handdator

Visa fullständig version : Biceps - Helt avslappnade mellan varje repetition?


sjolund27
2013-09-30, 11:34
Hej kära koloiter,

Läser just nu igenom "The education of a bodybuilder" av Arnold Schwarzenegger.

Han skriver då under biceps övningarna denna sak:
NOTE: One thing about the biceps, you need to relax them completely between repetitions. Stand with your arms limp, and the outside of your hands turned toward the thighs. This gives the blood a chance to flow freely through the biceps.

Vad säger vi om detta? Bra för byggnad, styrka? Bättre än fullt TUT osv.

Skulle vara otroligt intressant att höra vad både Arne Persson och pezrulezhaakon anser i frågan.
Naturligtvis mycket intressant för alla övrigas åsikter också *popcorn*.

Bronzzi
2013-09-30, 12:00
Jag gör båda. Skivstångcurls biceps är flexad hel tid och med hantelcurls de är inte flexad i bottom av de movet. Jag tycker att de funkar bra!

z_bumbi
2013-09-30, 12:07
Det borde bli fler reps och därmed längre total TUT.

Snubben
2013-09-30, 12:28
Det borde bli fler reps och därmed längre total TUT.

Dum fråga men om man inte frågar får man inget veta; TUT står för ...?

Bronzzi
2013-09-30, 12:33
Dum fråga men om man inte frågar får man inget veta; TUT står för ...?
Time Under Tension

Doggeh
2013-09-30, 12:33
Dum fråga men om man inte frågar får man inget veta; TUT står för ...?

Time Under Tension

EDIT: Om jag inte minns fel så förespråkar Arne att man skall sträcka ut hela bicepsmuskeln.

Snubben
2013-09-30, 12:35
Time Under Tension

Time Under Tension

EDIT: Om jag inte minns fel så förespråkar Arne att man skall sträcka ut hela bicepsmuskeln.

Tack för era svar! *hug*

sjolund27
2013-09-30, 13:04
Det borde bli fler reps och därmed längre total TUT.

Så sant, så sant *facepalm*

Alltidxx
2013-09-30, 20:36
Time Under Tension

EDIT: Om jag inte minns fel så förespråkar Arne att man skall sträcka ut hela bicepsmuskeln.
Skillnad på att sträcka och slappna av.

Arne Persson
2013-09-30, 20:51
Sträcker alltid ut fullt och markerar stoppet innan uppcurlen.

Boston
2013-09-30, 21:17
Sträcker alltid ut fullt och markerar stoppet innan uppcurlen.

Vad menar du med att markera?

Arne Persson
2013-09-30, 21:56
Vad menar du med att markera?

Stannar till vid det utsträckta läget med viss avslappning.

sjolund27
2013-10-01, 10:39
Stannar till vid det utsträckta läget med viss avslappning.

Finns det någon brilliant, speciell anledning som gör detta till det bästa? *popcorn*

Eller är det bara så? *flex*

Arne Persson
2013-10-01, 10:54
Finns det någon brilliant, speciell anledning som gör detta till det bästa? *popcorn*

Eller är det bara så? *flex*

Jag alltid gjort så för att bibehålla maximal smidighet och styrka även i ytterläget. Detta har fungerat mycket väl.

Den grundläggande anledningen till detta är något så exotiskt idag som sunt förnuft.

sjolund27
2013-10-01, 11:37
Jag alltid gjort så för att bibehålla maximal smidighet och styrka även i ytterläget. Detta har fungerat mycket väl.

Den grundläggande anledningen till detta är något så exotiskt idag som sunt förnuft.

Ja full rörelse är och kommer säkert att förbli en god sak.

Det sunda förnuftet har jag stött på vid ett par tillfällen *cupid*.

Finns det något i det Arnold skriver här?
This gives the blood a chance to flow freely through the biceps.

pezrulezhaakon
2013-10-01, 13:24
Arne Persson, sträcker du verkligen ut biceps helt? :D

Eira
2013-10-01, 13:26
inb4 tråd sabbad

Arne Persson
2013-10-01, 14:31
Arne Persson, sträcker du verkligen ut biceps helt? :D

Ja, i armbågsleden. Däremot tramsar jag inte med några överdrifter i axelleden om det var det du syftade på...? ;)

Arne Persson
2013-10-01, 14:35
Ja full rörelse är och kommer säkert att förbli en god sak.

Det sunda förnuftet har jag stött på vid ett par tillfällen *cupid*.

Finns det något i det Arnold skriver här?
This gives the blood a chance to flow freely through the biceps.

Det gör det eftersom en stasad muskel har sämre blodcirkulation.

sjolund27
2013-10-01, 15:06
Det gör det eftersom en stasad muskel har sämre blodcirkulation.

Tackar så mycket för dina svar Arne, ty dina åsikter väger tungt här i stugan *flex*.

filmjölk
2013-10-01, 15:30
Kai Greene är en annan profil som propagerar för exakt samma sak. "Full stretch to full contraction"

Fredrik_S
2013-10-01, 16:20
Bicepscurl är ju en typisk övning där belastningen är nära noll eller noll i utsträckt läge, bör man ha annan filosofi i övningar där det ligger en stor belastning i utsträckt läge för den aktiva muskeln, som tex bröstpress med hantlar.
Eller bör man även här hitta ett sätt att hitta avslappning i det sträckta läget som man tex kan uppnå genom maskinpress där vikten går i botten, eller bänkpress där stången vilar på något i bottenläget.

pezrulezhaakon
2013-10-01, 16:26
filmjölk, full stretch blir det aldrig i något effektivt utförande... Såvida man inte klurar med olika belastningsriktningar samtidigt.

Rikard Jansson
2013-10-01, 16:28
Hantelcurls sittandes på en lutande bänk med armarna rakt ner i bottenläget?

pezrulezhaakon
2013-10-01, 16:35
Rikard Jansson, nä inte ens då har du full stretch. Dessutom blir det mindre effektivt då du förlorar belastat ROM mot full kontraktion.

Rikard Jansson
2013-10-01, 16:36
Kan man inte bygga en maskin med remmar runt hjul och viktmaskin där man sitter i mitten och har två handtag på sidorna som gör att man får samma belastning i hela rörelsen?

z_bumbi
2013-10-01, 16:43
Det finns väl ingen mening med att sträva efter att belasta i hela rörelsen om man är ute efter att träna biceps i ytterläget? Övningen är nog så effektiv för vad man vill uppnå utan att man krånglar till det, vill man sedan träna biceps mer så kör man bara någon/några andra övningar.

pezrulezhaakon
2013-10-01, 17:48
Rikard Jansson, jo det går att bygga en sådan maskin, men den skulle bli onödigt krånglig och överflödig. Det kan genomföras i CC, och med gummiband.

Arne Persson
2013-10-01, 18:07
Jaha... Nu kan man väl snart inte köra en normal gammal hederlig bicepscurl längre utan att köra fel... :smash:

filmjölk
2013-10-01, 19:06
Jaha... Nu kan man väl snart inte köra en normal gammal hederlig bicepscurl längre utan att köra fel... :smash:

Nja, funkar det för både Arnold S och Kai Greene så är det nog inte helt åt helvete iaf.

Arne Persson
2013-10-01, 19:14
Nja, funkar det för både Arnold S och Kai Greene så är det nog inte helt åt helvete iaf.

Jodå, det är det säkert enligt "vetenskapen"...:)

Anders The Peak
2013-10-02, 09:53
Det funderas och spekuleras både hit och dit och experten tillrättavisar wannabe flocken :) Trial and error och 8-15 år träning handlar det om för att i bästa fall bygga en muskelmassa att tala om.

Alltidxx
2013-10-02, 15:37
Kai Greene är en annan profil som propagerar för exakt samma sak. "Full stretch to full contraction"
Så har han inga bra peaks på sina biceps heller.


Eller hur var det nu... :D

Fredriiik
2013-10-02, 18:42
Nja, funkar det för både Arnold S och Kai Greene så är det nog inte helt åt helvete iaf.

sen att Kai i många armövningar har muskeln spänd under hela övningen å menar något annat med sin stretch så räknas det inte eller?

XYmVP74CLFw

jag skulle köra på å ha muskeln kontrollerad och spänd under hela övningen.

straycat
2013-10-02, 18:47
Nja, funkar det för både Arnold S och Kai Greene så är det nog inte helt åt helvete iaf.

Dom knaprar också, glöm inte det.

Arne Persson
2013-10-02, 19:14
Arnold hade ju usla biccor och var därtill korkad nog att inte fylla dom olja. :)

Arne Persson
2013-10-02, 19:46
Bump

Fredriiik
2013-10-02, 21:40
Arnold hade ju usla biccor och var därtill korkad nog att inte fylla dom olja. :)

med det så påstår du att Kai har olja i biccarna?

Arne Persson
2013-10-02, 22:24
med det så påstår du att Kai har olja i biccarna?

Risken är väl rätt uppenbar att åtminstone samtliga BB-proffs har en och annan liter olja insprutad lite varstans...:)

stromming
2013-10-03, 00:03
Bump

Har du så bråttom att få bråka att du bumpar ditt eget trollinlägg redan efter en halvtimme?

Arne Persson
2013-10-03, 05:06
Har du så bråttom att få bråka att du bumpar ditt eget trollinlägg redan efter en halvtimme?

Tyvärr inget trollinlägg om man ser krasst på det. Råkade bara trycka på samma inlägg av misstag och fick en kopia av ovanstående som jag ändrade till en "bump".. det hade väl varit ännu värre för dig med en dublett på inlägget? :)

filmjölk
2013-10-03, 07:47
sen att Kai i många armövningar har muskeln spänd under hela övningen å menar något annat med sin stretch så räknas det inte eller?

XYmVP74CLFw

jag skulle köra på å ha muskeln kontrollerad och spänd under hela övningen.

Kolla den filmen en gang till. Varenda gång killen börjar robbancoleman:na i sina curlar så blir Kai putt:)

Speciellt kring 14:50:)

Alltidxx
2013-10-03, 11:01
Risken är väl rätt uppenbar att åtminstone samtliga BB-proffs har en och annan liter olja insprutad lite varstans...:)
Men om Arnold hade större biccar än vissa av dagens proffs så blir det blir det klurigt att peka på de med mindre eller likvärdiga armar och muttra synthol bara för att preparatet existerar idag.

Arne Persson
2013-10-03, 11:12
Men om Arnold hade större biccar än vissa av dagens proffs så blir det blir det klurigt att peka på de med mindre eller likvärdiga armar och muttra synthol bara för att preparatet existerar idag.

Jag tycker att oljan är nog det mest patetiska, av all annan skit som finns, att sätta i kroppen. Att skaffa sig "volym" utan ens träna är väl än höjden??? Hur kan man försvara detta? :smash:

Alltidxx
2013-10-03, 12:20
Jag tycker att oljan är nog det mest patetiska, av all annan skit som finns, att sätta i kroppen. Att skaffa sig "volym" utan ens träna är väl än höjden??? Hur kan man försvara detta? :smash:
Ingen försvarar det, men det känns vanskligt att "för säkerhets skull" anklaga alla proffs för att använda synthol. Särskilt när det byggts massa förr utan preparatet (Arnolds biceps). Så tydligen går det och de som då inte använder känner sig nog rätt stötta av anklagelserna. Misstänker jag. Och vilka är då det? Ingen som vet när det inte är uppenbart (hej Greg Valentino).

Bryggan
2013-10-03, 13:00
Särskilt när det byggts massa förr utan preparatet (Arnolds biceps).Say wut? Arnold S antar jag du menar.

Kai's biccar ser lite väl onaturliga ut i filmen faktiskt. Hur som helst gillar jag Kai oavsett.

Arne Persson
2013-10-03, 13:58
Ingen försvarar det, men det känns vanskligt att "för säkerhets skull" anklaga alla proffs för att använda synthol. Särskilt när det byggts massa förr utan preparatet (Arnolds biceps). Så tydligen går det och de som då inte använder känner sig nog rätt stötta av anklagelserna. Misstänker jag. Och vilka är då det? Ingen som vet när det inte är uppenbart (hej Greg Valentino).

Tyvärr är det alltför vanligt att även byggare på låg till mkt låg nivå använder. Jag ser det mycket ofta tex när jag dömer på olika tävlingar.

Gober
2013-10-03, 14:51
Jag gör båda. Skivstångcurls biceps är flexad hel tid och med hantelcurls de är inte flexad i bottom av de movet. Jag tycker att de funkar bra!

Inte för att vara taskig, men hur vet du att det funkar bra? Om det är du på bilden så får du nog ändra upplägg för biceps.

Förstår inte hur folk kan göra uttalande om hurvida en övning fungerar eller ej. Det krävs en testperiod över en längre tid med mätningar för att avgöra detta. Och om man utgår från ett läge där man ligger på 25cm i omkrets räknas inte resultatet då man rimligen borde öka av att lyfta hand till röv efter toabesök.

Edit, såg nu i din journal att du har/haft ätstörning så min kommentar kan väl ses som osmaklig. Inget illa menat som sagt, bara en liten tanke angående folks råd och tips utifrån egna erfarenheter :)

pezrulezhaakon
2013-10-03, 15:33
Gober, allt funkar ju. Frågan är bara hur bra..

Alltidxx
2013-10-03, 16:10
Tyvärr är det alltför vanligt att även byggare på låg till mkt låg nivå använder. Jag ser det mycket ofta tex när jag dömer på olika tävlingar.
Ok, det enda jag vet är vad Rich Piana sa, och det var att det var smärtsamt, kortvarigt, farligt och kontraproduktivt på lång sikt eftersom tillförsel av näringsämnen försämrades. Det lät trovärdigt och låter därför inte som ett strålande preparat annat än i undantagsfall för vissa inför tävling. Men, men, vad vet jag.

Fredriiik
2013-10-03, 16:17
Risken är väl rätt uppenbar att åtminstone samtliga BB-proffs har en och annan liter olja insprutad lite varstans...:)

Å det vet du för att? Hur ser man det på hans biccar att det är så där?

Kolla den filmen en gang till. Varenda gång killen börjar robbancoleman:na i sina curlar så blir Kai putt:)

Speciellt kring 14:50:)

Kolla den gärna själv en gång till vid 16:30. Å vid 14:50 så kör han inte TuT han kör nå jädra gung för framsida axeln och Kai förklarar att bara biccen ska jobba.
Sen ser du han "strecth" men muskeln är spänd hela tiden och som han säger har han kontroll över muskeln under hela rörelsen. Kolla så ser du att den aldrig slappnar av.

Arne Persson
2013-10-03, 16:33
Å det vet du för att? Hur ser man det på hans biccar att det är så där?



Kolla den gärna själv en gång till vid 16:30. Å vid 14:50 så kör han inte TuT han kör nå jädra gung för framsida axeln och Kai förklarar att bara biccen ska jobba.
Sen ser du han "strecth" men muskeln är spänd hela tiden och som han säger har han kontroll över muskeln under hela rörelsen. Kolla så ser du att den aldrig slappnar av.

Nämn gärna vilka proffs som inte tankat in olja på ett eller flera ställen i kroppen? Därefter avslutar vi detta stickspår.

Fredriiik
2013-10-03, 16:38
Nämn gärna vilka proffs som inte tankat in olja på ett eller flera ställen i kroppen? Därefter avslutar vi detta stickspår.

jag har inga bevis för det men just att du påstår att Kai har det i biccarna så kanske du kan förklara hur det syns, var det syns eller så?
Det var du som sa det och jag frågar bara.

Alltidxx
2013-10-03, 20:03
Nämn gärna vilka proffs som inte tankat in olja på ett eller flera ställen i kroppen? Därefter avslutar vi detta stickspår.
Jay Cutler.

Anders The Peak
2013-10-03, 20:21
jag har inga bevis för det men just att du påstår att Kai har det i biccarna så kanske du kan förklara hur det syns, var det syns eller så?
Det var du som sa det och jag frågar bara.

Det brukar synas i och med att biceps eller annan muskel får en konstig form. Håller med om att Kai har biceps som ser mysko ut i preacher övningen. Markus Ruhl, Kevin Levrone, Milos Sarcev har alla använt utfyllnad i svaga muskelgrupper. Om jag tolkar Arne rätt så är det hemskt vanligt även i nordiska tävlingar dvs bland amatörer. Tror att man kan utgå från att samtliga i världseliten håller på med den här typen av korrigerande behandlingar.

Fredriiik
2013-10-03, 20:35
Det brukar synas i och med att biceps eller annan muskel får en konstig form. Håller med om att Kai har biceps som ser mysko ut i preacher övningen. Markus Ruhl, Kevin Levrone, Milos Sarcev har alla använt utfyllnad i svaga muskelgrupper. Om jag tolkar Arne rätt så är det hemskt vanligt även i nordiska tävlingar dvs bland amatörer. Tror att man kan utgå från att samtliga i världseliten håller på med den här typen av korrigerande behandlingar.

tack för ordentligt svar!