handdator

Visa fullständig version : 3-dagar schema


GeckoGenza
2013-09-29, 18:13
Hej,
Jag kör nu på en 3-dagar schema utan villa.
Och jag försöker gå upp 5kg nu men har lite svårt att lägga på mig vikt
så jag undrar om jag behöver lägga in vilodag.
Och jag ligger på kaloriöverskott men jag vägt detsamma sen juni.

Birkharju
2013-09-29, 18:17
Det säger sig självt att du inte legat på kaloriöverskott sen juni om du inte gått upp i vikt. Att lägga in vilodagar har ingenting att göra med viktuppgång, där är det kosten som styr. Visst förbrukar träning energi men styrketräning förbrukar väldigt lite.

PureWhey
2013-09-29, 19:38
Hur tänker du när du säger att du legat på kcalöverskott, men du har inte gått upp i vikt?

filmjölk
2013-09-29, 22:26
Ganska troligt är att du har underskattat hur mycket kcal du behöver. Du har ätit ett överskott, men det kanske bara är ett överskott jämfört med vad du tror är kaloribalans och inte ett överskott jämfört med din faktiska kaloribalans?

Är du aktiv förutom gymmet? Även om du är stillasittande i skolan (gissar) kanske du går mycket, cycklar till kompisar, kanske dansar på fester, eller sätter på din flickvän emelllanåt? Sådant bränner också kalorier, och du har kanske räknat efter en tabell för lågaktiva och du borde vara i en kategori över?

Höj intaget ytterligare ett snäpp är mitt enkla tips:)

z_bumbi
2013-09-30, 07:28
Vilodagar kan göra att du hamnar på ett överskott. om du t ex kör tre pass i veckan i stället för sju så förbrukar du kanske hälften av energin på styrketräning än vad du gjort tidigare. Kanske är för att du antagligen kan ta i betydligt mer per pass om du kör tre än om du kör sju och därför göra av med mer energi.
För framtida träning tror jag också att du tjänar på att vila mer men just nu kan du testa att äta mer och se vad som händer.

filmjölk
2013-09-30, 10:11
Vilodagar kan göra att du hamnar på ett överskott. om du t ex kör tre pass i veckan i stället för sju så förbrukar du kanske hälften av energin på styrketräning än vad du gjort tidigare. Kanske är för att du antagligen kan ta i betydligt mer per pass om du kör tre än om du kör sju och därför göra av med mer energi.
För framtida träning tror jag också att du tjänar på att vila mer men just nu kan du testa att äta mer och se vad som händer.

? Jag tror att det krävs att man är en ubermensch om man skall kunna göra mer än blygsamma ökningar på ett push/pull/legs schema där varje pass körs en gång i veckan.

z_bumbi
2013-09-30, 10:50
? Jag tror att det krävs att man är en ubermensch om man skall kunna göra mer än blygsamma ökningar på ett push/pull/legs schema där varje pass körs en gång i veckan.

Jag skrev inget om att det skulle köras push/pull/ben utan bara antal pass men det är inte heller några större problem att öka på ett sådant program. Framför allt inte om det innebär att det blir kaloriöverskott jämfört med att antagligen ligga på en låg balans.

GeckoGenza
2013-09-30, 20:44
Ganska troligt är att du har underskattat hur mycket kcal du behöver. Du har ätit ett överskott, men det kanske bara är ett överskott jämfört med vad du tror är kaloribalans och inte ett överskott jämfört med din faktiska kaloribalans?

Är du aktiv förutom gymmet? Även om du är stillasittande i skolan (gissar) kanske du går mycket, cycklar till kompisar, kanske dansar på fester, eller sätter på din flickvän emelllanåt? Sådant bränner också kalorier, och du har kanske räknat efter en tabell för lågaktiva och du borde vara i en kategori över?

Höj intaget ytterligare ett snäpp är mitt enkla tips:)

Jobbar på som brevbärare 2-dagar i veckan så det blir en hel del trappor;).
När jag säger att jag ligger på överskott så är det 500+ men jag äter samma typ av mat så jag gjord för att gå ner i vikt.

Animalisk
2013-09-30, 23:38
Jobbar på som brevbärare 2-dagar i veckan så det blir en hel del trappor;).
När jag säger att jag ligger på överskott så är det 500+ men jag äter samma typ av mat så jag gjord för att gå ner i vikt.

Ät ännu mera och lägg på mera vikter, nu utgår jag från att du styrketränar i någon form. Har du ökat vikterna sedan i juni eller står du still där med?

nitz
2013-10-01, 00:22
Jobbar på som brevbärare 2-dagar i veckan så det blir en hel del trappor;).
När jag säger att jag ligger på överskott så är det 500+ men jag äter samma typ av mat så jag gjord för att gå ner i vikt.

Uppenbarligen så är det inte ett överskott om du ligger still i vikt ;).
Hur har du fått fram den siffran?
En grundläggande grej när det gäller att förändra sin sikt åt valfritt håll är att ingen siffra ger ett 100%igt värde utan det blir mer av en chansning.
Det man kan göra är att äta efter den siffran man fått fram, får du önskvärt resultat så fortsätter du som du gjorde om inte så ändrar du kosten.

GeckoGenza
2013-10-01, 18:07
Uppenbarligen så är det inte ett överskott om du ligger still i vikt ;).
Hur har du fått fram den siffran?
En grundläggande grej när det gäller att förändra sin sikt åt valfritt håll är att ingen siffra ger ett 100%igt värde utan det blir mer av en chansning.
Det man kan göra är att äta efter den siffran man fått fram, får du önskvärt resultat så fortsätter du som du gjorde om inte så ändrar du kosten.

Körde på en app på mobilen man kan skriva info om sig själv som vikt ect.
Men ska prova öka intaget annars för jag ändra kosten som du säger.

Tack för alla svar alla även om det var en dum fråga :).