handdator

Visa fullständig version : Behöver bra fetter, simpla tips?


LIFT
2013-10-02, 20:50
Hej,

Sedan jag började deffa har jag för det mesta levt på kvarg, kycklingfilé, ris, mjölk, proteinpulver och havregryn, är i stort sett det jag gillar mest och tycker det är hyffsat så billigt och smidigt.
Även ätit jordnötter men osäker om det är bra fetter eller om det finns något bättre alternativ. Har för mig någon skrev i en tråd om att göra någon sås till kycklingen, och det är nog ett alternativ men vet inte isåfall vad för sås.

Vad jag förstår så är det nästan ett måste att få upp sin fett till cirka 1g per kroppsvikt (för mig som väger nu 78 kg, så blir det cirka 78g fett jag ska få i mig).

I det jag äter just nu finns nästan ingen fett alls, enda är i jordnötter.
Räcker jordnötter eller behövs någon annan typ av fetter? Tycker jordnötter är väldigt simpelt, inte stor mängd som behövs och kan äta det vart som helst utan att behöva tillaga eller liknande, sedan är det även sjukt billigt.

Nu idag har jag nästan inte alls ätit något fett, ligger på under 25g fett idag.


Sedan undrar jag om Omega-3, åt det förut då jag fick det gratis med på en beställning av ett företag, men sedan inte ätit det mer efter den burken tog slut. Osäker om jag ska köpa mer, för jag vet inte riktigt hur bra och nödvändigt det är. Fisk äter jag inte direkt mycket av, så kanske det vore bra? och isåfall vet jag inte vart som är bäst att köpa ifrån. Sett att DollarStore har Omega-3.

Tips?

Pejn
2013-10-03, 06:47
Avocado har bra fetter.
http://www.recepten.se/recept/guacamole.html funkar som sås/dressing ;)..


Är oxo nyfiken på detta så hoppas mkt bra svar kmr :)

R Scarpa27
2013-10-03, 06:49
linfröolja är ju ett tips.

J3T69
2013-10-03, 07:06
rapsolja med..

z_bumbi
2013-10-03, 07:50
Du behöver inte få i dig mer än ca 0,5 g fett per kilo och även det är med marginal men omega-3 är en essentiell fettsyra dvs du måste få i dig det. Så antingen äter du mer fisk eller så äter du ett tillskott som har omega-3.

Vegetabiliska källor till omega-3 måste omvandlas i kroppen och det sker i ganska så låg grad så det är mer något som kompletterar animalisk omega-3 eller om man verkligen inte får i sig någon sådan.

qozmox
2013-10-03, 08:38
ägg, ost, själv äter jag mängder med mozzarella, kött/fläskfärs,
smör, grädde, mjölk, olivolja, mct/kokosolja, kokosnöt, fet fisk, bacon.

sen det här snacket "bra/dåligt fett", är förmodligen inget man behöver bry sig om,
då det mesta visat sig vara ren smörja.
eller om något, så skulle de vegetabiliska fetterna vara de sämre,
förutom då kanske avokado, kokos och oliv.

andeem
2013-10-03, 08:48
Makrill.

Halvar
2013-10-03, 09:23
Räcker med 0,5g fett per kg.Ät omega 3 kapslar,advokado,makrill,lax m.m

Nutrid
2013-10-03, 09:28
Avokado, rapsolja, olivolja, makrill, lax, ost, nötfärs (10% fetthalt räcker), ägg, kokosolja.

Det är typ mina källor

Simonbaws
2013-10-03, 10:49
köp någon eller gör någon sås som innehåller mestadels fett, tex smaksatt lätt creme fraiche, gräddfil osv. Ät mer ägg, ost, avokado, nötfärs

Qrewus
2013-10-10, 10:26
RÄTT Jordnötssmör, exempel Fitnessguru, Green Choice!

Dreas
2013-10-10, 10:35
RÄTT Jordnötssmör, exempel Fitnessguru, Green Choice!Bra fett? Du ska nog undersöka det där lite mer ingående. Jordnötter är inte direkt bra sett till fettinnehåll.

RobinEH
2013-10-10, 11:16
Bra fett? Du ska nog undersöka det där lite mer ingående. Jordnötter är inte direkt bra sett till fettinnehåll.

Jaså? Rikligt med Omega-6 och enkelomättade fettsyror.

Dreas
2013-10-10, 11:28
Jaså? Rikligt med Omega-6 och enkelomättade fettsyror.Ja, och sen när anses mycket omega-6 vara något bra? Fördelningen mellan omega-3 och -6 är tillräckligt skev som den är.

Jordnötssmör förstår jag inte hur man kan anse vara nyttigt. Gott tycker vissa det är, det duger gott som anledning till att äta det.

RobinEH
2013-10-10, 15:06
Ja, och sen när anses mycket omega-6 vara något bra? Fördelningen mellan omega-3 och -6 är tillräckligt skev som den är.

Jordnötssmör förstår jag inte hur man kan anse vara nyttigt. Gott tycker vissa det är, det duger gott som anledning till att äta det.

Inte enligt livsmedelsverket.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/
När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/
I dag är intaget omkring 3-4 E% omega-6-fettsyror och omkring 0,6-0,7 E% omega-3-fettsyror. Ett ökat intag av både omega-3- och omega-6-fettsyror är alltså befogat.
Ang. kvoten O-3/O-6
En genomgång av det vetenskapliga underlaget drar dock slutsatsen att förhållandet mellan omega-6- och omega-3-fettsyror i maten saknar vetenskaplig grund för att bedöma risken för hjärt- och kärlsjukdomar (11).

Dreas
2013-10-10, 15:12
Inte enligt livsmedelsverket.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/


http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/

Ang. kvoten O-3/O-6I sådana fall har de ändrat sina uttalanden.

Det ändrar inte mitt uttalande om jordnötters onödighet. Speciellt inte eftersom det ger en än mer ofördelaktig balans mellan omega-3 och -6. Finns bättre nötter.

begt
2013-10-10, 15:27
Makrill i tomatsås är förmodligen det mest prisvärda i kombination med raps eller olivolja.