handdator

Visa fullständig version : Knäsmärta vid knäböj


ChrisDEFC
2013-09-29, 21:58
Hej, nu börjar jag bli trött på mitt knäont och har försökt att lösa det på egen hand men inte lyckats. Tips mottages med stor tacksamhet.

Problemen kommer när jag kör knäböj, benpress och ibland vid benspark. Ontet känns typ mitt i knät innanför knäskålen och kommer ungefär när knät är 90grader och under de. Det känns mitt i knät men kanske aningen mer neråt och inåt om man ska precisera. Det lixom ilar till. Tycker själv att jag har bra teknik(knäböj), hållning och rörlighet så fattar inte vad som är problemet. Problemen kom i våras efter en period med mycket tunga böjar och jag kommer ihåg att knäna ibland åkte ihop när det blev för tungt. Sen har jag inte kunnat böja som jag vill efter det. Får ont i båda knäna men högerknät är det som jag haft mest problem med.

Jag är 31år gammal och har tränat sen jag var 15typ och mer eller mindre regelbundet kört knäböj sen dess (alltid med bra djup). Aldrig tidigare haft problem med knäna. Jag är 201cm lång och väger för tillfället 103kg. Jag har orienterat hela sommaren och jag känner inget i knät när jag springer. Jag har opererat vänsterfoten för 4år sen och detta har medfört att jag är svagare i högerben än vänsterben och även sämre rörlighet i vänster fotled. Jag upplever på slutet att knäna vinklas mer in typ när jag står normalt och att jag behöver jobba mer aktivt i knäböjen för att vinkla ut dem). Jag upplever åxå att jag väldigt ofta när jag bara står till att högerfoten pekar mer utåt än vänsterfoten.

Jag stretchar regelbundet och brukar då köra: framsida lår, baksida lår, röv, "öppna upp höften"stretch, vader, ibland insida lår.

I knäböjen brukade jag ofta träna kring 100-130kg men har max på 165. De senaste 3 månaderna har jag inte varit över 70kg och den gången jag träna flera set på 70kg så hade jag träningsvärk i 4dagar.

Vet inte vad jag ska tillföra mer men fråga gärna för att få en bättre bild.

Kan bifoga en film på hur det ser ut när jag böjer. Har tyvärr ingen ny film då jag böjt väldigt lite senaste tiden pga känningarna.

MF1PjKPHS48

L-Sami
2013-09-30, 07:16
Öka din dorsalflexion i fotlederna. Du måste få knäna framför tårna utan att släppa hälarna från golvet. Antagligen strama vader och hälsenor. Sen ser man inte från den här vinkeln var knäskålarna pekar. En riktlinje är att knäskålarna pekar dit tårna går.

Det är två tips jag kan ge dig angående din knäsmärta i knäböj, sen att du är +30år så är det inte helt ovanligt att man börjar utveckla degenerativa förändringar i knälederna. Någon i familjen/släkten som har knäartros?

ChrisDEFC
2013-10-01, 13:26
Öka din dorsalflexion i fotlederna. Du måste få knäna framför tårna utan att släppa hälarna från golvet. Antagligen strama vader och hälsenor. Sen ser man inte från den här vinkeln var knäskålarna pekar. En riktlinje är att knäskålarna pekar dit tårna går.

Det är två tips jag kan ge dig angående din knäsmärta i knäböj, sen att du är +30år så är det inte helt ovanligt att man börjar utveckla degenerativa förändringar i knälederna. Någon i familjen/släkten som har knäartros?

31år och slut som knäböjare *gah!*
Det stämmer ju att jag har dålig rörlighet i fotleden på vänster fot men är inte tanken i knäböj att man ska försöka att inte röra fotleden utan att underbenet nästan ska stå still och att man sen ska bak med arslet?
Ingen artros i släkten vad jag vet men jag har själv psoriasisartrit så det kan säkert spela in på nått vis. Dock varit relativ symtomfri sen jag fick mediciner för typ 3år sen.
Jag strävar alltid efter att knäna ska peka åt samma håll som fötterna eller utanför men blir det tungt så kan de ibland gå lite in mot mitten men det är bara när det blir för tungt så vid teknisk failure så åker knäna ofta in.
Jag träna lite idag och körde knäböj. Kändes i knäna idag också trots gedigen stretchsession innan jag drog igång så jag upplevde rörligheten som god. Jag filma de 3 sista setten och i dessa set så ömma inte knät så mycket men jag kände fortfarande av det. Ilar till inne i knät som tidigare och sitter mer på insidan knät strax under knäskålen. Ibland känns det som det sitter en spänd sena där inne som stretar emot.
Är det mest rörlighet i fotleden och stretch för hälsena och vad du rekommenderar?
51kSvwtwO4Q
mCu2sYLGlLU
9keKfUOe6sM

L-Sami
2013-10-01, 21:59
31år och slut som knäböjare *gah!*
Det stämmer ju att jag har dålig rörlighet i fotleden på vänster fot men är inte tanken i knäböj att man ska försöka att inte röra fotleden utan att underbenet nästan ska stå still och att man sen ska bak med arslet?
Ingen artros i släkten vad jag vet men jag har själv psoriasisartrit så det kan säkert spela in på nått vis. Dock varit relativ symtomfri sen jag fick mediciner för typ 3år sen.
Jag strävar alltid efter att knäna ska peka åt samma håll som fötterna eller utanför men blir det tungt så kan de ibland gå lite in mot mitten men det är bara när det blir för tungt så vid teknisk failure så åker knäna ofta in.
Jag träna lite idag och körde knäböj. Kändes i knäna idag också trots gedigen stretchsession innan jag drog igång så jag upplevde rörligheten som god. Jag filma de 3 sista setten och i dessa set så ömma inte knät så mycket men jag kände fortfarande av det. Ilar till inne i knät som tidigare och sitter mer på insidan knät strax under knäskålen. Ibland känns det som det sitter en spänd sena där inne som stretar emot.
Är det mest rörlighet i fotleden och stretch för hälsena och vad du rekommenderar?
51kSvwtwO4Q
mCu2sYLGlLU
9keKfUOe6sM



Knäböj kan man köra för alltid tro mig, en av de bättre övningarna trots knäproblem, det gäller att man kör den rätt med rätt teknik och anpassar vikten :)

Du fäller ryggen väldigt mycket och det är på grund av kanske missförstånd att inte trycka knäna framför tårna. Det blir stor belastning på framsidan på det sättet som du kör, det sker väldigt liten knäflexion (alltså att knäleden böjs) och dessutom tar din ländrygg mycket stryk.

Jag anser att du bör ändra din teknik helt och hållet. Lyft mer som en olympisk lyftare, du behöver inte gå ner så djupt men ändå större dorsalflexion i foten så att du får fram knäna över tårna mer och ha mer upprätt hållning i ryggen.

Du behöver möjligtvis jobba med hälsenorna och stretcha vaderna.

ChrisDEFC
2013-10-03, 13:21
Knäböj kan man köra för alltid tro mig, en av de bättre övningarna trots knäproblem, det gäller att man kör den rätt med rätt teknik och anpassar vikten :)

Du fäller ryggen väldigt mycket och det är på grund av kanske missförstånd att inte trycka knäna framför tårna. Det blir stor belastning på framsidan på det sättet som du kör, det sker väldigt liten knäflexion (alltså att knäleden böjs) och dessutom tar din ländrygg mycket stryk.

Jag anser att du bör ändra din teknik helt och hållet. Lyft mer som en olympisk lyftare, du behöver inte gå ner så djupt men ändå större dorsalflexion i foten så att du får fram knäna över tårna mer och ha mer upprätt hållning i ryggen.

Du behöver möjligtvis jobba med hälsenorna och stretcha vaderna.

Intressant för jag har trott att det är precis tvärt om, alltså att man absolut inte ska gå med knäna över tårna, att man ska sträva efter att trycka bak rumpan, att man då jobbar mer med baksidan och att detta är mer skonsamt för knäna... Det verkar alltså som jag har fel på precis alla punkter *screwy*

Jag ser själv att jag böjer överkroppen rätt mycket men det är mest för att vikten är lätt och ju tyngre det blir desto mer upprätt kan jag böja. Men om jag ska böja lätt och trycka bak rumpan så välter jag bakåt om jag ska böja upprätt.

Min tanke på det du säger är att jag kanske borde köra frontböj ett tag? Då får jag en mer upprätt hållning och trycker automatiskt fram knäna mer. Men mer stretch för vader och hälsenor är nog ett måste, för rörligheten på vänsterfoten är rätt usel.

Har fullt upp de närmsta dagarna men ska försöka filma nästa benpass och lägga upp lite nya filmer där jag försöker modifiera tekniken. Tack för att du tar dig tid L-Sami!

ChrisDEFC
2013-10-06, 10:58
Provade igår att köra en mer upprätt OL-stil i böjandet och tillät mig att släppa fram knäna lite mer. Tänkte även på att droppa röven mer rakt ner än att bara trycka den bakåt. Överraskande nog så kändes detta riktigt bra med en gång. Gick upp till 100kg och körde en 3a, så tungt har jag inte vågat köra innan eftersom knät har gnällt. Sen om det är för att jag ätit antiinflammatoriska tabletter nu i snart en vecka eller om det faktiskt är mer såhär jag bör böja det vet jag inte men ska försöka att filma några set nästa gång jag kör ben för att få en ny bedömning. Det kändes iaf riktigt bra och jag fick bra tryck från benen. Hade säkert klarat en etta på 120-130kg igår om jag vågat gå så tungt.

Tack L-Sami för bra tips!

z_bumbi
2013-10-06, 11:07
Ett tips om man byter stil pga smärta är att köra väldigt lätt och öka långsamt, jag vet att det kan vara tråkigt men det är ännu tråkigare att dra på sig nya smärtor för att man ökat för snabbt.

ChrisDEFC
2013-10-06, 11:28
Ett tips om man byter stil pga smärta är att köra väldigt lätt och öka långsamt, jag vet att det kan vara tråkigt men det är ännu tråkigare att dra på sig nya smärtor för att man ökat för snabbt.

Tack, ja det ska jag absolut tänka på. Bra att du skrev det, lätt att man rusar iväg bara för att det börjar gå lite bra efter en lång seg period.
Blir inte helt ny stil då jag kört lite såhär men mot slutet mer och mer hängt upp mig på att försöka ha knän och underben stilla och då behövt fälla mig mer och mer (eftersom jag trott att detta är mer skonsamt för knäna). Men ska absolut ta med det i beräkningen, va nog inte helt smart att köra 100kg direkt men 80 kändes så lätt och jag hade ingen smärta.

ChrisDEFC
2013-10-09, 12:51
Filma idag igen och tycker själv att det ser lite bättre ut. Problemen som jag ser är att höften tippar lite i bottenläget (trots att jag stretchat höftböjarna innan böjen) samt att knäna fortfarande inte är så långt ut åt sidorna som jag skulle önska. Vad ser ni andra för nått?

Det jag försöker tänka på är att trycka fram knäna lite mer så att jag kan böja mer upprätt samt trycka ut knäna så de inte går innanför den vinkeln som fötterna pekar.

qmKtUPJ2aEw

bX0tnFY4RCU

ChrisDEFC
2013-10-13, 12:46
Filma idag igen och tycker själv att det ser lite bättre ut. Problemen som jag ser är att höften tippar lite i bottenläget (trots att jag stretchat höftböjarna innan böjen) samt att knäna fortfarande inte är så långt ut åt sidorna som jag skulle önska. Vad ser ni andra för nått?

Det jag försöker tänka på är att trycka fram knäna lite mer så att jag kan böja mer upprätt samt trycka ut knäna så de inte går innanför den vinkeln som fötterna pekar.

qmKtUPJ2aEw

bX0tnFY4RCU

Kommentera gärna filmerna och mina tankar kring filmerna.

Idag kändes knät av igen precis som det varit innan. Ilar till i knät när jag kommer ner i lite vinkel och sen känns det nästan genom hela lyftet. Det jag noterade idag var när jag körde rehabstuk i sittande lårcurlen var att:
*Vänsterbenet som normalt sett är det svagare benet är nu starkare (även i bensparken.
*Högerbenet som krånglar "knäpper till" två gånger när jag släpper upp vikten och detta gör det varje repetition.
Vad kan knäppet bero på? Kan det va brosk eller liknande och kan det ha med knäproblemet att göra eller är det fler som har knäppande ljud från knäna? Jag brukar ibland få det i böjen men då kanske det knäpper en eller två gånger och sen är det borta.

as0k
2013-10-14, 06:42
Jag har precis samma problem som dig med mitt högerknä. Har haft så ganska länge nu men har äntligen tagit tag i problemet genom att gå till en sjukgymnast.
Har dock endast börjat gå igenom mitt axelproblem än, så knät kommer om några veckor :)

Har fått för mig att jag fick problemet efter att ha kört bulgariska utfall och/eller väldigt tunga vadpressar i smithen.

Får ont i vardagen också ibland om jag tex tar ett steg upp på en pall eller tar 2 trappsteg i taget när jag ska gå upp för en trappa.

Om jag kör bulgariska utfall så gör det som ondast, eller om jag kör i hacksquatmaskinen.

L-Sami
2013-10-15, 07:27
Kommentera gärna filmerna och mina tankar kring filmerna.

Idag kändes knät av igen precis som det varit innan. Ilar till i knät när jag kommer ner i lite vinkel och sen känns det nästan genom hela lyftet. Det jag noterade idag var när jag körde rehabstuk i sittande lårcurlen var att:
*Vänsterbenet som normalt sett är det svagare benet är nu starkare (även i bensparken.
*Högerbenet som krånglar "knäpper till" två gånger när jag släpper upp vikten och detta gör det varje repetition.
Vad kan knäppet bero på? Kan det va brosk eller liknande och kan det ha med knäproblemet att göra eller är det fler som har knäppande ljud från knäna? Jag brukar ibland få det i böjen men då kanske det knäpper en eller två gånger och sen är det borta.

Det ser bättre ut när du skjuter fram knäna, men du behöver stretcha mer och jobba med din dorsalflexion (bakåtböjning) i fotlederna. Jag har själv vänster fotled som är stramare. Innan varje knäböjspass börjar jag med att försöka pressa fram knät mot väggen i en utfallsställning utan att lyfta hälen. 3 set x 10 repetitioner brukar jag köra och har ökat min dorsalflexion bra.

Knäppningar och knakningar i knälederna kan vara brosk som har förändrats. Som sagt knäböj är en bra övning trots knäproblem sluta inte köra den, anpassa istället och byt teknik.

ChrisDEFC
2013-10-15, 13:18
Jag har precis samma problem som dig med mitt högerknä. Har haft så ganska länge nu men har äntligen tagit tag i problemet genom att gå till en sjukgymnast.
Har dock endast börjat gå igenom mitt axelproblem än, så knät kommer om några veckor :)

Har fått för mig att jag fick problemet efter att ha kört bulgariska utfall och/eller väldigt tunga vadpressar i smithen.

Får ont i vardagen också ibland om jag tex tar ett steg upp på en pall eller tar 2 trappsteg i taget när jag ska gå upp för en trappa.

Om jag kör bulgariska utfall så gör det som ondast, eller om jag kör i hacksquatmaskinen.

Ja det verkar vara likartade problem. Säg gärna ifrån när du varit hos sjukgymnasten om vad du fått för övningar att jobba med. Kan ju vara något som är relevant för mig också. Jag har ringt och försökt få en tid hos sjukgymnasten jag också men verkar vara lite väntetid men jag vet att han är riktigt duktig så väntar hellre än att jag får komma till någon som jag inte litar på. Återkommer när jag varit hos sjukgymnasten.

Det ser bättre ut när du skjuter fram knäna, men du behöver stretcha mer och jobba med din dorsalflexion (bakåtböjning) i fotlederna. Jag har själv vänster fotled som är stramare. Innan varje knäböjspass börjar jag med att försöka pressa fram knät mot väggen i en utfallsställning utan att lyfta hälen. 3 set x 10 repetitioner brukar jag köra och har ökat min dorsalflexion bra.

Knäppningar och knakningar i knälederna kan vara brosk som har förändrats. Som sagt knäböj är en bra övning trots knäproblem sluta inte köra den, anpassa istället och byt teknik.

Tack igen för dina tips. Ju mer jag tänker på det desto troligare känns det att det är fotleden som sabbar. Har idag kört "sheostretch" som går ut på att du sitter på huk (med hälarna i backen) med en skivstång på nedre delen av låren och töjer på så vis fotlederna. Dessutom har jag kört den du tipsa om. Pressa på lite mer än vanligt och ökade rörligheten (tillfälligt?) rejält så detta är absolut något jag behöver innan jag ska böja nästa gång.

Fråga 1: Jag har analyserat lite och tänkt tillbaka och inser nu att problemen började komma efter att jag började stretcha rejält innan böjen (med målet att öka rörlighet och jobba bort höfttilten i bottenläget). Kan det va så att jag töjt för mycket innan böjen (alltså alla muskler i underkroppen) så att de tappat spänsten och stabiliteten och att jag därför blivit mer instabil i knäna?
Fråga 2: Vilka muskler är det som "håller in" knäna, tänka att jag står på ett ben och då faller knät in lite grann, jag behöver aktivt trycka ut knät för att det ska peka i samma riktning som foten? Vilka muskler är korta och vilka muskler kan jag ha för bra rörlighet i eller tänker jag fel nu?
Fråga om det är något i frågorna som är oklart så kan försöka att förklara bättre eller slänga upp bilder. Obs! Alla som har något att tillföra får självklart svara, frågorna är inte riktade bara till L-Sami även om jag självklart vill veta vad han tycker.

L-Sami
2013-10-16, 07:47
Fråga 1: Jag har analyserat lite och tänkt tillbaka och inser nu att problemen började komma efter att jag började stretcha rejält innan böjen (med målet att öka rörlighet och jobba bort höfttilten i bottenläget). Kan det va så att jag töjt för mycket innan böjen (alltså alla muskler i underkroppen) så att de tappat spänsten och stabiliteten och att jag därför blivit mer instabil i knäna?
Fråga 2: Vilka muskler är det som "håller in" knäna, tänka att jag står på ett ben och då faller knät in lite grann, jag behöver aktivt trycka ut knät för att det ska peka i samma riktning som foten? Vilka muskler är korta och vilka muskler kan jag ha för bra rörlighet i eller tänker jag fel nu?
Fråga om det är något i frågorna som är oklart så kan försöka att förklara bättre eller slänga upp bilder. Obs! Alla som har något att tillföra får självklart svara, frågorna är inte riktade bara till L-Sami även om jag självklart vill veta vad han tycker.


Statisk stretching är inget att rekommendera innan träning, om du gör det sluta med det. Bättre med dynamiska rörelser. Du kan stretcha men håll inte kvar lederna i samma position under en längre tid. Efter träning går det bra.

Sätesmusklerna, framför gluteus medius hjälper till att föra höften utåt och då följer knäet givetvis med. Enbensknäböj är en bra övning för att jobba bort det med kontroll och kvalitet och fokus på att pressa ut knäna i tvåbensknäböj. Isolerande höftabduktion i dragapparat t ex kan var bra om det är konstaterat att du har svaga höftutåtförare. Rörlighetsmässigt kan det vara tajta ljumskmuskler (adduktorer) som spökar.

ChrisDEFC
2013-10-17, 14:11
Känns som att jag börjar förstå helheten mer och mer nu och det är jäkligt roligt och motiverande. Körde 3set på 80kg i böjen idag utan knäsmärta. Detta efter att jag kört dynamisk stretch på fotled/vad och även lite på höftböjarna. Jag ser när jag kollar på filmen att jag fortfarande fäller ryggen mer än jag borde behöva. Får nog vikten lite långt fram på framfötterna tror jag, flytta bak tyngdpunkten på hälarna så borde jag kunna böja lite mer upprätt. Hur ser det ut annars?

JaLC0PNRPGM

L-Sami
2013-10-18, 09:16
Det ser ut som att du får fram knäna lite mer, men du har en inlärt styrkelyfts knäböjsmönster, low-bar / ryggfällning. Helt okej, men om du får ont i knäna så vet du vad du kan ändra på. Kan du filma framifrån också? Jag tycker att du har lite svårt att pressa ut knäna, men för att bekräfta det behövs det bild framifrån. Helst så att man ser knäskålarna.

ChrisDEFC
2013-10-25, 15:12
Ska försöka filma framifrån nästa gång men idag så fråga jag bara en kille på gymmet så ville inte krångla för mycket. Nästa gång har jag förhoppningsvis med mig nån polare när jag tränar.

Hur som haver så har jag försökt ändra ytterligare. Denna gång har jag haft fokus på att:
*Börja böjen med att böja knäna istället för att skjuta bak höften vilket gjorde det mycket lättare att ha en upprätt position.
*står lite bredare med en liten vinkel utåt på fötterna men försöker att trycka ut knäna.
*försöker spänna övre delen av ryggen och få ner armbågarna så att de pekar mot golvet istället för bakåt.
*High bar.

Körde väl typ 10set på 50-80kg och detta kanske inte är mitt bästa set men det är ett av de 10setten iaf. La tunn planka under hälarna för att få den rörlighet jag upplevde att jag behövde. Såg innan jag la under plankan att jag åkte fram mer med ena knät och blev lite sned i kroppen, därav plankan.

yGNjkxl1hp0

Tips och kommentarer är välkomna!

woodii
2013-10-25, 16:14
Öka din dorsalflexion i fotlederna. Du måste få knäna framför tårna utan att släppa hälarna från golvet. Antagligen strama vader och hälsenor. Sen ser man inte från den här vinkeln var knäskålarna pekar. En riktlinje är att knäskålarna pekar dit tårna går.

Det är två tips jag kan ge dig angående din knäsmärta i knäböj, sen att du är +30år så är det inte helt ovanligt att man börjar utveckla degenerativa förändringar i knälederna. Någon i familjen/släkten som har knäartros?

Intressant det du skriver här angående knäna framför tårna. Jag hade precis en diskution med en kille på gymmet när jag körde böj och han hade läst och "hört" att man inte skulle böja med knäna framför tårna.

Jag försökte att inte göra det, men det var helt omöjligt för mig. Jag är rätt så överrörlig och har inga problem att sätta röven i backen när jag sitter på huk.
Men då kör jag vidare och behöver inte oroa mig över att mina knä går framför tårna ?

ChrisDEFC
2013-10-25, 18:00
Intressant det du skriver här angående knäna framför tårna. Jag hade precis en diskution med en kille på gymmet när jag körde böj och han hade läst och "hört" att man inte skulle böja med knäna framför tårna.

Jag försökte att inte göra det, men det var helt omöjligt för mig. Jag är rätt så överrörlig och har inga problem att sätta röven i backen när jag sitter på huk.
Men då kör jag vidare och behöver inte oroa mig över att mina knä går framför tårna ?

Beror på vilken böjstil du har och jag tycker fortfarande att det är ett bra generellt råd att inte få knäna över tårna. Du har nog omvänt problem jämfört med mig och det du ska tänka mer på är att sätta dig lite bakåt med rumpan. Sen kan du stå lite bredare och tänka på att trycka knäna lite ut åt sidan, det brukar lösa problemet.
Här pratar han om hur man ska böja och bland annat om att inte knäna ska åka för långt fram. Är du rörlig/överrörlig så ska du inte ha några problem att utföra denna böj med bra form: http://youtu.be/zoZWgTrZLd8

woodii
2013-10-26, 14:11
Beror på vilken böjstil du har och jag tycker fortfarande att det är ett bra generellt råd att inte få knäna över tårna. Du har nog omvänt problem jämfört med mig och det du ska tänka mer på är att sätta dig lite bakåt med rumpan. Sen kan du stå lite bredare och tänka på att trycka knäna lite ut åt sidan, det brukar lösa problemet.
Här pratar han om hur man ska böja och bland annat om att inte knäna ska åka för långt fram. Är du rörlig/överrörlig så ska du inte ha några problem att utföra denna böj med bra form: http://youtu.be/zoZWgTrZLd8

ok, jag har sett videon innan och ska försöka tänka på momenten. Ska nog testa att stå lite bredare och med fötterna mer utåt än jag gör idag. Hur gör man bäst för att inte falla framåt ? Känns som att ju högre man har stången desto mer tenderar man att falla framåt..
Och när man ska upp igen så känns det som att röven lyfter sig först (buttwink?), ryggen kröker sig i svanken, detta vill jag bli av med.

ChrisDEFC
2013-10-26, 16:54
ok, jag har sett videon innan och ska försöka tänka på momenten. Ska nog testa att stå lite bredare och med fötterna mer utåt än jag gör idag. Hur gör man bäst för att inte falla framåt ? Känns som att ju högre man har stången desto mer tenderar man att falla framåt..
Och när man ska upp igen så känns det som att röven lyfter sig först (buttwink?), ryggen kröker sig i svanken, detta vill jag bli av med.

Själv upplever jag det som betydligt lättare att vara upprätt med högre stångplacering. Men jag tycker den videon är riktigt bra, lättförståligt men får ändå med det mesta. Men tänk på att ha vikten på hälarna och försök att vara ordentligt tight i övre delen av ryggen, dra in luft och spänn bålen innan du börjar böja. Jag tycker att du kan försöka filma så är det lättare att komma med tips precis som L-Sami nu har hjälpt mig att komma tillrätta och lägga om från SL-böj inspirerat till mer OL-böj inspirerat vilket verkar vara den rätta vägen att gå för mina knän...

L-Sami
2013-10-26, 17:25
Intressant det du skriver här angående knäna framför tårna. Jag hade precis en diskution med en kille på gymmet när jag körde böj och han hade läst och "hört" att man inte skulle böja med knäna framför tårna.

Jag försökte att inte göra det, men det var helt omöjligt för mig. Jag är rätt så överrörlig och har inga problem att sätta röven i backen när jag sitter på huk.
Men då kör jag vidare och behöver inte oroa mig över att mina knä går framför tårna ?

Se till att knäskålarna pekar åt tårnas riktning så borde det inte vara några problem. Många ovana som knäböjer valgiserar (knäskålarna pekar inåt, likt kobenthet) i djupaste läget, då blir det inte så lämpligt med den metoden. Det är dock en annan historia.

ChrisDEFC
2013-10-29, 15:40
Klipper in från journalen:
Sjukgymnastbesök idag och har fått en hel del kött på benen så att säga. Sjukgymnasten var även han inne på att mina knäproblem har kommit från att jag kört tunga böjar där knäna åkt in och att det blivit överbelastat i sena som fäster strax under knät. Och att det är viktigt att jag ser över tekniken och håller vikterna på en sån nivå så jag klarar hålla ut knäna så de pekar i samma riktning som fötterna när jag böjer.
Vidare så fråga jag lite om min upplevelse att jag är lite sned i kroppen och på det drog han slutsatsen att min högra fot kollapsar (pronerar) vilket för med sig att knät faller inåt och det drar med sig höften och sen ryggen. Han prova att tejpa upp hålfoten så ska jag gå med det och se om jag märker nån skillnad och isf är vi problemet på spåren. Tycker redan att det märks skillnad och jag har länge varit medveten om att högerfoten pronerar lite väl mycket. Fick lite övningar att köra för att stärka upp foten/hålfoten för att förhoppningsvis pronera mindre och om det inte funka så kunde jag fundera över inlägg även om han hellre såg att jag tränade upp foten först och främst.
Axeln som jag upplever som framåtroterad var inte så farligt som jag trodde utan mest en synvilla eftersom vänster bröstmuskel är lite mer utvecklad upptill så gör det intryck av att den axeln är längre bak men han såg ingen stor skillnad så det behöver jag inte göra så mycket åt utan bara fortsätta träna och försöka bli lika stark i båda axlarna och bröstmusklerna.
Kanske förklarat lite rörigt nu men försöker få med allt.

Sen så körde jag böj idag igen och fick ett av de två tunga setten filmade. En 2a på 90kg. Känns bra. Lite ostabilt i knät men det är kanske inte så konstigt när jag lagt om tekniken totalt och dessutom så är ju 90kg ändå 90kg... Klippet ska bara ladda upp på tuben. Lägger upp det om några minuter.

ChrisDEFC
2013-10-29, 17:06
MofwiAmXLYc

L-Sami
2013-10-30, 23:03
Framifrån helt klart godkänt med knäna. Inget att påpeka där. Angående pronation så kan det spela roll för belastningen av knäleden, så det var bra tips att försöka träna upp det och sen inlägg vid behov.