handdator

Visa fullständig version : Påverkan på dygnets energiförbrukning av kort sömn


King Grub
2013-10-03, 08:43
Background:

Epidemiologic evidence has shown a link between short sleep and obesity. Clinical studies suggest a role of increased energy intake in this relation, whereas the contributions of energy expenditure (EE) and substrate utilization are less clearly defined.

Objective:

Our aim was to investigate the effects of sleep curtailment on 24-h EE and respiratory quotient (RQ) by using whole-room indirect calorimetry under fixed-meal conditions.

Design:

Ten females aged 22–43 y with a BMI (in kg/m2) of 23.4–27.5 completed a randomized, crossover study. Participants were studied under short- (4 h/night) and habitual- (8 h/night) sleep conditions for 3 d, with a 4-wk washout period between visits. Standardized weight-maintenance meals were served at 0800, 1200, and 1900 with a snack at 1600. Measures included EE and RQ during the sleep episode on day 2 and continuously over 23 h on day 3.

Results:

Short compared with habitual sleep resulted in significantly higher (±SEM) 24-h EE (1914.0 ± 62.4 kcal compared with 1822.1 ± 43.8 kcal; P = 0.012). EE during the scheduled sleep episode (0100–0500 and 2300–0700 in short- and habitual-sleep conditions, respectively) and across the waking episode (0800–2300) were unaffected by sleep restriction. RQ was unaffected by sleep restriction.

Conclusions:

Short compared with habitual sleep is associated with an increased 24-h EE of ∼92 kcal (∼5%)—lower than the increased energy intake observed in prior sleep-curtailment studies. This finding supports the hypothesis that short sleep may predispose to weight gain as a result of an increase in energy intake that is beyond the modest energy costs associated with prolonged nocturnal wakefulness.

Experimental sleep curtailment causes wake-dependent increases in 24-h energy expenditure as measured by whole-room indirect calorimetry
Am J Clin Nutr October 2, 2013.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/10/02/ajcn.113.069427.full.pdf+html

LeBron
2013-10-03, 11:26
Men om man inte äter mer än vad man normalt gör, borde man inte bränna mer? Jag resonerar som så att man bränner mer fett när man är vaken och kanske pluggar/går runt i lägenheten/arbetar på något sätt istället för att ligga och sova, det måste ju kosta mer energi att vara vaken än att sova, eller har jag helt fel här?

Eira
2013-10-03, 11:57
Men om man inte äter mer än vad man normalt gör, borde man inte bränna mer? Jag resonerar som så att man bränner mer fett när man är vaken och kanske pluggar/går runt i lägenheten/arbetar på något sätt istället för att ligga och sova, det måste ju kosta mer energi att vara vaken än att sova, eller har jag helt fel här?

man brukar dock inte röra sig spec mycket när man är trött.
pigg - mer rörelse
trött - mindre rörelse

LeBron
2013-10-03, 12:14
man brukar dock inte röra sig spec mycket när man är trött.
pigg - mer rörelse
trött - mindre rörelse

Du menar alltså att att person som bara sover 4h kommer vara trött/seg under dagen och således förbruka mindre energi? Jag tänkte mer på just de här fyra timmarna som ena personen är vaken (och endast sover 4h) jämfört med de där 4h extra som den andra personen får sova. Förstår du min fråga bättre? Vissa personer klarar sig galant på mindre sömn.

Ronn
2013-10-03, 12:31
Du menar alltså att att person som bara sover 4h kommer vara trött/seg under dagen och således förbruka mindre energi? Jag tänkte mer på just de här fyra timmarna som ena personen är vaken (och endast sover 4h) jämfört med de där 4h extra som den andra personen får sova. Förstår du min fråga bättre? Vissa personer klarar sig galant på mindre sömn.

Det är ju somsagt rörelseenergin man får räkna på och det kan ju vara väldigt individuellt och beroende av externa faktorer som om du är hemma och sitter still eller om du jobbar och är tvungen att röra på dig och så vidare, spontana rörelser lär ju minska av för lite sömn.

Tror inte man kan se lite sömn som positivt hur man än vrider och vänder på det även om det i vissa fall kanske inte får jättekonsekvenser.

Eira
2013-10-03, 13:18
Ninjad av Ronn :)

Simonbaws
2013-10-03, 13:56
så dem som sov 4 timmar brände 94 kcal mer än de som sov 8 timmar? eller fattade jag fel?

vicarious
2013-10-03, 18:05
Men om man inte äter mer än vad man normalt gör, borde man inte bränna mer? Jag resonerar som så att man bränner mer fett när man är vaken och kanske pluggar/går runt i lägenheten/arbetar på något sätt istället för att ligga och sova, det måste ju kosta mer energi att vara vaken än att sova, eller har jag helt fel här?

Du har helt rätt.

Jag känner stor skillnad på hunger/sug om jag sovit lite jämfört med mycket. Sovit dåligt och/eller lite = betydligt hungrigare eller sugen på att äta.

Tjockiz
2013-10-03, 18:13
Du har helt rätt.

Jag känner stor skillnad på hunger/sug om jag sovit lite jämfört med mycket. Sovit dåligt och/eller lite = betydligt hungrigare eller sugen på att äta.
Beror snarare på det här: http://tranastyrka.se/somnbrist-leder-till-samre-insulinkanslighet/
än att det skulle vara en boostad kaloriförbränning.

tjing
2013-10-03, 18:58
så dem som sov 4 timmar brände 94 kcal mer än de som sov 8 timmar? eller fattade jag fel?

Ja, p g a energiförlusterna av sina vakna förehavanden.

Dock tenderar folk att äta ikapp de små mängderna, vilket gör att netto-resultatet ändå tenderar att landa i ett kaloriöverskott totalt sett.

Problemet med lite sömn är ju också att ghrelin-och kortisolnivåer ökar under dagen, båda hormon med potenta effekter på matintag. Belöningsätande tror jag är starkt kopplat till stress och/eller halvdan sömn.

R Scarpa27
2013-10-03, 19:59
intressant.

AronP
2013-10-04, 10:00
Så att sova mindre är ett alternativ för dom som har svårt att äta på bulk :)

xanton
2013-10-04, 19:28
Så att sova mindre är ett alternativ för dom som har svårt att äta på bulk :)

dock påverkar ju detta muskeluppbyggnaden negativt, så tyvärr ^^

Trapz
2013-10-04, 21:25
Jag märker direkt om jag sovit dåligt, kan trycka i mig hur mycket skräp som helst då men ändå inte känna mig mätt.

maqan
2013-10-05, 19:43
Brukar i regel inte bli speciellt mycket hungrigare av sömnbrist. Däremot blir jag frusen och allmänt hängig.

wilhelmblomgren
2013-10-06, 01:50
Men om man inte sover alls under en natt, hur blir resultaten då?
Jag själv märker att jag blir hyped, nästan lite "påverkad" av sömnbrist och rör mej då mycket mer genom adhd liknande beteende :P Då bör väl kaloriförbränningen öka, eller är jag ute och cyklar? :)

Kokowski
2013-10-06, 10:10
Det här är ju en studie om kort sömn men spelar det någon roll när man sover sina 7-9 timmar på dygnet?

edasvangen
2013-10-06, 14:01
Ja, p g a energiförlusterna av sina vakna förehavanden.

Dock tenderar folk att äta ikapp de små mängderna, vilket gör att netto-resultatet ändå tenderar att landa i ett kaloriöverskott totalt sett.

Problemet med lite sömn är ju också att ghrelin-och kortisolnivåer ökar under dagen, båda hormon med potenta effekter på matintag. Belöningsätande tror jag är starkt kopplat till stress och/eller halvdan sömn.

Verkar stämma in på mina erfarenheter åtminstone, hade under en period mycket stress och noll rutin i vardagen, sov lite eller inte alls och "tog ikapp" med att sova i 12+ timmar, under dessa perioder kände jag ökad ångest, stress, betydligt sämre humör än vanligt(negativa tankar som annars aldrig finns där), kass motorik osv.. ja allt som kan skyllas på sömnbrist typ..

Mitt i en bulk var det också och aldrig förr har jag lagt på mig så mycket bukfett som jag gjorde under den bulken!:smash: jag höll dock kosten ganska vettig och mitt "hetsätande" blev mandlar och pepsi max!:d

Men visst äter man oftast mer när man är vaken längre.. kroppen behöver ju fortfarande bränsle och ökade hungerkänslor är svårt att kontrollera!

vicarious
2013-10-07, 17:24
Beror snarare på det här: http://tranastyrka.se/somnbrist-leder-till-samre-insulinkanslighet/
än att det skulle vara en boostad kaloriförbränning.

Jag menade inte att det fanns något samband utan konstaterade bara att jag blir hungrigare om jag sovit dåligt.