handdator

Visa fullständig version : Att lära sig sjunga


Rosvall
2013-10-01, 00:11
Jag kan inte alls sjunga men jag älskar att lyssna på sång och skulle gärna lära mig att sjunga.

Finns det någon talanglös person här som lyckats lära sig, och isåfall hur?

Jag hittade en metod som tagits fram av en dansk röstforskare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Complete_Vocal_Technique

Hon påstår att vem som helst kan lära sig sjunga med den metoden. Jag är tyvärr lite skeptisk då påståenden av den typen låter mer som religion än vetenskap i mina öron. Men jag hittar ingen bättre metod och metoden har fått bra kritik på olika internetforum när jag läst runt, så jag tänkte ge den en chans. Någon som har erfarenhet av den?

nissepelle
2013-10-01, 01:00
Gör sångövningar. Har du råd så ta lektioner. Sjung mycket själv och öva. Spela in och se hur det låter. Gå med i en kör.

supercharge
2013-10-01, 05:37
Jag är absolut ingen expert, men om du ska sjunga bra förutsätter det att du har musiköra. Alltså att du själv hör om det är falskt och inte. Vissa människor sjunger glatt falskt och tycks helt omedvetna om det, då är man nog bortom räddning. Man måste ha en viss portion medfödd musikalitet.

Men förutsatt att man är någorlunda musikalisk så går det förstås att träna upp rösten. Jag får intrycket att du är man, och är då förmodligen baryton - d.v.s lite mörkare register. Då är det värt att kika på musik som är skriven till det registret, så man slipper gå väldigt ljust och det låter åt helvete. Lars Winnerbäck är ett exempel, en hel del Elvis, Johnny Cash o.s.v det är en bra början.