Visa fullständig version : Kost under sjuka dagar?
Håller ni samma kost när ni är sjuka som en vanlig träningsdag eller skär ni ner på nått?
Känner en fökylning på g, undrar om jag ska bibehålla samma kolhydrat och protein intag som på träningsdagarna, om nu aptitetn finns dvs
hur gör ni?
Mangemangel
2013-09-29, 21:59
Mindre träning = mindre förbrukning = inte nödvändigt att stoppa i sig fullt lika mycket som under träningsdagar.
mattilainen
2013-09-29, 22:17
tillräcklig nutrition är viktig för att du snabbare ska bli frisk
O frågan är vad tillräckligt är :)
när du är sjuk, ät det du har aptit för. Risken finns annars att du inte får i dig tillräckligt med mat om du ska tvinga i dig saker som egentligen inte kanske har aptit för
R Scarpa27
2013-09-30, 06:32
men är man väl sjuk så kan man ju inte styra matintaget...
sen är allt beroende på hur sjuk man är och vad man räknar som sjuk...
när jag är riktigt sjuk kan jag sova ca 12-20 timmar per dygn =P...
sen har man ont i halsen och knappt kan svälja osv osv..
man får ta allt som det kommer i matväg när man är sjuk.
kan hända man går ner i kaloriväg & kanske underskott men det tas igen ganska kvickt när man väl blir frisk.
vila, äta och tat toy!
Sant att det kan vara svårt att få i sig mat när man är sjuk. Jag brukar dock alltid ligga på rejält överskott då, då återhämtar sig min kropp grymt mycket snabbare. Skall väl dock tilläggas att jag inte varit så sjuk så jag inte kunnat äta på typ.. tre år kanske. Så lyckligt lottad :)
Beror på, ibland kcal-balans, ibland blir jag så uttråkad av sjukdom att jag belöningsäter och det blir mer krubb.
Spelar ingen större roll i det långa loppet hur som hur.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.