handdator

Visa fullständig version : Felsäkert läge - Försvunna bilder


Sarga
2013-09-30, 07:32
Min dator kraschade fullkomligt igår utan någon klar orsak. Den kan inte startas i andra lägen än det felsäkra läget.

När jag startar Windows 7 i felsäkert läge är det som att alla bilder och alla dokument är borta. Ingenting finns på datorn, utom det mest grundläggande (bortsett från Skype, Paint.net och iTunes). Med tanke på att paint.net installerades igår måste detta innebära att all information som fanns innan paint.net också måste finnas kvar.
Innan detta hade datorn försökt installera om sig vid ett tillfälle när jag startade den. Den hängde sig även där. Bilder och dokument kan väl inte ha försvunnit pga detta? Exempelvis iTunes som inte är ett grundläggande program för Windows finns ju kvar.

Är det så att bilder och dokument helt enkelt inte går att komma åt i felsäkert läge?

Kokosbjornen
2013-09-30, 07:41
Letar du på rätt ställe, är du inloggad som samma användare som du brukar? Hade du bilderna i Mina Dokument eller kanske sparade på en annan partition?

Sarga
2013-09-30, 11:13
Letar du på rätt ställe, är du inloggad som samma användare som du brukar? Hade du bilderna i Mina Dokument eller kanske sparade på en annan partition?

Dessvärre så är jag inloggad som rätt användare, kollar i samma filer som dokumenten tidigare låg i och i rätt partition. Alla dessa mappar är tomma.

Jag läste på internet om hur man skapar dokument som fungerar i felsäkert läge. Att denna vägledning ens finns måste ju vara ett tecken på att vanliga dokument inte fungerar i felsäkert läge. Därmed bör ju dokumenten finnas kvar. Varför skulle de försvinna bara för att datorn vägrar starta?

Ifall hårddisken skulle varit trasig skulle ju inte de program jag installerat så som iTunes finnas kvar i felsäkert läge, vilket det gör. Rent logiskt bör därmed mina dokument finnas kvar.

Eller vad tror du?

Herman H
2013-09-30, 14:43
Kolla så du inte fått ett virus som gjort dina mappar osynliga. Been there done that.