handdator

Visa fullständig version : Undvik lågfettdieter (NNR5)

RobinEH
2013-10-03, 16:26
Satt och kollade på det nordiska ministerrådet här (http://new.livestream.com/teletechdk/nordisk) där de presenterar Nordiska NäringsRekommendationer version 5.

I den andra videon runt 7 minuter in så säger Ursula Schawb att man bör undvika lågfettdieter. Vid ett fettintag under 25E% så finns svårigheter att få i sig tillräckligt med fettlösliga vitaminer och essentiella fettsyror. Vid ett fettintag under 20E% så ökar risken för att mängden HDL sjunker, koncentrationen av triglycerider ökar samt att glukostoleransen påverkas.

Vad säger vi om detta?

Ni kan läsa vidare om NNR5 här (http://www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation).

tlk
2013-10-03, 16:37
Låter helt rätt.

vicarious
2013-10-03, 17:11
Vid ett fettintag under 25E% så finns svårigheter att få i sig tillräckligt med fettlösliga vitaminer och essentiella fettsyror.

Jag vet inte hur det är med vitaminerna men att det skulle vara svårt att få i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna om man går under 25E% har jag svårt att tro. Det krävs ju extremt små mängder för att täcka de behoven.

tlk
2013-10-03, 17:17
Jag vet inte hur det är med vitaminerna men att det skulle vara svårt att få i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna om man går under 25E% har jag svårt att tro. Det krävs ju extremt små mängder för att täcka de behoven.

Du får ju se det ur perspektivet utan tillskott. Essentiella fettsyror i en normaldiet är en rätt liten del av det totala fettintaget; alltså är det svårt att få i sig sin n3 om man käkar mindre än 20-25E% fett på en 2000kcal diet.

tjing
2013-10-03, 18:14
Beror på kontext.

Jag vet ingen som förespråkar en habituell extrem lågfettkost, speciellt inte jag själv. Det är idiotiskt, ökar DNL och triglycerider i blodet (särskilt i kombination med mycket kolhydrater, särskilt snabba sådana). Jag gillar däremot mer fett på vilodagar och mindre på träningsdagar (eller snarare med överskott om man ska vara noga), vilket är en helt annan sak.

Äter man inte kaloriöverskott kan man äta hur lite eller mycket fett man vill, det spelar mindre roll.

tjing
2013-10-03, 18:23
20% fett av ett dagligt energibehov på 2500 kcal blir c:a 55 gram fett/dag. Procentuell energimängd av kosten blir ju lite mer irrelevant om man slänger i sig mycket mat; d v s det finns rimligen en lägsta absolut, istället för relativ nivå som är hälsosam.

I min Fantastiska Bulk har jag skrivit mellan 50-80 g fett/dag vid överskott vilket klockar in på kring 20% av energibehoven, beroende på överskottets storlek, förutom när du kommer upp i väldigt höga överskott eller har höga energibehov och hamnar på 4000 kcal + per dag.

Men under 50 gram per dag skulle jag inte äta mer än enstaka dagar av misstag. Vid mindre kaloriöverskott, kan du öka fettmängden i kosten eftersom fettinlagringen ändå inte kan bli större än kaloriöverskottet dikterar.

Äter du t ex 60-70 gram fett per dag 3-4 träningsdagar i veckan och 80-100 gram resterande dagar, hamnar du på ett snittintag som med all sannolikhet ligger aningen över 20% / dag sannolikt hur som hur.

Det ska också nämnas att stärkelse och fibrer minskar den lipogena effekten av mycket kolhydrater (som på kort sikt oavsett är minimal), vilket också torde minska mängden triglycerider i blodet, något som annars kan öka på en lågfettskost på sikt.

Minns t ex att det finns ursprungsbefolkningar som lever på en kost med väldigt höga mängder kolhydrater och lite fett och de klarar sig rätt fint.

För övrigt har träning i sig positiva effekter på HDL och triglycerider.

z_bumbi
2013-10-03, 19:33
Satt och kollade på det nordiska ministerrådet här (http://new.livestream.com/teletechdk/nordisk) där de presenterar Nordiska NäringsRekommendationer version 5.

I den andra videon runt 7 minuter in så säger Ursula Schawb att man bör undvika lågfettdieter. Vid ett fettintag under 25E% så finns svårigheter att få i sig tillräckligt med fettlösliga vitaminer och essentiella fettsyror. Vid ett fettintag under 20E% så ökar risken för att mängden HDL sjunker, koncentrationen av triglycerider ökar samt att glukostoleransen påverkas.

Vad säger vi om detta?

Ni kan läsa vidare om NNR5 här (http://www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation).

Jag hade helt missat att NNR skulle släppas nu så tack för att du uppmärksammade det.

Det man måste tänka på är vem som är den tänkta användaren och tidigare har de utgått från en person som är normalviktigt och som också rörde sig enligt rekommenadationerna som var då. Med den personen så verkar de nya råden också ganska så vettiga. Nu vet jag inte hur det nya är skrivet men jag gissar att "normalfallet" fortfarande finns kvar i någon form.