handdator

Visa fullständig version : Deload


milax
2013-09-30, 08:19
Hej! Hur gör ni er deload? Funkar det att bara göra deload för en övning t.ex. bänkpress om man känner sig lite sliten där?

broman
2013-09-30, 08:33
Självklart kan en deload i en flerledsövning som bänkpress göra susen.

PureWhey
2013-09-30, 08:58
Kör samma vikter, fast färre reps - i den mån det går, kan köra mindre set också.

milax
2013-09-30, 09:13
Självklart kan en deload i en flerledsövning som bänkpress göra susen.

Absolut, men kan man köra deload på en övning en vecka och en annan övning (basövning) en annan vecka eller är det en process som innefattar hela kroppen, att alla muskler behöver vila?

andeem
2013-09-30, 09:21
Deloada för hela kroppen. Musklerna, CNS och psyket, hela paketet behöver vila.

z_bumbi
2013-09-30, 09:33
"Deload" betyder bara att man sänker belastningen så det finns varken något bestämt sätt att göra det eller ett bestämt syfte. Så beroende på vad man vill uppnå med det och hur man tränar så kan det variera mycket hur man gör det dvs det finns inget allmängilltigt sätt att göra det på.
Att t ex sänka i en enskild övning ett enstaka pass kan mycket väl funka precis som det kan funka att vila nästan helt i en månad eller mer.

milax
2013-09-30, 09:34
Deloada för hela kroppen. Musklerna, CNS och psyket, hela paketet behöver vila.

Tack, det var lite det jag var inne på...

milax
2013-09-30, 09:36
"Deload" betyder bara att man sänker belastningen så det finns varken något bestämt sätt att göra det eller ett bestämt syfte. Så beroende på vad man vill uppnå med det och hur man tränar så kan det variera mycket hur man gör det dvs det finns inget allmängilltigt sätt att göra det på.
Att t ex sänka i en enskild övning ett enstaka pass kan mycket väl funka precis som det kan funka att vila nästan helt i en månad eller mer.

I mitt fall känner jag mig lite sliten i överkroppen, ökningarna har stangerat och förra veckan failade jag i bänken. Benen känns däremot pigga och det känns som det finns mer att ge där...

milax
2013-09-30, 17:46
Ingen som har något att tillägga?

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

Cameltotem
2013-09-30, 17:48
Snälla svara på denna fråga!

Räknas en vecka utanför gymmet som "deload"?

Eller måste man arbeta muskeln med mindre vikt?

sudoo
2013-09-30, 19:55
Snälla svara på denna fråga!

Räknas en vecka utanför gymmet som "deload"?

Eller måste man arbeta muskeln med mindre vikt?

Jag skulle kalla det för vilovecka.

Cameltotem
2013-09-30, 21:23
Jag skulle kalla det för vilovecka.

Jaa men har det samma verkan på CNS?

Johan_P
2013-10-01, 07:06
Jaa men har det samma verkan på CNS?

Man låter kroppen och nervsystemet vila mer än vid en deload. Behöver du vila så gör det. Vad finns det mer att fundera över?

Wormzie
2013-10-01, 07:25
Jag cyklar en basövning att deloada varje vecka. Då är det alltid kul att påbörja nästa vecka när man är riktigt fräsch i en övning. Spelar säkert ingen roll om man deloadar allt i en vecka eller 1 övn/vecka eller vilar helt från gymmet nån vecka, men i det långa loppet är det så värt det!