handdator

Visa fullständig version : Trött i länd/korsryggen vid första fria knäböj


Xtreme
2013-10-02, 10:54
Har relativt vältränade ben man har inte kört fria knäböj på säkert 10 år. Började åter träna seriöst på gym igen för ca 1 måndag sedan.

Idag gav jag mig på fria djupa knäböj och körde med låg vikt, 30 kg inkl stång och försökte fokusera på tekniken. I benen kändes det typ ingenting men fick någon trötthet i ländryggen/korsryggen under själva övningen. Kan jämföras med om man göra en väldig massa ryggresningar utan vikt. Kände med andra ord ingen smärta och tröttheten kändes mest under själva övningen.

Frågan är om detta är ett varningstecken på dålig teknik (trots jag ansträngde mig) eller normalt pga att jag är ovan?

hestJaevel
2013-10-02, 11:06
Jag får det när jag kör högreps i böj!

Vanish
2013-10-02, 11:11
Du har inte den berömda buttwinken?

Xtreme
2013-10-02, 13:17
Du har inte den berömda buttwinken?

Läste på lite och det verkar bland annat orsakas av strama hamstrings. Jag har väldigt strama hamstrings så det är ingen omöjlighet. Stretcha på bara.

Loke
2013-10-02, 16:01
Läste på lite och det verkar bland annat orsakas av strama hamstrings. Jag har väldigt strama hamstrings så det är ingen omöjlighet. Stretcha på bara.

Visst kan man stretcha, men man får mycket snabbare resultat om man får hjälp av någon kompetent med knäböjarna. Är man väldigt trygg i sitt utförande är stelhet ofta inte ett stort problem.