densamma för stödjande muskler när man applicerar stöd externt utifrån jämfört med när man inte gör det. En del av dessa studier antyder även att ryggraden komprimeras mycket mer utan bälte än med, och vad kan EMG-noder som sitter ytligt säga om den mer djupgående rygg- och bålmuskulaturen till exempel?

Vill man ha maximal funktionell träning så ska man givetvis alltid träna utan bälte.

Låter logiskt tycker jag, man slappnar ju inte direkt av i bålen bara för man har ett bälte.
Dessutom aktiverar man musklerna lite olika med eller utan bälte som jag förstått det.
Men har man styrka och balans i bålen som räcker eller överstiger det som krävs för tex knäböj så fyller nog bälte ingen större funktion, iaf inte för motionärer.

Själv får jag inte ut just något av bälte, men det kanske vore annorlunda om jag var duktig på att utnyttja det.

Saber
2015-10-13, 20:53
En person på mitt förra gym hade det för att få smalare midja... *popcorn*

Ja, har t.ex. hört Ronnie Coleman (m. fl.), också säga detta på ett av hans träningsvideos inför Mr. O, att hans midja hade blivit smalare av det.

PureWhey
2015-10-13, 20:54
Ja, har t.ex. hört Ronnie Coleman (m. fl.), också säga detta på ett av hans träningsvideos inför Mr. O, att hans midja hade blivit smalare av det.

Säkert där han hört det :D

Han var/är största bro'n, sjukt kul att höra vad han hade att säga varje gång... B la att Lee Priest var natty under bulk, han behövde inte preppa för att han åt så mycket. *popcorn**popcorn*

Johan_P
2015-10-13, 21:23
Det mesta pekar på att man oftast får bättre träningseffekt med att använda bälte vid övningar där det finns fördelar med ett högre buktryck. Detta gäller om man är ute efter att lyfta tyngre, och det vill man om man vill bli starkare och/eller öka i muskelmassa.

Sen tror jag (jepp, broscience) det finns fördelar att ibland variera så att det känns ännu mer "effektivt" när man drar på bältet efter att ha tränat några set utan. En del styrkelyftare på elitnivå gör sådana variationer, åtminstone.

Saber
2015-10-13, 21:54
Det mesta pekar på att man oftast får bättre träningseffekt med att använda bälte vid övningar där det finns fördelar med ett högre buktryck. Detta gäller om man är ute efter att lyfta tyngre, och det vill man om man vill bli starkare och/eller öka i muskelmassa.

Sen tror jag (jepp, broscience) det finns fördelar att ibland variera så att det känns ännu mer "effektivt" när man drar på bältet efter att ha tränat några set utan. En del styrkelyftare på elitnivå gör sådana variationer, åtminstone.

Jag tvivlar dock att flertalet av dessa utövare, iaf de personer som jag pratar om och tänker på, använder bälte specifikt för prestationens skull; även om prestations förbättring blir en bieffekt av det. Många gånger upplever jag det som att de tar på sig bälten som en del av en image, typ modetrend inom styrketräningen. Man ser att de här grabbarna är "nybörjare" inom gamet.

PureWhey
2015-10-13, 22:01
Kolla på tyngdlyftare, inte sett en enda som kör med bälte på >250kg. Dom har inte heller 3 passare(+monolift) varje gång de skall köra tungt... :D

Brukar snarare se ut såhär
VcEsmhVag1c
Ett racket, vikter, skivstång och ett par snubbar som sitter och kollar på.

Rahf
2015-10-13, 22:25
Men däremot har jag sett otaliga mängder elitlyftare använda bälte under stötmomentet på tävlingar.

Agitator
2015-10-13, 23:03
Utrustningslyft är så tråkigt dock.

Man kan lyfta tungt utan bälte. Ifs är jag klen i böjen, med bälte hade man kanske nått 200 redan istället för om 1-2 år. Skam den som ger sig, men helst utan bälte :)

Rahf
2015-10-14, 09:08
Visst, taget att du tycker så. Själv vill jag inte stoppas av en svaghet som kan korrigeras direkt.

z_bumbi
2015-10-14, 10:28
Kolla på tyngdlyftare, inte sett en enda som kör med bälte på >250kg. Dom har inte heller 3 passare(+monolift) varje gång de skall köra tungt... :D

Jag har sett tyngdlyftare böja över 250 med bälte och jag har också passat en hel hög i böj. Skillnaden är kanske att jag sett tyngdlyftare träna i verkligheten och inte går efter vad vissa väljer att lägga ut på nätet för att säga hur de tränar?