handdator

Visa fullständig version : SL vs SL + isolationsövn.


AntonHA
2013-10-03, 17:06
Jag vill öka i basövningarna, men jag vill fortfarande bli större. Om jag väljer att lägga 5x5 + isolationsövningar från ett pushpulllegs schema,, kommer det då ta längre tid att öka i övningarna än om jag bara hade gjort basövningar per pass?

Elfsberg
2013-10-03, 17:10
Absolut omöjligt att förutspå.

Adam87
2013-10-03, 17:19
Variera antingen en månad isolations övningar och andra månaden Sl träning Bänk,Mark,Böj.

Då får du lite av varje. annars är isolations övningar bra när man vet vilken muskel man är svag i och sen prickskjuta den muskeln för att bli starkare just i Sl träningen.

z_bumbi
2013-10-03, 18:58
Menar du StrongLift 5x5 eller menar du ett SL-program baserat på 5x5?

I det första fallet så kan man lägga till en hel del isolation i början av programmet för att sedan plocka bort det när vikterna i huvudövningarna börjar bli riktigt jobbiga.
I det andra så är det en ganska vanlig variant att ha en mindre mängd isolationsövningar men man får självklart reglera hur mycket man kör på något smart sätt. Sen finns det en hel hög med övningar som inte är "stora" övningar eller isolation som också kan ingå.

Variera antingen en månad isolations övningar och andra månaden Sl träning Bänk,Mark,Böj.

Då får du lite av varje. annars är isolations övningar bra när man vet vilken muskel man är svag i och sen prickskjuta den muskeln för att bli starkare just i Sl träningen.

Det där är nog bland det värsta man kan göra för man hinner aldrig bli bättre på något innan det är dags att byta.

AntonHA
2013-10-03, 20:45
Menar du StrongLift 5x5 eller menar du ett SL-program baserat på 5x5?

I det första fallet så kan man lägga till en hel del isolation i början av programmet för att sedan plocka bort det när vikterna i huvudövningarna börjar bli riktigt jobbiga.
I det andra så är det en ganska vanlig variant att ha en mindre mängd isolationsövningar men man får självklart reglera hur mycket man kör på något smart sätt. Sen finns det en hel hög med övningar som inte är "stora" övningar eller isolation som också kan ingå.



Det där är nog bland det värsta man kan göra för man hinner aldrig bli bättre på något innan det är dags att byta.

Det jag hade tänkt var att köra 5x5 på basövningar men sedan köra högreps på isolationsövningar.

ABrownie
2013-10-03, 23:04
Jag såg ett program på ett annat forum lite i samma tänk som du beskriver, med fokus på lågreps i basövningar och ett högre repsantal i isolationsövningar.

Quote Originally Posted by Coolcicada
Push (Chest/Triceps/Shoulders):

Flat Barbell Bench Press: 3x5
Seated (or Standing) Barbell Shoulder/Overhead Press: 3x5
Incline Barbell Bench Press: 3x5
Dumbbell Side Lateral Raise: 3x10-12
Rope Pushdowns (circuit machine): 3x10-12
Overhead Dumbbell Extension or similar triceps exercise: 3x10-12
Shrugs(circuit machine or dumbbells): 3x10-12

Pull (Back/Biceps):

Barbell Rows: 3x5
Lat Pulldowns with (Long Bar or V-bar) (circuit machine): 3x8-10
Seated Rows (circuit machine) - optional if already doing barbell rows: 3x8-10
Face-pulls: 3x-10-12
Barbell Bicep Curls (Alternate between close and normal grip): 4x-10-12
Choice of one other bicep exercise (typically Hammer Curls): 3x10-12

Legs (Quad/Ham/Calves):

Barbell Squats: 4x5-6
Leg Press (optional if already doing above squats): 3x8-10
Leg Extensions (circuit machine): 3x10-12
Hamstring Curls (circuit machine): 3x10-12
Standing Calf Raises (circuit machine): 5x10-12

I usually do either P/P/L [REST] P/P/L or P/P/L/P/P/L[Rest]

* I did not list any warm-up exercises. *

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

z_bumbi
2013-10-04, 08:01
Det jag hade tänkt var att köra 5x5 på basövningar men sedan köra högreps på isolationsövningar.

5x5 berättar bara att du kör fem set om fem reps men om du lägger upp det bra så funkar en sådan variant. Jag skulle personligen bara köra högreps på sista setet på isolationsövningar utan hålla mig runt 6-14 reps på övriga set men det blir antagligen ingen större skillnad.

PureWhey
2013-10-04, 08:03
Om du menar att du ska börja varje pass med en basövning á 5x5 och sedan fortsätta med mindre övningar och köra högre reps på dessa funkar det utmärkt.

AntonHA
2013-10-06, 16:09
Om du menar att du ska börja varje pass med en basövning á 5x5 och sedan fortsätta med mindre övningar och köra högre reps på dessa funkar det utmärkt.

Aa. Funderar på detta eller en blandning att man börjar lätt och ökar vikten på basövningarna. Så t.ex. 10 reps, 8 reps, 6 reps 6 reps

Adam87
2013-10-06, 16:22
Man tjänar på att ha en grym Teknik i de tre stora basövningar innan du går på de stora vikterna. Att köra lågreps + hypertrofi träning kommer slita gott på dig och dina muskler.

Kör mer teknik i basövningara så kommer vikterna bli högre sen. Om du vill bli större lägg in lite isoleringsövningar vilken muskelgrupp du tycker ska bli större. Man får tänka på att göra träningen skonsam också inte bara kötta på varje pass.

Skynda långsamt är mitt tips

AntonHA
2013-10-06, 19:29
Man tjänar på att ha en grym Teknik i de tre stora basövningar innan du går på de stora vikterna. Att köra lågreps + hypertrofi träning kommer slita gott på dig och dina muskler.

Kör mer teknik i basövningara så kommer vikterna bli högre sen. Om du vill bli större lägg in lite isoleringsövningar vilken muskelgrupp du tycker ska bli större. Man får tänka på att göra träningen skonsam också inte bara kötta på varje pass.

Skynda långsamt är mitt tips

Det du menar är alltså att man ökar snabbare i basövningarna om man har perfekt teknik? Så om jag t.ex. har armbågarna helt intill kroppen på bänkpress, och även nuddar bröstet med stången så kommer jag öka som snabbast?

Adam87
2013-10-06, 20:39
Styrketräning är en tekniksport, Studera tekniken på de olika lyften. Och bara öva så mycket det går.

På lätta vikter kör explosiva

Bålstabilitet och Axelstabilitet ger också mycket om man vill lyfta mycket.

Om man ser på tyngdlyftning så behöver man inte väga 90-100 kg för att få upp stora vikter. De tränar teknik 24/7 vilket gör dem så grymma.