handdator

Visa fullständig version : Behöver råd för att få bästa möjliga förutsättningen.


magnusson5
2013-09-29, 14:38
Hej! Jag är helt ny inom träningsvärld men älskar varje sekund av det :)

Har alltid varit den "spinkigaste" & svagaste personen, något som jag har tänkt att ändra på.
Just nu väger jag ca 60-61 kg, 23 år och är 185 cm lång.

Tyvärr är omständigheterna så att jag inte kan gå på gymmet så mycket som jag skulle vilja.
Tror att jag max kan klämma in 2 ggr per vecka, ibland blir det säkerligen ingenting varje vecka.

Men det finns ljus i tunnel vilket är efter nyår då jag kan fokusera 100% på träningen dvs gymma 5 ggr / vecka.

Frågan är hur jag ska lägga kosten de kommande tre månaderna för att ha "bästa" möjliga utgångsläget efter nyåret.
Kanske dum fråga, men just nu äter jag allt jag kan se och växer bara utåt på magen.

Tack i förhand.

/Magnusson

Stefan J
2013-09-29, 16:07
Hej! Jag är helt ny inom träningsvärld men älskar varje sekund av det :)

Har alltid varit den "spinkigaste" & svagaste personen, något som jag har tänkt att ändra på.
Just nu väger jag ca 60-61 kg, 23 år och är 185 cm lång.

Tyvärr är omständigheterna så att jag inte kan gå på gymmet så mycket som jag skulle vilja.
Tror att jag max kan klämma in 2 ggr per vecka, ibland blir det säkerligen ingenting varje vecka.

Men det finns ljus i tunnel vilket är efter nyår då jag kan fokusera 100% på träningen dvs gymma 5 ggr / vecka.

Frågan är hur jag ska lägga kosten de kommande tre månaderna för att ha "bästa" möjliga utgångsläget efter nyåret.
Kanske dum fråga, men just nu äter jag allt jag kan se och växer bara utåt på magen.

Tack i förhand.

/Magnusson

Det bäst du kan göra om du bara tränar 2ggr/vecka är att se till att de två passen blir riktigt långa och mustiga monsterpass. Där kan du åstadkomma en skillnad. Du kan inte åstadkomma något med kosten ändå om du inte tränar (mer än att undvika att gå upp/ner i vikt).

begt
2013-09-29, 17:01
Du kan göra dips mellan två stolar, eller t.ex. där två köksbänkar möts. Det tar bra på triceps och lite på bröst också.

Plankan, viktade situps (du kan ju köpa lite vikter, eller bara lägga en sten på bröstet eller nåt). Chins/pullups kan du nog hitta ett ställe att göra dem på.

Däremot är det svårare med marklyft och knäböj utan gym. Fast knäböj kan du träna till viss del genom att fylla en stor ryggsäck med tunga saker. Hur som helst kan du se tiden du inte är på gymmet som tillfällen att köra högreps på.

Vad gäller kosten så måste du lära dig äta så att du går upp i vikt. Husmanskost fungerar bra om du undviker att äta mättande mat som potatis t.ex., men har du väldigt svårt att gå upp i vikt så ät t.ex. maltodextrin. Ät en protein och kolhydratskälla i samband med träning.

Jag skulle nog ligga på viktbalans de veckor gymmet inte vore aktuellt, och sträva efter att gå upp i vikt när du kan gymma. Tänk på att även lite styrketräning är helt överlägset ingen styrketräning alls.