handdator

Visa fullständig version : ASP och fettintag.


Dreas
2013-10-01, 08:29
Halloj,
Jag har länge varit säker på att ASP kan användas för att lagra fett vid fettintag.

Det stöds av: http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-4-behovs-kolhydrater-for-att-oka-i-fettmassa/
Där man t.ex. kan läsa ett citat som detta: ASP is much more potent than insulin in stimulating the esterification of fatty acids into intracellular triglyceride in humanfibroblasts and adipocytes. Vilket jag antar att är taget härifrån: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9555951

Idag i en diskussion lades denna upp och jag ser att min kunskapsnivå inte räcker till för att varken säga bu eller bä. Räcker inte 40g fett för att ge några mätbara skillnader i ASP pga. fastan eller hur kan resultatet förklaras?
http://www.nature.com/ijo/journal/v29/n4/full/0802644a.html#fig2

Ola Wallengren
2013-10-01, 09:35
Det nämns ju även i inledningen till artikeln att ASP inte verkar reagera vid fettintag, alternativt att det finns stora individuella variationer.
Vad man får ta reda på hur detta påverkar ASPs fysiologiska funktion och roll i fettmetabolismen, eller kanske ännu hellre varför detta behöver diskuteras överhuvudtaget.

Dreas
2013-10-01, 09:56
Det nämns ju även i inledningen till artikeln att ASP inte verkar reagera vid fettintag, alternativt att det finns stora individuella variationer.Jag antar att med artikel så syftar du inte på Gudiols utan den senare jag länkat?
Om ja, det är lite det som ställer mig, att de påstår att det inte gör någon skillnad, finns det någon logisk förklaring till det?

Vad man får ta reda på hur detta påverkar ASPs fysiologiska funktion och roll i fettmetabolismen, eller kanske ännu hellre varför detta behöver diskuteras överhuvudtaget.I det här fallet diskuteras det då denna rapport enligt länkaren styrker att ASP inte har något med fettinlagring att göra. Vilket jag ställer mig tveksam till.

Ola Wallengren
2013-10-01, 12:07
Jag har inte läst in mig speciellt mycket på ASP, men man kan göra lite olika tolkningar.
tex (spekulerar här).
-ASP stiger inte efter måltid eftersom det inte behövs, andra hormon styr fettinlagringen då.
-ASP har redan god effekt vid fastenivåer.
-Effekten av ASP är beroende av något annat än koncentrationen i serum.

Dreas
2013-10-01, 12:19
Jag har inte läst in mig speciellt mycket på ASP, men man kan göra lite olika tolkningar.
tex (spekulerar här).
-ASP stiger inte efter måltid eftersom det inte behövs, andra hormon styr fettinlagringen då.
-ASP har redan god effekt vid fastenivåer.
-Effekten av ASP är beroende av något annat än koncentrationen i serum.Jag förstår. Jag tolkar det som om att fett iaf lagras efter måltid(vilket också ses i artikeln hos träningslära) men att det inte är kartlagt exakt varför och hur det sker?

Det hela är en LCHF-diskussion ifrån början där jag har ståndpunkten att det fett man äter lagras också. Andra sidan är säker på att fett inte lagras såvida man inte har insulin med i bilden.

Ola Wallengren
2013-10-01, 12:39
Jo, jag tänkte det, men varför inte bara titta på studier som mäter substratbalansen. De ger ett mer relevant svar på frågan i stället för att gaffla om hur stor eller vilken roll insulin/ASP har.

Dreas
2013-10-01, 12:41
Jo, jag tänkte det, men varför inte bara titta på studier som mäter substratbalansen. De ger ett mer relevant svar på frågan i stället för att gaffla om hur stor eller vilken roll insulin/ASP har.Substratbalansen = mängden fett efter en fettrik måltid osv?

Jag uppskattar dina svar :)

Ola Wallengren
2013-10-01, 12:47
Energisubstraten är ju fett, protein, kolhydrat, alkohol (och organiska syror). Var dessa tar vägen och kroppen balans av dessa kan ju mätas, både på kort och lång sikt (även om det oftast är ganska komplicerat). Balansen av dessa avgör ju sedan vikten och kroppssammansättnigen.
(kände du naturligtvis till, men jag förtydligar lite).

Dreas
2013-10-01, 12:57
Energisubstraten är ju fett, protein, kolhydrat, alkohol (och organiska syror). Var dessa tar vägen och kroppen balans av dessa kan ju mätas, både på kort och lång sikt (även om det oftast är ganska komplicerat). Balansen av dessa avgör ju sedan vikten och kroppssammansättnigen.
(kände du naturligtvis till, men jag förtydligar lite).Tack för svaren Ola, jag blev inte direkt klokare kring min fråga men den blev ganska irrelevant efter dina svar känner jag :)

Ola Wallengren
2013-10-01, 13:01
Se tex på den här studien.

spec tabell 4.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19640952

Dreas
2013-10-01, 13:19
Se tex på den här studien.

spec tabell 4.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19640952Tabell fyra tolkar jag som om att individerna som ätit mer fett får ökad fettförbränning efter en måltid med mycket fett? :)

tjing
2013-10-01, 13:22
Tabell fyra tolkar jag som om att individerna som ätit mer fett får ökad fettförbränning efter en måltid med mycket fett? :)

Fettoxidationen per se ökar inte av ett ökat intag fett (till skillnad från kolhydrater och protein), däremot fettanvändandet som energisubstrat vid frånvaro av kolhydrat.

Ola Wallengren
2013-10-01, 13:39
Balanskolumnerna anger ju inlagring eller förlust av respektive substrat. Trots identiskt energiintag så har gruppen som inte ätit kolhydrater en positiv fettbalans och de som ätit kolhydrater en negativ. Sannolikt kommer detta jämna ut sig i längden så att energibalans=fettbalans, som det i stort sett alltid blir tillslut.