handdator

Visa fullständig version : Bättre pump och kontakt med isolationsövningar?


ReXi
2013-10-03, 18:44
Hej!

Upplever ni också att ni får bättre kontakt och pump av isolationsövningar än basövningar?

Tex, bättre kontakt av benspark än knäböj, bättre kontakt av flyes än bänkpress, bättre kontakt av bencurls än utfall, osv.

Tobbey
2013-10-03, 18:50
Ja, såklart. "Isolation".

Adam87
2013-10-03, 18:50
Det är helt enkelt lättare att sätta fokus på den muskel man tränar när man kör isolationsövningar.

Sedan beror det mesta på utförandet, och att de flesta tar alldeles för mycket vikt vid basövningarna. Strikt och långsamt ger bra kontakt

Är man byggare så kör man bara på den vikt som ger kontakt ,

Proxy
2013-10-03, 19:10
Nej, tvärtom. Korrekt utfört så kan du lägga mer belastning på "avsedd muskel" med basövningar, därav även mer kontakt.

För en nybörjare så är det givetvis så att en isolationsövning ger mer kontakt, då man inte direkt behöver tänka efter för att träffa rätt.

Skilj dessutom på kontakt och "bränn" eller liknande.

Adam87
2013-10-03, 19:18
Utförande brukar inte vara så prioriterat på de flesta gym då är det bara vikten på stången som gäller. Och många nybörjare tror att maxningar 1repare bygger bra massa.

Klart jag menar korrekt utförande strikt och långsamt då borde man få den kontakt och resultat man vill ha och detta i alla övningar isolerings övningar som basövningar.

ReXi
2013-10-03, 19:34
Nej, tvärtom. Korrekt utfört så kan du lägga mer belastning på "avsedd muskel" med basövningar, därav även mer kontakt.

För en nybörjare så är det givetvis så att en isolationsövning ger mer kontakt, då man inte direkt behöver tänka efter för att träffa rätt.

Skilj dessutom på kontakt och "bränn" eller liknande.

Vad är skillnaden mellan bränn och kontakt?

Proxy
2013-10-03, 19:46
Vad är skillnaden mellan bränn och kontakt?

Bränn är det småpojkar får när dom dropsetar biceps eller gör 100 reps i cablecrossen. Leder i regel till mjölksyrepump.
Kontakt är det man får när man korrekt accelererar tyngre vikter med fokus på rätt muskel. Leder till en långsam pump som byggs upp.

pezrulezhaakon
2013-10-03, 20:01
Proxy, nej, du kan inte lägga mer belastning på en enskild muskel via basövningar. Lika mycket som mest.

Proxy
2013-10-03, 20:03
Proxy, nej, du kan inte lägga mer belastning på en enskild muskel via basövningar. Lika mycket som mest.

Du förstår vad jag menar, terminologi lagd åt sidan.

Latissimus Dorsi
2013-10-03, 20:16
Jag vet faktiskt inte, bänkpress kan ge en sjuk pump i bröstet, marklyft kan nästan få ländryggen att explodera och knäböj ska vi inte ens tala om vad den kan göra med benen.

exor
2013-10-03, 20:19
Ja absolut.

ReXi
2013-10-03, 21:50
Bränn är det småpojkar får när dom dropsetar biceps eller gör 100 reps i cablecrossen. Leder i regel till mjölksyrepump.
Kontakt är det man får när man korrekt accelererar tyngre vikter med fokus på rätt muskel. Leder till en långsam pump som byggs upp.

Jag vet faktiskt inte, bänkpress kan ge en sjuk pump i bröstet, marklyft kan nästan få ländryggen att explodera och knäböj ska vi inte ens tala om vad den kan göra med benen.
Du påstår alltså att bänk ger mer pump än flyes? Knäböj mer pump än benspark? Och Marklyft ger bättre pump än rygglyft?

krubkungen
2013-10-03, 21:57
Du påstår alltså att bänk ger mer pump än flyes? Knäböj mer pump än benspark? Och Marklyft ger bättre pump än rygglyft?

Ser ingenstans att nån av dem påstår att så är fallet.

Fredriiik
2013-10-03, 22:02
Ser ingenstans att nån av dem påstår att så är fallet.

det är väll just de dem gör?
och jag funderar på om jag också ska joina kören. Inte på bröst men i knäböj kan det ta förbannat fint med rätt utförande :)

AntonHA
2013-10-03, 22:31
Behöver pump betyda gains? Jag körde typ 30s vila på triceps när jag hade brottom en gång o fick en sjuk pump. Men det känns som för kort vila

Latissimus Dorsi
2013-10-03, 22:38
Du påstår alltså att bänk ger mer pump än flyes? Knäböj mer pump än benspark? Och Marklyft ger bättre pump än rygglyft?

Ah. :)