handdator

Visa fullständig version : Hur bred rygg kan man egentligen få av endast roddövningar?


ReXi
2013-10-02, 12:51
Ja som topic.

Om man struntar i vertikaldrag-övningar, som tex chins och latsdrag. Hur bred rygg kan man få av rodd övningar, som tex hantelrodd, stångrodd, och kabelrodd?

Det är inte så att ryggen kommer se missbildad ut av att inte köra latsdrag/chins?
Väger nämligen för mycket (deffar) för chins och latsdrag får jag ingen kontakt i ryggen av, endast pump i biceps.
Dock får jag brutal kontakt i ryggen av roddövningar, speciell kabelrodd.

PureWhey
2013-10-02, 13:00
Varför kan du inte köra latsdrag för att du väger mycket? :-|

JeppeAndersson
2013-10-02, 13:02
Ryggen arbetar ju fortfarande under rörelsen även fast du inte känner någon pump i musklerna, eller är jag helt ute och cyklar?

AronP
2013-10-02, 13:03
Klart man kan utveckla en hyfsat bra rygg utan men det är att ta den enkla vägen. Se till att lär dig latsdrag istället och det finns andra övningar än chins och latsdrag för lats.

Varför kan du inte köra latsdrag för att du väger mycket? :-|
Läs meningen igen ;)

PureWhey
2013-10-02, 13:12
Klart man kan utveckla en hyfsat bra rygg utan men det är att ta den enkla vägen. Se till att lär dig latsdrag istället och det finns andra övningar än chins och latsdrag för lats.


Läs meningen igen ;)

Dyxelsi.
Men okej, det lär ju inte ha något att göra med vikten, utan utförandet?
Med andra ord kommer jag till samma slutsats som dig, genvägar.

:thumbup:

ReXi
2013-10-02, 13:25
Klart man kan utveckla en hyfsat bra rygg utan men det är att ta den enkla vägen. Se till att lär dig latsdrag istället och det finns andra övningar än chins och latsdrag för lats.


Läs meningen igen ;)

Har kämpat med tekniken i latsdrag i snart ett år, det är hopplöst. Har gått till PT och han tyckte tekniken var bra.

Har tänkt deffa nu tills jag kan göra ca 8 chins, kan i dagsläget göra 4 st!

phatboi
2013-10-02, 13:59
Klart man kan utveckla en hyfsat bra rygg utan men det är att ta den enkla vägen. Se till att lär dig latsdrag istället och det finns andra övningar än chins och latsdrag för lats.


Läs meningen igen ;)


Mitt rygg pass ser ut på följande vis:
Chins 4x5
Skivstångsrodd 4x8
Latsdrag 4x8
Omvända flyes 4x8

Skulle det vara bättre för bredd och "tjocklek"/djup att byta ut latsdrag mot hantelrodd eller skippa omvända flyes och köra hantelrodd istället?

major Pectoralis
2013-10-02, 14:01
57,5cm.

arthax
2013-10-02, 14:11
För tjocklek? Kan man alltså välja hur man utvecklar en muskel?

hurril
2013-10-02, 14:14
Du kommer förmodligen få en bredare och mer imponerande rygg om du bara tränar roddrörelser än det omvända.

svenbanan
2013-10-02, 14:18
Har kämpat med tekniken i latsdrag i snart ett år, det är hopplöst. Har gått till PT och han tyckte tekniken var bra.

Har tänkt deffa nu tills jag kan göra ca 8 chins, kan i dagsläget göra 4 st!

Grejar du 4 pullups har du väl ett hyfsat bra läge att träna styrka och hypertrofi med den övningen.

Hur många pullups gör du i set nummer två efter att ha vilat 3min? Kan du göra 3-4 reps då med? Hur många set kan du göra på detta sätt?

Pullups/chins är en övning som det ger väldigt mycket att göra flera gånger i veckan (greasing the groove) eftersom det är så mycket teknik och tajming inblandat. Om du gör pullups 3-4 dagar per vecka så kommer du förmodligen snart att klara av att göra några reps till för att du fått mer neurologisk anpassning.

Du kan ju också loopa ett gummiband runt pullupstången. Sedan ställer du dig bara i öglan när du ska träna så blir du ett antal kilo lättare och grejar många fler reps.

J89
2013-10-02, 15:14
Du klarar dig fint på bara roddar, jag personligen får bättre "kontakt" i latsen när jag utför hanterodd med full ROM än i chins och latsdrag.
I latsdrag har jag ett så nära perfekt utförande man kan få men trots det så får jag inte ens hälften av kontakten i den som jag får i chins.
Skumt då det är samma rörelsemoment.

CalleP
2013-10-02, 15:33
Skit i vad din PT säger att du ska dra för att få kontakt. Sätt dig i latsdrags ställningen och dra på ett sätt där du får kontakt, kör med en lätt vikt så kan du experimentera ett tag.

Så hade jag gjort iaf.

xanton
2013-10-02, 15:47
Skit i vad din PT säger att du ska dra för att få kontakt. Sätt dig i latsdrags ställningen och dra på ett sätt där du får kontakt, kör med en lätt vikt så kan du experimentera ett tag.

Så hade jag gjort iaf.

Detta. Återigen hänvisar jag en annan person till vicsnatural, kolla hans videor på youtube. typ denna.
http://www.youtube.com/watch?v=QXmIIypJP2k&feature=c4-overview-vl&list=PLE4C3872B5F4BC594

ChrisDEFC
2013-10-02, 15:52
Latsdrag: Ett tips som kan hjälpa till för att jobba mindre med biceps är att tänka att det är armbågarna du ska dra ner istället för händerna. Då ska du i princip kunna köra med remmar och nästan vara avslappnad i biceps under rörelsen. Prova! Annars kommer du långt med vanliga roddar åxå.

dmoller
2013-10-02, 16:38
det är väl bara till att köra latsdrag utan kontakt? latsen kopplas ju in oavsett om man inte kör överdrivet lätt

Enblom
2013-10-02, 16:59
Latsdrag: Ett tips som kan hjälpa till för att jobba mindre med biceps är att tänka att det är armbågarna du ska dra ner istället för händerna. Då ska du i princip kunna köra med remmar och nästan vara avslappnad i biceps under rörelsen. Prova! Annars kommer du långt med vanliga roddar åxå.

+1 på denna. Bara av att tänka på att dra ner armbågarna så går jag från att biceps tar stop till att inte känna dom alls.

Maximal
2013-10-02, 17:06
Du blir lika bred.... Det enda som skiljer är tiden det tar att nå ens mål.

major Pectoralis
2013-10-02, 17:14
det är väl bara till att köra latsdrag utan kontakt? latsen kopplas ju in oavsett om man inte kör överdrivet lätt

Gör den?

Hur man utför en övning påverkar aktiviteten. Därav olika resultat i EMG-studier etc.

z_bumbi
2013-10-02, 17:16
Gör den?

Hur man utför en övning påverkar aktiviteten. Därav olika resultat i EMG-studier etc.

Hur kör man latsdrag utan att koppla in lats?

major Pectoralis
2013-10-02, 17:17
Hur kör man latsdrag utan att koppla in lats?

Frågan är hur mycket.

z_bumbi
2013-10-02, 17:22
Frågan är hur mycket.

Nej frågan var om den kopplades in. Att det kan variera är inget konstigt men så länge man inte leker slänggunga så kommer latsen att kopplas in och blir man starkare så kommer därför också latsen att bli starkare i liknande grad.

hurril
2013-10-02, 17:29
Nej latsen kommer inte att bli starkare i liknande grad eftersom andra muskler får en större träningseffekt och därmed kommer att accelerera i utveckling i förhållande till latsen.

major Pectoralis
2013-10-02, 17:30
Det tror jag helt enkelt inte och det gäller även andra övningar.

Sedan kan man skilja på aktivering och stimuli som ger träningseffekt.

För att aktivera M latissimus dorsi så räcker det väl med att kasta en snöboll (snabbt och snärtigt med armpendel) men skall man få en träningseffekt krävs det mer.

Exempel på "fel" man kan göra: dra med axlarna i öronen, dra med bröstet istället, dra med armarna i stor utsträckning, kippa (om man kör chins), snedställa columna, ha för bred fattning etc.

Sedan kan man synbart göra många fel och ändå aktivera latsen i stor utsträckning på grund av att den är en dominant muskelgrupp.

Blir man starkare i biceps, bröst, teres major (för att inte tala om grepp) så resulterar det i större vikt i latsdrag - utan att latsen behöver vara med på banan.

Commando1980
2013-10-02, 18:08
Ja som topic.

Om man struntar i vertikaldrag-övningar, som tex chins och latsdrag. Hur bred rygg kan man få av rodd övningar, som tex hantelrodd, stångrodd, och kabelrodd?

Det är inte så att ryggen kommer se missbildad ut av att inte köra latsdrag/chins?
Väger nämligen för mycket (deffar) för chins och latsdrag får jag ingen kontakt i ryggen av, endast pump i biceps.
Dock får jag brutal kontakt i ryggen av roddövningar, speciell kabelrodd.

Du kan nog få din rygg så stor den någonsin kommer att bli utan att köra vertikala drag överhuvudtaget. Men istället för att utesluta latsdrag så är ju ett hett tips att du istället lär dig utföra övningen på ett korrekt sätt (finns flera).

Men gillar du kabelrodd och du känner att den tar bra så bygg dina ryggpass kring den övningen.

bertbert
2013-10-02, 19:00
Mina fem cent är att så länge du kör övningen med god form kommer den att ha effekt, kontakt eller ej. Jag tycker personligen det är väldigt mycket viktigare att eftersträva bra form än "kontakt".

pezrulezhaakon
2013-10-02, 19:18
Man kan bli i princip lika bred med effektiva roddövningar som med effektiva lats/chinsövningar. Skillnaden blir tiden man spenderat.

Bryggan
2013-10-02, 22:47
Förlåt TS men jag måste gå lite OT.

Visst fasen går i princip nästan att utesluta vissa muskler genom felaktig träning. De allra flesta övningar involverar fler än en enda muskel och därmed löper man risken för "snedträning". Dagligen så tycker jag mig se personer som har fått bättre utvecklade muskler på ett ställe jämfört med ett annat även att de utför samma övningar som alla andra. Jag kan bara se det i att deras teknik brister...eller kontakt.

Den övning som annars i det närmaste isolerar latsen måste väl ändå pullover med kabel. Hyfsat raka armar. Gärna med 90 grader med överarmarna från bålen och ner, samtidigt ner med axlarna och tillbaka.

z_bumbi
2013-10-03, 08:08
Nej latsen kommer inte att bli starkare i liknande grad eftersom andra muskler får en större träningseffekt och därmed kommer att accelerera i utveckling i förhållande till latsen.

Om latsen inte ökar i motsvarande grad så kommer utvecklingen att avta då latsen bromsar det hela.

pezrulezhaakon
2013-10-03, 09:08
z_bumbi hur menar du att latsen skulle bromsa övrig muskelutveckling?

hurril
2013-10-03, 10:14
Om latsen inte ökar i motsvarande grad så kommer utvecklingen att avta då latsen bromsar det hela.

Nej, eller ja möjligen tillslut. Först kommer man att ha byggt sig en helt skev rörelseapparat - något som händer rätt ofta.

bjohe
2013-10-03, 12:46
Orkar inte läsa alla inlägg men latsen jobbar i roddövningar också :) Däremot involverar man baksida axlar, mellersta traps och romber mer vid rodd.

BobaFett
2013-10-03, 13:16
Kontakt är svårare att få ju tyngre man kör den övningen upplever jag. Börja lätt och fokusera på att dra med ryggen (armbågarna). Försök att ha samma kurvatur på ryggen under hela övningen d.v.s. dra inte med korsryggen. Det är inte rodd du ska göra. Ut med bröstet i nedersta läget.

Öka vikten successivt tills du märker att du inte får kontakt längre men försök så mycket du kan att utföra övningen exakt som när du körde lätt. När du känner att du tappar kontakt sänk vikten tills kontakten kommer tillbaka och där har du vikten du ska köra med.

Jag tror ändå att det är bra att både köra lätt och tungt så ibland skiter jag i kontakt och kör så tungt jag kan.

En grej till du kan prova är drop sets. Börja jäkligt tungt bara. Tycker att man får sjukt bra kontakt på drop sets.

Om "kontakt" är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Känns som att det borde vara bra men har ingen aning faktiskt.

starkaillern
2013-10-03, 16:54
http://www.simplyshredded.com/pham-vu.html

Om du skrollar ner så ser du både hans rygg och hela hans rutin.

Jag tycker inte det är något fel på den ryggen iaf, nu har han säkerligen gjort en och annan chin å latpulldown också men när intervjun gjordes med han listade han inte några vertikala övningar för lats iaf så det ska nog inte vara nån fara :cool:

Skickat från min Nokia 3310

Thornblom
2013-10-03, 16:59
http://www.simplyshredded.com/pham-vu.html

Om du skrollar ner så ser du både hans rygg och hela hans rutin.

Jag tycker inte det är något fel på den ryggen iaf, nu har han säkerligen gjort en och annan chin å latpulldown också men när intervjun gjordes med han listade han inte några vertikala övningar för lats iaf så det ska nog inte vara nån fara :cool:

Skickat från min Nokia 3310

Jag tycker iof att han inte är tillräckligt bred för övrig massa.

starkaillern
2013-10-03, 17:44
Jag tycker iof att han inte är tillräckligt bred för övrig massa.

Jo, på bilden där han drar en latspread så skulle det nog behövas lite mer bredd kanske, håller med. Men f.ö så tycker jag att han ligger inne med en jävligt fin rygg, speciellt på bilden där han är mer avslappnad.

BobaFett
2013-10-03, 19:26
http://www.simplyshredded.com/pham-vu.html

Om du skrollar ner så ser du både hans rygg och hela hans rutin.

Jag tycker inte det är något fel på den ryggen iaf, nu har han säkerligen gjort en och annan chin å latpulldown också men när intervjun gjordes med han listade han inte några vertikala övningar för lats iaf så det ska nog inte vara nån fara :cool:

Skickat från min Nokia 3310

Tycker att han har en jäkligt snygg kropp men är inte han jävligt "liten" för att vara så kort? 166cm? Tror att han skulle se rätt liten ut i verkligheten.

starkaillern
2013-10-03, 20:28
Tycker att han har en jäkligt snygg kropp men är inte han jävligt "liten" för att vara så kort? 166cm? Tror att han skulle se rätt liten ut i verkligheten.

Haha jo, instämmer. Längden lär ju inte vara hans starka sida.

Men liten är väl att ta i kanske ;)

Skickat från min Nokia 3310

smeander
2013-10-03, 20:49
Ja som topic.

Om man struntar i vertikaldrag-övningar, som tex chins och latsdrag. Hur bred rygg kan man få av rodd övningar, som tex hantelrodd, stångrodd, och kabelrodd?

Det är inte så att ryggen kommer se missbildad ut av att inte köra latsdrag/chins?
Väger nämligen för mycket (deffar) för chins och latsdrag får jag ingen kontakt i ryggen av, endast pump i biceps.
Dock får jag brutal kontakt i ryggen av roddövningar, speciell kabelrodd.

Lära dig att utföra latsdrag på ett korrekt sätt då? En idé kanske....

BobaFett
2013-10-03, 20:55
Haha jo, instämmer. Längden lär ju inte vara hans starka sida.

Men liten är väl att ta i kanske ;)

Skickat från min Nokia 3310

Inte liten men inte så stor som det framställs i tråden. Han har ju helt rätt proportioner för någon som är 185 lång.

z_bumbi
2013-10-04, 08:05
Nej, eller ja möjligen tillslut. Först kommer man att ha byggt sig en helt skev rörelseapparat - något som händer rätt ofta.

Jag tvivlar på att man kan få bort latsen så mycket att det blir någon snedbelastning i så stor omfattning men du kanske har exempel?

pezrulezhaakon
2013-10-04, 08:38
z_bumbi, inlägg #30?

crizzan
2013-10-04, 08:43
Jag skulle experiementera med olika grepp och handtag. Sen som många redan säger så kommer du involvera lats trots att du inte får "kontakt". Om du inte gör det hejdundrandejävlagalet.

Handlator mot dig axelbrett.
Extremt brett.
V-handtag.
osv osv.

z_bumbi
2013-10-04, 09:01
z_bumbi, inlägg #30?

För att köra med en klassiker så är det grundläggande biomekanik, man kan inte utveckla mer kraft än den svagaste delen i rörelsen klarar av.

Snubben
2013-10-04, 09:07
Jag kan bara tala för mig själv;

Jag gav upp latsdag då jag aldrig fick kontakt, skippade och ersatte med chins. efter att ha kört det ett bra tag så hamnade jag i en situation där chins inte var möjligt men latsdrag var och hör och häpna - vid första repitionen så kände jag verkligen hur en del av ryggen, som jag aldrig känt tidigare, spändes och drogs ihop. Dagens efter hade jag träningsvärk..

Det var en magiskt upplevelse.

Hur som, om du inte får kontakt, ersätt den med någon övning som belastar samma muskel, skippa den ett par månader och hoppa på den igen. Kanske funkar, om nu kontakten är viktig..

hurril
2013-10-04, 09:47
Jag tvivlar på att man kan få bort latsen så mycket att det blir någon snedbelastning i så stor omfattning men du kanske har exempel?

Ja, det är ett inte helt ovanligt mönster om man har framåt/ innåtroterade axlar att latsen inte jobbar som den ska. Skulderbladen "fastnar" i teresmusklerna och dras fram av serratus. Man har en så pass stor obalans mellan lats och allt det andra så att man inte förmår dra ned/ ihop skulderbladen på de vikter som tränar det andra. Detta leder även till drivor av följdstrul med axlar och nacke.

För att snacka byggarlingo: man har byggt in sig i fel muskel.

Thornblom
2013-10-04, 09:52
Jag kan bara tala för mig själv;

Jag gav upp latsdag då jag aldrig fick kontakt, skippade och ersatte med chins. efter att ha kört det ett bra tag så hamnade jag i en situation där chins inte var möjligt men latsdrag var och hör och häpna - vid första repitionen så kände jag verkligen hur en del av ryggen, som jag aldrig känt tidigare, spändes och drogs ihop. Dagens efter hade jag träningsvärk..

Det var en magiskt upplevelse.

Hur som, om du inte får kontakt, ersätt den med någon övning som belastar samma muskel, skippa den ett par månader och hoppa på den igen. Kanske funkar, om nu kontakten är viktig..

+1

Samma sak hände för mig. Ersatte latsdrag med chins, fick i alla fall kontakt i chins, så jag tänkte att det skulle ge mer. Idag får jag bättre kontakt i latsdrag :D

pezrulezhaakon
2013-10-04, 09:53
z_bumbi, det resulterar i att man i det fallet tränar andra muskler mer, och inte mindre.

major Pectoralis
2013-10-04, 10:10
Tycker det är en konstig inverterad logik att ökad styrka skulle leda till ökad aktivering.

Förhållandet är väl snarare tvärtom: att ökad aktivering leder till ökad styrka.

Hittar man inte av muskeln blir den inte retad/stimulerad och då utvecklas den inte. Det finns terapi- och behandlingsformer som handlar just uteslutande om att hitta muskler man inte visste fanns (och då pratar jag inte om anatomikunskaper).

z_bumbi
2013-10-04, 10:29
Ja, det är ett inte helt ovanligt mönster om man har framåt/ innåtroterade axlar att latsen inte jobbar som den ska. Skulderbladen "fastnar" i teresmusklerna och dras fram av serratus. Man har en så pass stor obalans mellan lats och allt det andra så att man inte förmår dra ned/ ihop skulderbladen på de vikter som tränar det andra. Detta leder även till drivor av följdstrul med axlar och nacke.

För att snacka byggarlingo: man har byggt in sig i fel muskel.

Jag får inte ihop det här så jag missar säkert något. Inte för att det vanligen är så svårt att få någon att aktivera och även känna det i latsen vid latsdrag men det här är ett utfall jag aldrig hört talas om förut så jag vill försöka förstå det.
Om jag utgår från ett latsdrag som utförs med en skaplig teknik (oavsett om det är pt-anpassat eller normalt) så ser jag inte hur latsen kan försvinna från rörelsen i en sådan omfattning som beskrivs. Sen förstår jag inte heller hur träningen av övriga muskler motverkar latsen i så hög grad då lats i sig drar fram axlarna och inte ihop skulderbladen. Rörelserna kan samverka men det inge absolut krav och det går att få bort sammanföringen ganska så mycket om man vill krångla.

Så vad är det jag missar?

pezrulezhaakon
2013-10-04, 10:39
major Pectoralis, det ena behöver inte ta ut det andra. Båda har med rekrytering att göra.

major Pectoralis
2013-10-04, 10:57
major Pectoralis, det ena behöver inte ta ut det andra. Båda har med rekrytering att göra.

Hur tänker du nu?

ökad rekrytering = ökad styrka = sant

Ja.

Men du får inte ökad styrka om du inte rekryterar mer (eller större) muskelmassa.

pezrulezhaakon
2013-10-04, 11:33
major Pectoralis, det har jag inte sagt nåt om. Båda dina exempel hänger ihop i just rekryteringen.

major Pectoralis
2013-10-04, 11:53
Ok, du tänker mera på ambitionen när man går till gymnos (?):

1) Nu skall skiten upp, desto tyngre desto bättre. Så länge jag blir starkare blir jag större.

vs

2) Nu skall jag sträva efter kontakt så att jag tränar muskel och inte lyftarteknik

Vilken som passar bäst tror jag beror på person men ettans framgång förutsätter att man träffar avsedda muskler, vilket således alltid blir flaskhalsen. Ibland blir det lättare att rekrytera på stora vikter, ibland på lättare.

pezrulezhaakon
2013-10-04, 12:14
major Pectoralis

Det som oftast missas i liknande exempel är att man glömmer bort att den totala viktsiffran inte är någon indikation på hur mycket belastning varje enskild muskel får.
Helt riktigt så har man blivit starkare, eller rekryterat fler motoriska enheter om en större total belastning klarats. Men man kan inte då med säkerhet säga vilken av de ansvariga musklerna som utvecklats, eller att det är koordinationen som förbättrats.

Detta måste ställas i relation till om man förbättrat tekniken eller inte, eller att man ökat muskelns storlek.

major Pectoralis
2013-10-04, 12:24
PRH

fast det missade jag inte, om du läser igen.

dluddeckens
2013-10-04, 12:35
Varför är folk så insnöade på att vertikala drag är så mycket bättre för bredden jämfört med horisontella drag?

Det viktigaste är att latsen får arbeta, och det tycker jag personligen görs mest effektivt med horisontella drag.

pezrulezhaakon
2013-10-04, 12:52
major Pectoralis

Hur lätt det blir att optimera kontakten/rekryteringen beror ju på graden av kroppskännedom. Med isolerande övningar är det lättast och mest effektivt sett till den enskilda muskeln.

pezrulezhaakon
2013-10-04, 12:54
dluddeckens

Därför att vertikala drag är effektivare för latsmuskeln.