handdator

Visa fullständig version : Kost före/efter träning


Walkx
2013-10-03, 06:30
Tja,

Jag vet inte om mitt upplägg med kosten runt träning är så jätte effektiv så jag tänkte fråga er. Just nu så äter jag stor måltid innan träning runt 2 timmar innan jag drar till gymmet, precis innan jag drar till gymmet så häller jag i mig 40g proteinpulver. Under träningen så har jag lite malto för att hålla energin ungefär 15-20g kolhydrater i malto-form. Efter träningen så dricker jag 100g kolhydrater i malto-form för att snabbt fylla på energitanken. Sen när jag kommer hem ifrån träningen och har stekt min kyckling så käkar jag runt 500g kyckling och 500g kvarg (då är klockan runt 40-50min senare sens jag var klar med träningen)

Det jag är osäker kring detta upplägg, funkar det bra att använda malton som jag gör, samt hur är det med att ta protein innan träning?
Personligen så känner jag att detta funkar för mig.

Tack på förhand.

R Scarpa27
2013-10-03, 06:34
funkar det för dig...
då är det det bästa alternativet att fortsätta ist för att krångla.
tyckte inte det lät helt dumt heller.

sen avgör ju mycket dagens helhet i mat/dryck / överskott m.m och träningen förstås =)

Tacos
2013-10-03, 10:00
JAG hade skippat proteindrinken innan träningen och tagit den direkt efter istället. Har du ätit en stor måltid bara 2 timmar innan så räcker det gott och väl. Sedan hade jag hellre ätit 100g pasta till kycklingen efter träningen, istället för Maltodrinken.

Men som tidigare inlägg.......funkar det där för dig så kör på. I slutändan är det vad du gör på gymmet som spelar roll.

qozmox
2013-10-03, 10:50
du trycker i dig ungefär 150g protein i målet efter träningen?
det är i princip så mycket jag käkar på ett helt dygn, lite i överkant tom.
hur mycket protein käkar du i din stora måltid innan?
personligen hade jag tagit bort all kvarg, och hälften av kycklingen.
sen är ju frågan, vad du vill ha ut av det hela?

Halvar
2013-10-03, 10:51
[QUOTE=Walkx;6668325]Tja,

Jag vet inte om mitt upplägg med kosten runt träning är så jätte effektiv så jag tänkte fråga er. Just nu så äter jag stor måltid innan träning runt 2 timmar innan jag drar till gymmet, precis innan jag drar till gymmet så häller jag i mig 40g proteinpulver. Under träningen så har jag lite malto för att hålla energin ungefär 15-20g kolhydrater i malto-form. Efter träningen så dricker jag 100g kolhydrater i malto-form för att snabbt fylla på energitanken. Sen när jag kommer hem ifrån träningen och har stekt min kyckling så käkar jag runt 500g kyckling och 500g kvarg (då är klockan runt 40-50min senare sens jag var klar med träningen)

Det jag är osäker kring detta upplägg, funkar det bra att använda malton som jag gör, samt hur är det med att ta protein innan träning?
Personligen så känner jag att detta funkar för mig.

jag hade skippat drinken före och tagit den efter.Vet inte hur extrem träning du kör för att behöva malto medans och därefter en mängd på 100g.ta en drink vassle efter och hem å ät kolhydrater och 250g kyckling.

Walkx
2013-10-03, 11:53
Men funkar inte 100g kolhydrater i maltoform lika bra som 100g kolhydrater i pasta? Eller är det något jag missat med malto? För malto är ju snabba kolhydrater och fyller på energin direkt för att hindra muskelnedbrytningen.

Anledningen till varför jag tar lite malto under träningen är för att undvika hypoglykemi och jag får lite extra energi under passet av malton

R Scarpa27
2013-10-03, 18:28
Men funkar inte 100g kolhydrater i maltoform lika bra som 100g kolhydrater i pasta? Eller är det något jag missat med malto? För malto är ju snabba kolhydrater och fyller på energin direkt för att hindra muskelnedbrytningen.

Anledningen till varför jag tar lite malto under träningen är för att undvika hypoglykemi och jag får lite extra energi under passet av malton

blanda malton med proteinpulvret och slå en gainer då...
och drink innan träningen kan vara mkt effektivt.

kört på det själv.

körde gainer precis innan passet...
avslutade passet med kolhydrater[malto ex vis i dryckesform....

käkade ca 1-2 timmar efter massa mat =)

tjing
2013-10-03, 19:11
Skippa proteindrycken innan träning, ta den efter istället.

Skippa kvargen, ät pasta/ris/potatis till kycklingen. Kvarg + kyckling är kring 160 protein och minimalt med kolhydrater och knappt något fett; onödigt jättemycket protein och för lite kolhydrater för optimal glykogeninlagring.

160 gram protein är t ex vad du kan behöva få i dig på hela dagen för att bygga muskler om du väger lite mer.

Walkx
2013-10-03, 23:31
Skippa proteindrycken innan träning, ta den efter istället.

Skippa kvargen, ät pasta/ris/potatis till kycklingen. Kvarg + kyckling är kring 160 protein och minimalt med kolhydrater och knappt något fett; onödigt jättemycket protein och för lite kolhydrater för optimal glykogeninlagring.

160 gram protein är t ex vad du kan behöva få i dig på hela dagen för att bygga muskler om du väger lite mer.

Så malton går inte ersätta pastan/kolhydraterna vid måltiden?

gertery
2013-10-04, 11:57
Before exercise i take energy shake and than after exercise i take banana shake and protein shake 160 grams of protein is, for example, what you may need to get in you all day to build muscle if you weigh little more.

Walkx
2013-10-05, 12:02
Before exercise i take energy shake and than after exercise i take banana shake and protein shake 160 grams of protein is, for example, what you may need to get in you all day to build muscle if you weigh little more.

Sure, but you still have to fill up with carbs and not only protein.