handdator

Visa fullständig version : Pwo och adhd


laxfan
2013-10-02, 19:43
Hej!
Jag har tränat ett tag nu och känner att jag verkligen vill få ut allt av ett gympass. Just nu känner jag mej allmänt seg på gymmet, jag kommer ifrån gymmet trött och oftast nöjd men det känns inte så intensivt som jag vill ha det. Skulle behöva mer energi för att orka (inte mer vikt utan mer intensivt).
Jag har diagnosen adhd och tar just nu concerta, jag har just nu 54mg men ska upp till 108mg. Det jag vill börja använda är någon sorts pwo (inte kreatin) men jag är orolig över att mitt hjärta/njurar/lever kan ta skada, läkaren som doserar ut medicinen säger att jag inte får dricka alkohol eller energidryck för det kan min kropp ta skada av, men hur är det med pwo? Medicinen tar jag på morgonen mellan 7-8 och jag tränar efter 3 så medicinen borde vell ha gått in?
Skulle uppskattas med svar och gärna tips på olika pwo som är prisvärda! :)
Tack på förhand!

Linjedomarn
2013-10-02, 20:20
I de flesta pwo's så finns det koffein, är väl det som har störst effekt om man ska vara ärlig och när han säger att du inte får dricka energidryck så är det nog koffeinet som du inte ska inta.

Pwo är inget måste men snacka med läkaren om det.

LordJN
2013-10-02, 22:49
Har inte koffien rakt motsatt effekt på personer med ADHD? Vet med mig att jag hade den diskussionen med en kille som har adhd då han fick sluta med koffein då han kunde äta flera gram utan att få någon effekt av det.

Concerta innehåller väl ett ämne som är "besläktat" med koffein och amfetamin exempelvis och därför som personer utan ADHD istället blir hyper om dom äter Concerta.

För mer intensitet har jag nog inget att rekommendera men kreatin är ju alltid trevligt för explosiviteten.

Mvh

tjing
2013-10-02, 23:39
Stimulanter (som ökar katekolaminer) tenderar att minska symptom hos människor med ADHD; gäller iaf nikotin. D v s man får positiva effekter, som minskad rastlöshet och bättre koncentration.

Nicotine effects on adults with attention-deficit/hyperactivity disorder.

Abstract:

Several lines of evidence suggest that nicotine may be useful in treating the symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).

The current study was an acute, placebo-controlled double-blind experiment to determine whether nicotine might be useful as an alternative treatment of adults with ADHD symptomatology. Six smokers and 11 nonsmokers who were outpatient referrals for ADHD were diagnosed by DSM-IV criteria. Measures of treatment effect included the Clinical Global Impressions (CGI) scale, Hopkins' symptom check list (SCL-90-R), the Profile of Mood States (POMS), Conners' computerized Continuous Performance Test (CPT), the Stroop test, and an interval-timing task.

The smokers underwent overnight deprivation from smoking and were given a 21 mg/day nicotine skin patch for 4.5 h during a morning session. The nonsmokers were given a 7 mg/day nicotine skin patch for 4.5 h during a morning session. Active and placebo patches were given in a counter-balanced order approximately 1 week apart.

Nicotine caused a significant overall nicotine-induced improvement on the CGI. This effect was significant when only the nonsmokers were considered, which indicated that it was not due merely to withdrawal relief. Nicotine caused significantly increased vigor as measured by the POMS test. Nicotine caused an overall significant reduction in reaction time (RT) on the CPT, as well as, with the smokers, a significant reduction in another index of inattention, variability in reaction time over trial blocks. Nicotine improved accuracy of time estimation and lowered variability of time-estimation response curves.

Because improvements occurred among nonsmokers, the nicotine effect appears not to be merely a relief of withdrawal symptoms. It is concluded that nicotine deserves further clinical trials with ADHD.

Psychopharmacology (Berl). 1996 Jan;123(1):55-63.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8741955


Angående koffein finns rön om att det kan vara gynnsamt, i djurmodeller i alla fall.

Caffeine regulates frontocorticostriatal dopamine transporter density and improves attention and cognitive deficits in an animal model of attention deficit hyperactivity disorder.

Abstract

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) likely involves dopaminergic dysfunction in the frontal cortex and striatum, resulting in cognitive and motor abnormalities.

Since both adenosine and dopamine modulation systems are tightly intertwined, we tested if caffeine (a non-selective adenosine receptor antagonist) attenuated the behavioral and neurochemical changes in adolescent spontaneously hypertensive rats (SHR, a validated ADHD animal model) compared to their control strain (Wistar Kyoto rats, WKY). SHR were hyperactive and had poorer performance in the attentional set-shifting and Y-maze paradigms and also displayed increased dopamine transporter (DAT) density and increased dopamine uptake in frontocortical and striatal terminals compared with WKY rats.

Chronic caffeine treatment was devoid of effects in WKY rats while it improved memory and attention deficits and also normalized dopaminergic function in SHR. Additionally, we provide the first direct demonstration for the presence of adenosine A2A receptors (A2AR) in frontocortical nerve terminals, whose density was increased in SHR.

These findings underscore the potential for caffeine treatment to normalize frontocortical dopaminergic function and to abrogate attention and cognitive changes characteristic of ADHD.

Eur Neuropsychopharmacol. 2013 Apr;23(4):317-28.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22561003


Men lyssna på din läkare och kombinera inte för mycket stimulanter.

Tolkia
2013-10-03, 19:24
Jag har diagnosen adhd och tar just nu concerta, jag har just nu 54mg men ska upp till 108mg.
Jag tycker att du skall låta bli extra stimulantia när du håller på att ställa in doseringen av Concerta. Det kan bli svårt att avgöra vad som är en lagom dos av din medicin om du laborerar med annat vid sidan av samtidigt, och att hitta en fungerande medicinering är viktigare för dig än att hitta en PWO absolut absolut nu. Så bråttom kan det inte vara.

Om du måsta ha PWO för att orka träna behöver du nog se över hur du tränar, och vad du gör utanför träningen (mat, sömn etc.). Det är inget normaltillstånd att vara tokspeedad.

Beemel
2013-10-04, 08:44
Varför inte fråga den läkare som skrivit ut medicinen? Han/hon lär garanterat kunna svara bättre än någon på ett internetforum.

Vad förväntar du dig få för svar här? om någon säger "det är lugnt, kör på" och du gör det, och konsekvensen blir att det på något sätt försämrar din hälsa, vad gör du då? Håller personen på forumet ansvarig?

I övrigt så är jag ganska anti mot PWO'er generellt och håller med ovanstående talare, känner man att man måste ha en PWO så bör man nog se över en hel del aspekter i sitt liv, sin kost och sin träning.

En god kosthållning och rätt motivation borde vara det enda som krävs för att träna. Med undantag av möjligen kreatin (vilket i.o.f.s. inte själv heller använder) så tycker jag något är mycket fel om man känner att man måste stoppa i sig massa kemikalier för att orka/kunna träna ordentligt.

Tolkia
2013-10-04, 09:34
Jag tycker att man skall tänka på följande: Om man anser att träning är en del av ens livsstil och inte något man tänker göra bara under en mycket kort period, och känner att man behöver (som i på riktigt behöver, inte bara behöver för att man köpt något slags åsiktspaket där PWO "skall" ingå för att det är så de som är coolare än man själv gör) en PWO för att orka med sin träning, då har man alltså satt sig i ett läge där man behöver centralstimulantia för att orka med sitt vardagsliv. Då kanske man skall fundera över om man har en rimlig syn på vad som rär ett genomförbart vardagsliv.

TheOne1994
2013-10-04, 09:57
Jag tycker att man skall tänka på följande: Om man anser att träning är en del av ens livsstil och inte något man tänker göra bara under en mycket kort period, och känner att man behöver (som i på riktigt behöver, inte bara behöver för att man köpt något slags åsiktspaket där PWO "skall" ingå för att det är så de som är coolare än man själv gör) en PWO för att orka med sin träning, då har man alltså satt sig i ett läge där man behöver centralstimulantia för att orka med sitt vardagsliv. Då kanske man skall fundera över om man har en rimlig syn på vad som rär ett genomförbart vardagsliv.

bra skrivit !!!
detta gäller livet i allmänhet med. "Folk" måste lära sig att bolla tankar med sig själv...fram och tillbaka. Svaren finns inte på nätet. Visst kan du få lite Info men du måste ta besluten själv. Nu tänker jag bla på: Kan jag träna när jag har ont i halsen etc.

AronP
2013-10-04, 10:32
Varför inte fråga den läkare som skrivit ut medicinen? Han/hon lär garanterat kunna svara bättre än någon på ett internetforum.

Högst tveksamt med tanke på läkares kunskap om kosttillskott.

z_bumbi
2013-10-04, 10:53
Högst tveksamt med tanke på läkares kunskap om kosttillskott.

När det gäller PWO så är det inte så konstigt då det i så många fall inte finns någon som helst dokumentation.

AronP
2013-10-04, 10:57
När det gäller PWO så är det inte så konstigt då det i så många fall inte finns någon som helst dokumentation.
Sant. Det blir gissningar oavsett vilka man går till. Bäst är nog att ta det säkra för det osäkra och skippa allt som inte är godkänt.

Fråga till TS, har du tidigare tränat utan behandling och således blivit van vid den energi du känner då? Det kanske är medicinen i själv som gör att du inte känner dig lika intensiv som du skulle vilja vara.

tjing
2013-10-04, 11:17
När det gäller PWO så är det inte så konstigt då det i så många fall inte finns någon som helst dokumentation.

Det gäller ju ungefär alla kosttillskott.

Kunskapen är katastrofal. Men många läkare har som bekant hybris, fastän de bara kan sitt specialområde riktigt bra.

Beemel
2013-10-04, 11:57
Högst tveksamt med tanke på läkares kunskap om kosttillskott.

Och hur är kolozzeummedlemmarnas kunskaper om medicin?
Jag står fast vid att han kommer få ett svar av läkaren (som troligen avråder) och borde gå på det.
Oavsett läkarens kunskaper om kosttillskott så borde han/hon åtminstonde vara tvungen ta någon form av (lagligt) ansvar för sin rekomendation, något ingen på detta forum har något krav på sig att göra.

AronP
2013-10-04, 12:12
Och hur är kolozzeummedlemmarnas kunskaper om medicin?
Jag står fast vid att han kommer få ett svar av läkaren (som troligen avråder) och borde gå på det.
Oavsett läkarens kunskaper om kosttillskott så borde han/hon åtminstonde vara tvungen ta någon form av (lagligt) ansvar för sin rekomendation, något ingen på detta forum har något krav på sig att göra.

Dålig den med även om vissa har viss koll.

laxfan
2013-10-04, 18:27
Tack för alla svar! :)
Menade givetvis inte att jag behöver pwo för att orka med mina träningspass, tycker det går bra som det är men eftersom jag går i skolan och det är väldigt jobbigt för mej då jag knappt klarar 5 min lektion men endå försöker sikta på att få godkännt.
Skulle kanske ge lite energi som jag förlorar under skolan....
aronP: Kan va så som du säger att jag blir trött av medicinen men också av det jag skrev ovan, jag har tränat utan medicin (om de va de du mena) men känner de va på sommarlovet och då går det inte riktigt att gämföra :/

tjing
2013-10-04, 18:39
"jämföra" stavas det.

Kör utan PWO är mitt tips.

Sniggel
2013-10-04, 20:39
Jag tycker att man skall tänka på följande: Om man anser att träning är en del av ens livsstil och inte något man tänker göra bara under en mycket kort period, och känner att man behöver (som i på riktigt behöver, inte bara behöver för att man köpt något slags åsiktspaket där PWO "skall" ingå för att det är så de som är coolare än man själv gör) en PWO för att orka med sin träning, då har man alltså satt sig i ett läge där man behöver centralstimulantia för att orka med sitt vardagsliv. Då kanske man skall fundera över om man har en rimlig syn på vad som rär ett genomförbart vardagsliv.

:bow:

Edit: Förresten det här vill jag gärna citera på facebook om det är ok?

Tolkia
2013-10-04, 21:17
:bow:

Edit: Förresten det här vill jag gärna citera på facebook om det är ok?
Lol. Men ja, citera på du.

TS: Avvakta hur det blir när du har trappat upp medicinen klart och hittat en dosering som funkar. Det är först då du kommer att veta hur du egentligen kommer att må på din medicin (det gäller ju inte bara medicin vid ADHD).

Angående Kolozzeummedlemmarnas medicinkunskaper är väl det mest problematiska att det inte nödvändigtvis är så att de som har bäst koll är de som är flitigast när det gäller att ge råd. I att ha koll ingår också att veta när man bör ligga lite lågt med rådgivningen eftersom man ju faktiskt inte vet ett skit om personen det är fråga om. Den läkare som förskrev medicinen har åtminstone sett patienten i verkligheten samt har, som någon skrev ovan, ansvar för att styra upp om något skiter sig.

Nebuchadnezzar
2013-10-05, 00:19
Angående Kolozzeummedlemmarnas medicinkunskaper är väl det mest problematiska att det inte nödvändigtvis är så att de som har bäst koll är de som är flitigast när det gäller att ge råd. I att ha koll ingår också att veta när man bör ligga lite lågt med rådgivningen eftersom man ju faktiskt inte vet ett skit om personen det är fråga om. Den läkare som förskrev medicinen har åtminstone sett patienten i verkligheten samt har, som någon skrev ovan, ansvar för att styra upp om något skiter sig.

Väl skrivet.

Klein
2013-10-05, 04:57
Jag tycker att man skall tänka på följande: Om man anser att träning är en del av ens livsstil och inte något man tänker göra bara under en mycket kort period, och känner att man behöver (som i på riktigt behöver, inte bara behöver för att man köpt något slags åsiktspaket där PWO "skall" ingå för att det är så de som är coolare än man själv gör) en PWO för att orka med sin träning, då har man alltså satt sig i ett läge där man behöver centralstimulantia för att orka med sitt vardagsliv. Då kanske man skall fundera över om man har en rimlig syn på vad som rär ett genomförbart vardagsliv.

Inte för att jag tycker PWO är något nödvändigt men det du säger gäller ju dock majoriteten av människor på planeten. Det är inte många som tar sig igenom vardagen utan någon form av centralstimulantia: vanligen koffein eller nikotin.

Johan_P
2013-10-05, 08:48
Bra inlägg från Tolkia.

Inte för att jag tycker PWO är något nödvändigt men det du säger gäller ju dock majoriteten av människor på planeten. Det är inte många som tar sig igenom vardagen utan någon form av centralstimulantia: vanligen koffein eller nikotin.

Precis. Samma sak här egentligen. För många är koffein ett rimligt/hållbart hjälpmedel i vardagen (studier påvisar goda hälsoeffekter av kaffekonsumtion, värt att ta i beaktande). Nikotin är inte hållbart för någon, så där borde det vara en idé att fundera över vad man håller på med.

Däremot, är PWO hit och dit hållbart? Ser man användandet kortsiktigt och får god effekt så säger jag ja, annars nej. Personligen tycker jag det är slöseri med pengar.

Jag hade aldrig använt PWO samtidigt som jag använt någon form av medicin.

tjing
2013-10-05, 10:45
Ja, utan kaffe hade Sverige stannat.

Folk stimmar upp sig rätt bra med koffein på arbetsplatserna och stora mängder kaffe är ju inte utan risk heller, utan kan öka risken för olika saker. Det finns en gräns för hälsosamma effekter av kaffeintag.

Om man menar att man inte behöver en massa tokiga substanser för att orka med vardagen måste man ha klart för sig att stimulanter i lagom mängd är en positiv stress och många skulle sannolikt bli snudd på deprimerade utan. Utan reell fara som hotar våra liv behöver vi något som får oss att känna oss levande, det är nog inte mycket svårare än så.

Stimulanter ger den effekten bland annat. Även träning. D v s allt som signalerar om fight/flight.

Vi är gjorda för att variera perioder av (helst positiv) stress, med perioder av vila. Självklart mår man gött av lite stim, det gör alla människor.

Det sagt tycker jag folk tar för mycket PWO; koffein är i alla fall (vad vi vet), förmodligen ett säkrare kort. (Höll på att säga nikotin också men insåg att jag är biased som snusare).

tjing
2013-10-05, 10:52
Angående koffein ska ju också sägas att det är nära sammankopplat med stress och ångest, så det är inte bara positivt, men det är de positiva effekterna man studerat mest.

Många får nog onödigt stresspåslag av för mycket koffein, skulle jag tro. Den första frågan du får på en psykiatrisk mottagning är hur ditt koffein- och nikotinintag ser ut.

För mycket stress blir för mycket stress helt enkelt, oavsett källa. Stresshormon signalerar i amygdala och det blir ångest istället för pepp när nivåerna blir höga. Gränsen kan ju vara hårfin.

Sheogorath
2013-10-05, 13:13
Angående koffein ska ju också sägas att det är nära sammankopplat med stress och ångest, så det är inte bara positivt, men det är de positiva effekterna man studerat mest.

Många får nog onödigt stresspåslag av för mycket koffein, skulle jag tro. Den första frågan du får på en psykiatrisk mottagning är hur ditt koffein- och nikotinintag ser ut.

För mycket stress blir för mycket stress helt enkelt, oavsett källa. Stresshormon signalerar i amygdala och det blir ångest istället för pepp när nivåerna blir höga. Gränsen kan ju vara hårfin.

Sant, men det ska också sägas att frågan inte bara handlar om biverkningarna hos dessa preparat utan om att valet av självmedicinering kan berätta en hel del om patientens subjektiva besvär.

tjing
2013-10-05, 14:56
Sant, men det ska också sägas att frågan inte bara handlar om biverkningarna hos dessa preparat utan om att valet av självmedicinering kan berätta en hel del om patientens subjektiva besvär.

Ja, det är en bra poäng.

Tolkia
2013-10-05, 18:30
Sant, men det ska också sägas att frågan inte bara handlar om biverkningarna hos dessa preparat utan om att valet av självmedicinering kan berätta en hel del om patientens subjektiva besvär.
Jag skulle säga att det primära syftet med frågan är att ta reda på just om/hur/i vilken utsträckning patienten självmedicinerar samt om patienten har någon missbruks/beroendeproblematik. Antalet patienter som kommer till psyket p.g.a. överkonsumtion av koffein eller nikotin är nog väldigt begränsat. (Överkonsumenterna av koffein kommer nog f.ö. snarare till distrikts- eller medicinakuten med hjärtsymptom.)

Jag tycker att det börjar bli mycket "gemene man" med dåligt underlag här nu, ungefär som det brukar se ut i trådarna om kostråd. Om man har uppfattningen att "gemene man" dricker litervis med kaffe, röker och knaprar koffeintabletter är det nog dags att lyfta blicken över sin egen tallrikskant. Ens egna arbetskamrater eller kompisar är inte alltid representativa.

Sheogorath
2013-10-05, 18:47
Jag skulle säga att det primära syftet med frågan är att ta reda på just om/hur/i vilken utsträckning patienten självmedicinerar samt om patienten har någon missbruks/beroendeproblematik. Antalet patienter som kommer till psyket p.g.a. överkonsumtion av koffein eller nikotin är nog väldigt begränsat. (Överkonsumenterna av koffein kommer nog f.ö. snarare till distrikts- eller medicinakuten med hjärtsymptom.)

Jag tycker att det börjar bli mycket "gemene man" med dåligt underlag här nu, ungefär som det brukar se ut i trådarna om kostråd. Om man har uppfattningen att "gemene man" dricker litervis med kaffe, röker och knaprar koffeintabletter är det nog dags att lyfta blicken över sin egen tallrikskant. Ens egna arbetskamrater eller kompisar är inte alltid representativa.

Jag vet, men jag såg inte insats/nytta-förhållandet som tillräckligt fördelaktigt för att gå i klinch med tjing om det där; tänkte det kunde räcka att lyfta det. :)

tjing
2013-10-05, 18:49
Jag tror inte att det är huvudsakliga anledningen.

Koffein och nikotin i sig kan påverka ångeststörningar rätt påtagligt; d v s finns där någonting som faktiskt dagligen triggar ångesten så är det rätt lätt att som behandlande läkare ställa frågan om hur mycket man nyttjar koffein och nikotin. Ett enkelt råd är då att trappa ner på detta och berätta om hur det kan påverka det mentala måendet.

Det handlar ju inte bara om överkonsumtion (vad nu det är med koffein t ex). Ett faktum är att många patienter (gillar ordet "klienter" bättre personligen) inom psykvården dricker en hel del kaffe och nyttjar nikotin, något som förmodligen bara upprätthåller/förvärrar deras ångestneuroser. Som kuriosa har man dock sett effekter av nikotin t ex vid schizofreni, med en förbättring av en del symptom, vilket kanske kan bidra till förklaringen om varför många schizofrena patienter röker.

Men även en person som är känslig för koffein kan ju få hjärtklappning och oro av relativt låga doser och då är det viktigt att skilja på sak och sak; d v s hur mycket styr koffeinet graden av stress och oro. Ämnena i sig kan ju också "spä på" befintlig stress s a s; mår man bra kan det blir mer pepp och mår man dåligt kan det bli ångest.

Finns en del exempel inom psykiatrin på folk som druckit ohemula mängder koppar kaffe dagligen och utvecklar paranoida tendenser (förmodligen p g a kraftigt förhöjt kortisol p g a allt koffein) och blir allmänt skumma och får vanföreställningar. När kaffet tas bort försvinner alla psykiatriska symptom.

tjing
2013-10-05, 19:03
Tolkia, det finns statistik över koffeinkonsumtion i Sverige. Den är väldigt hög internationellt sett.

Att alla inte röker eller knaprar koffeintabletter har du helt rätt i.

Nebuchadnezzar
2013-10-05, 19:04
Varifrån kommer din till synes breda insyn i psykiatrirutiner? För jag skulle inte ens hålla med om att det är den första frågan som ställs. Även om jag förstår att du kanske inte menade det helt bokstavligt.

tjing
2013-10-05, 19:08
Dels tidigare relationer med personer verksamma inom området, dels något jag stött på själv när jag åt anti-depressiva i unga år. Sedan tangerar en del av det jag läser området också och man kommer in på sådant i forskning.

Hur du äter (varierat? blandat?) och om du dricker mycket kaffe/röker/snusar.

Tolkia
2013-10-05, 19:41
Sedan tangerar en del av det jag läser området också och man kommer in på sådant i forskning.
Är du verksam inom forskning, och vilken?

tjing
2013-10-05, 20:55
Nej, det är jag inte. Menade att man kommer in på sådant när man läser studier/forskning.

Jag läser på egen hand.