handdator

Visa fullständig version : Ingen prestationsförbättring av vätskeintag större än vad törsten föreslår


King Grub
2013-10-03, 08:52
PURPOSE:

It has been demonstrated that exercise-induced dehydration (EID) does not impair, and ad libitum drinking optimizes, cycling time-trial (TT) performance. However, the idea that EID ≥ 2 % bodyweight (BW) impairs endurance performance is well ingrained. No study has tested the impact of EID upon running TT performance. We compared the effects of thirst-driven (TD) vs. programmed fluid intake (PFI) aimed at maintaining EID-associated BW loss <2 % on half-marathon performance.

METHODS:

Ten trained distance runners underwent, in a randomized, crossover fashion, two, 21.1 km running TTs on a treadmill (30 °C, 42 % relative humidity) while facing a wind speed matching running speed and drinking water (1) according to thirst sensation (TD) or (2) to maintain BW loss <2 % of their pre-exercise BW (PFI), as recommended by the American College of Sports Medicine.

RESULTS:

Despite that PFI significantly reduced EID from 3.1 ± 0.6 (TD) to 1.3 ± 0.7 % BW (PFI), mean rectal temperature from 39.4 ± 0.4 to 39.1 ± 0.3 °C, mean body temperature from 38.1 ± 0.4 to 37.7 ± 0.2 °C and mean heart rate from 175 ± 9 to 171 ± 8 bpm, neither half-marathon time (TD 89.8 ± 7.7; PFI 89.6 ± 7.7 min) nor running pace (TD 4.3 ± 0.4; PFI 4.2 ± 0.4 min/km) differed significantly between trials.

CONCLUSION:

Albeit providing trivial cardiovascular and thermoregulatory advantages, in trained distance runners, PFI (1,380 ± 320 mL/h) offers no performance benefits over TD fluid intake (384 ± 180 mL/h) during a half-marathon raced under warm conditions.

Eur J Appl Physiol. 2013 Oct 2. Half-marathon running performance is not improved by a rate of fluid intake above that dictated by thirst sensation in trained distance runners.

Everest
2013-10-03, 09:04
I en perfekt värld där man har ständig tillgång till vätskestationer, där det aldrig blir några avgörande ryck där man inte kan dricka osv osv;)

Men oavsett, intressant läsning och det går helt i linje med vad jag själv upplevt under lopp. Drack exempelvis 3-4dl under ca 2h i Lidingöloppet..

Nikodemus
2013-10-03, 11:58
finns det någon liknande studie på vätskeintag vid styrketräning? har hört nämnt på lite olika folk hur vissa dricker mkt stora mängder vatten för att förbättra prestationen på gymmet, altså, större än "vad törsten föreslår". jag har ingen personlig teori eller åsikt, är bara nyfiken : P

Morty
2013-10-03, 12:18
I en perfekt värld där man har ständig tillgång till vätskestationer, där det aldrig blir några avgörande ryck där man inte kan dricka osv osv;)

Men oavsett, intressant läsning och det går helt i linje med vad jag själv upplevt under lopp. Drack exempelvis 3-4dl under ca 2h i Lidingöloppet..

Var väl vad jag fick i mig också, drack bara ordentligt på kontrollen efter 24k. Och en mugg cola vid sista för att jag tyckte synd om mig.

Anders77
2013-10-03, 12:43
finns det någon liknande studie på vätskeintag vid styrketräning?

Jag har svårt att tro att det skulle ha någon praktisk betydelse vid styrketräning. Såvida man inte är rejält dehydrerad innan passet.

Rikard Jansson
2013-10-03, 13:40
En liter vatten eller två före styrkepasset är synnerligen awesome för styrkan.

Gpajpen
2013-10-03, 15:09
Uppenbarligen inte.

Rikard Jansson
2013-10-03, 15:10
Uppenbarligen inte.

Studien var ju om konditionsträning?

Trapz
2013-10-03, 15:21
Muskler består väl till stor del av vatten så att käka kolhydrater och dra i sig nån liter vatten innan träning borde väl vara till en fördel, åtminstone vid styrketräning iallafall.

maqan
2013-10-03, 19:08
Personligen dricker jag i regel aldrig under träning, men mina träningspass är inte speciellt långa. Hade jag känt mig törstig hade jag dock givetvis druckit lite. I övrigt känns det som att de flesta "överdricker" en hel del. Jag kanske får i mig ca 1 l rent vatten per dag, utöver den mängd som maten innehåller.

tjing
2013-10-03, 19:15
Att dricka kan dock hålla nere kortisolnivåer vid träning.

Jag dricker själv alltid en hel del när jag styrketränar, både om ett avbrott och för att det är svalkande.

tjing
2013-10-03, 19:25
Effect of hydration state on resistance exercise-induced endocrine markers of anabolism, catabolism, and metabolism.

Hypohydration significantly 1) increased circulating concentrations of cortisol and norepinephrine, 2) attenuated the testosterone response to exercise, and 3) altered carbohydrate and lipid metabolism. These results suggest that hypohydration can modify the hormonal and metabolic response to resistance exercise, influencing the postexercise circulatory milieu.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18617629

Mer vatten i cellerna inhiberar också proteinnedbrytning och ökar lipolys:

Effects of changes in hydration on protein, glucose and lipid metabolism in man: impact on health.

The results demonstrate that the metabolic adaptation to acute hypo-osmolality resembles that of acute fasting, that is, it results in protein sparing associated with increased lipolysis, ketogenesis and lipid oxidation and impaired insulin sensitivity of glucose metabolism.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681716