handdator

Visa fullständig version : Deltaga vid polisförhör?


tearz
2013-10-01, 14:44
Som rubriken förtäljer så undrar jag då en kompis imorgon är kallad till polisen för att läsa igenom vad jag fattat det som förundersökningsprotokollet(räknas detta som polisförhör överhuvudtaget?). Jag vill gärna följa med och se till att allt går rätt till då denna individ inte är lika talför (stor i käften) som jag är.

Eller är mitt alternativ här att begära ut protokollet i efterhand helt enkelt ?

Arf Pingvin
2013-10-01, 14:53
Om det skulle vara ett förhör verkar det märkligt att de skulle låta någon kompis närvara vid förhöret. Säg att du är vittne i en HA-rättegång och de vill låta en "kompis" följa med på ditt förhör, så att det går rätt till såklart, hur skulle det funka?

Röda Björnen
2013-10-01, 14:56
7 § Som förhörsvittne bör i första hand anlitas ett medborgarvittne som avses i lagen (1981:324) om medborgarvittnen, om ett sådant finns tillgängligt.

Hålls förhör med en kvinna, bör ett kvinnligt förhörsvittne anlitas, om den som ska höras begär det och det lämpligen kan ske.

Om den som ska höras begär att, förutom vittnet, försvarare, målsägandebiträde eller biträde enligt 23 kap. 10 § tredje stycket rättegångsbalken, någon annan ska få närvara vid förhöret eller att förhöret ska äga rum utan särskilt förhörsvittne, får detta beviljas, om det kan ske utan men för utredningen.

En person, som på begäran av den som ska höras tillåts närvara vid förhöret, får uppmanas att vara förhörsvittne, om personen är lämplig för uppdraget.

Kan det förväntas att det vid förhör framkommer något som inte bör uppenbaras, ska undersökningsledaren överväga om det bör meddelas förbud att röja det som förekommer vid förhöret. Om ett medborgarvittne inte finns tillgängligt, bör i ett sådant fall som förhörsvittne anlitas befattningshavare vid polis- eller åklagarväsendet, om det i övrigt är lämpligt.

Kan ett förhörsvittne inte anskaffas, får förhöret ändå hållas, om det skulle medföra väsentlig olägenhet att uppskjuta det. Förordning (2008:71).

Så med andra ord endast om din vän vill ha med dig som förhörsvittne så kan du följa med, sen går det att lägga in annat beroende på om din vän är målsägande, vittne eller åklagad.

MVH

Edit; Vill du endast följa med för att eventuellt tjafsa med polisen i att allt ska gå rätt till så håll dig utanför, mer än en gång har jag sett såna människor bli avlägsnade för att de stör i förhöret!

tearz
2013-10-01, 15:02
Så med andra ord endast om din vän vill ha med dig som förhörsvittne så kan du följa med, sen går det att lägga in annat beroende på om din vän är målsägande, vittne eller åklagad.

MVH

Edit; Vill du endast följa med för att eventuellt tjafsa med polisen i att allt ska gå rätt till så håll dig utanför, mer än en gång har jag sett såna människor bli avlägsnade för att de stör i förhöret!

Nej jag ska inte följa med för att tjafsa. Ska endast se till att saker går rätt till då jag förmodligen besitter mer erfarenhet (tyvärr) på det här området. Han är anklagad tyvärr...Och ja han vill ha med mig.

ceejay
2013-10-01, 15:03
borde inte detta gälla i sverige också?
6wXkI4t7nuc

Snubben
2013-10-01, 15:04
Det är väl ingen förhör? Din vän ska bara läsa gneom ett protokoll och säga OK eller EJ OK. Väl?

tearz
2013-10-01, 15:09
Det är väl ingen förhör? Din vän ska bara läsa gneom ett protokoll och säga OK eller EJ OK. Väl?

Han säger att polisen ringde idag och han ska läsa igenom vittnesuppgifter och dylikt enligt honom. Det är lite komplicerat detta ärende då han felaktigt blivit utpekad som den som initierade till misshandeln.

Och jag är rätt insatt i vad som skett och inte skett(dock inte vittne) så vill se att alla vittnesuppgifter stämmer osv. Polisen verkar dömt honom på förhand har jag känslan av. Och risken att de som vittnat för hans fördel lämnats utanför känns överhängande. Det är detta jag vill kolla upp helt enkelt, och i så fall protestera emot det givetvis.

Röda Björnen
2013-10-01, 15:33
Nej jag ska inte följa med för att tjafsa. Ska endast se till att saker går rätt till då jag förmodligen besitter mer erfarenhet (tyvärr) på det här området. Han är anklagad tyvärr...Och ja han vill ha med mig.

Han säger att polisen ringde idag och han ska läsa igenom vittnesuppgifter och dylikt enligt honom. Det är lite komplicerat detta ärende då han felaktigt blivit utpekad som den som initierade till misshandeln.

Och jag är rätt insatt i vad som skett och inte skett(dock inte vittne) så vill se att alla vittnesuppgifter stämmer osv. Polisen verkar dömt honom på förhand har jag känslan av. Och risken att de som vittnat för hans fördel lämnats utanför känns överhängande. Det är detta jag vill kolla upp helt enkelt, och i så fall protestera emot det givetvis.

Okej isåfall bör du definitivt hålla dig utanför om du inte är ett vittne. Att du ska gå igenom att säga vad som stämmer och vad som inte stämmer i vittneshandlingarna är inte din uppgift som förhörsvittne, det är din vän som är anklagad och då ska få ge sin version utifrån vittneshandlingarna om vad som stämmer och inte stämmer.

Har du inte sett någonting utav händelsen så är du inte insatt på ett sätt som anses trovärdigt.

Det är mitt stora tips då jag antagligen har mer erfarenhet än dig på detta område, går du in med attityden att du vet vad som hänt när du inte sett någonting så kommer du bara förvärra saken för din vän. Återigen, är det så att ni känner att bevismaterial gömts undan ska inte ni trycka på detta utan ni ska fixa en advokat.

Polisen får ej döma någon på förhand däremot om bevisen pekar mot honom så måste de gå igenom vittneshandlingarna med honom för att få fram ur honom hur det gick till ifrån hans synpunkt alternativt om han erkänner det som vittnesuppgifterna säger.

MVH

tearz
2013-10-01, 15:41
Okej isåfall bör du definitivt hålla dig utanför om du inte är ett vittne. Att du ska gå igenom att säga vad som stämmer och vad som inte stämmer i vittneshandlingarna är inte din uppgift som förhörsvittne, det är din vän som är anklagad och då ska få ge sin version utifrån vittneshandlingarna om vad som stämmer och inte stämmer.

Har du inte sett någonting utav händelsen så är du inte insatt på ett sätt som anses trovärdigt.

Det är mitt stora tips då jag antagligen har mer erfarenhet än dig på detta område, går du in med attityden att du vet vad som hänt när du inte sett någonting så kommer du bara förvärra saken för din vän. Återigen, är det så att ni känner att bevismaterial gömts undan ska inte ni trycka på detta utan ni ska fixa en advokat.

Polisen får ej döma någon på förhand däremot om bevisen pekar mot honom så måste de gå igenom vittneshandlingarna med honom för att få fram ur honom hur det gick till ifrån hans synpunkt alternativt om han erkänner det som vittnesuppgifterna säger.

MVH

Okej tackar för alla tips ! Nej jag är inte ute efter att förvärra givetvis. Hur ser möjligheterna ut att få ut protokollet och läsa igenom det på hemmaplan istället då?

nissepelle
2013-10-01, 16:06
Sluta försöka utkämpa din kompis strider. Han är väl för fan vuxen och kan stå på egna ben? Kan han inte det så har han någon form av funktionshinder och behöver professionell hjälp, av någon annan än dig.

Amfksp
2013-10-01, 16:08
Du verkar vara en riktigt bra vän nissepelle.
Tearz: glöm inte tipsa din vän att spela in förhöret om det blir utterligare sådana. Den som håller i förhöret får inte ljuga men det sker regelbundet ändå. Därför är det bra att spela in detta.

tearz
2013-10-01, 16:10
Sluta försöka utkämpa din kompis strider. Han är väl för fan vuxen och kan stå på egna ben? Kan han inte det så har han någon form av funktionshinder och behöver professionell hjälp, av någon annan än dig.

Skiter fullständigt vad du och andra anser. Men jag backar alltid upp mina vänner oavsett situation. "Mina vänner har aldrig fel"

tearz
2013-10-01, 16:11
du verkar vara en riktigt bra vän nissepelöe

+1

tearz
2013-10-01, 16:15
Du verkar vara en riktigt bra vän nissepelle.
Tearz: glöm inte tipsa din vän att spela in förhöret om det blir utterligare sådana. Den som håller i förhöret får inte ljuga men det sker regelbundet ändå. Därför är det bra att spela in detta.

Ska göra det *flex*

Body Guard
2013-10-01, 21:05
Det är högst troligt ett förhör, och då kan din vän kräva att en advokat skall medverka vilket gör att förhöret blir förskjutet. MYCKET VIKTIGT är att din vän noga läser igenom förundersökningen, speciellt att se vilka vittnen som polisen förhört, de kan ju ha "missat" några. Har själv varit med om det då polisen valde att endast förhöra de vittnen som passade deras utredning. Jag godkände således ej undersökningen och de fick göra om den.

4623
2013-10-01, 21:12
Skiter fullständigt vad du och andra anser. Men jag backar alltid upp mina vänner oavsett situation. "Mina vänner har aldrig fel"

Vet inte vad som är värst. Din eller eller nissepelles inställning.

Sen förstår jag inte riktigt vad du ska göra där. Han har väl rätt till en försvarare som förmodligen kan det bättre än dig.

Det Röda Björnen skriver är vettigt.

tearz
2013-10-01, 22:00
Det är högst troligt ett förhör, och då kan din vän kräva att en advokat skall medverka vilket gör att förhöret blir förskjutet. MYCKET VIKTIGT är att din vän noga läser igenom förundersökningen, speciellt att se vilka vittnen som polisen förhört, de kan ju ha "missat" några. Har själv varit med om det då polisen valde att endast förhöra de vittnen som passade deras utredning. Jag godkände således ej undersökningen och de fick göra om den.

Precis här min rädsla ligger. Och ja inte för att nedvärdera min käre vän men jag är bra mycket mer "skärpt" än honom. Därav min vilja att deltaga :)

tearz
2013-10-01, 22:01
Vet inte vad som är värst. Din eller eller nissepelles inställning.

Sen förstår jag inte riktigt vad du ska göra där. Han har väl rätt till en försvarare som förmodligen kan det bättre än dig.

Det Röda Björnen skriver är vettigt.

Vad är felet med att stå upp för sina vänner ?
*facepalm*

Ja björnen verkar vettig.

4623
2013-10-01, 22:28
Vad är felet med att stå upp för sina vänner ?
*facepalm*

Ja björnen verkar vettig.

Inget fel att stå upp för sina vänner det gör jag också. Men att göra det oavsett situation. "Mina vänner har aldrig fel". Tycker jag är en förkastlig mentalitet.

tearz
2013-10-02, 08:33
Inget fel att stå upp för sina vänner det gör jag också. Men att göra det oavsett situation. "Mina vänner har aldrig fel". Tycker jag är en förkastlig mentalitet.

Tyck vad du vill. Faktum kvarstår.

Sparven från Minsk
2013-10-02, 09:03
Detta kan sätta stopp för det:

"får detta beviljas, om det kan ske utan men för utredningen. "

tearz
2013-10-02, 09:06
Detta kan sätta stopp för det:

"får detta beviljas, om det kan ske utan men för utredningen. "

Jag valde att stanna hemma pga alla oklarheter runt mitt deltagande.

Dock ska jag fixa så jag får ta del av FÖ och läsa igenom tillsammans med min vän. Är det några saker ja känner att polisen lämnat utanför så kommer vi att kontakta advokat.

Rätt skall vara rätt.