handdator

Visa fullständig version : axelskada - allvarlig?


mognus
2013-09-29, 14:34
hej!

för ganska exakt 18 månader sedan föll jag och slog i axeln. dagarna efter fallet
hade jag väldigt ont i axeln, men kände hela tiden att det blev bättre så jag oroade mig inte direkt. det jag lade märke till ett tag efter att smärtan försvunnit var en kula precis där nyckelbenet möter själva axeln. tänkte inte mer på kulan innan en deff inleddes i april. runt juni hade jag väldigt lågt kroppsfett och smärtor i axeln började uppstå.
jag uppsökte läkare, som med röntgen kunde konstatera att det inte var en fraktur. efter ett möte med en annan läkare fick jag en remiss till ortoped.

så nu sitter jag väldigt långt ner i kön till en ortoped som kan ta väldigt lång tid!

kulan syns med blotta ögat och känns hård som ben. bröstträning är bara att glömma! det är i området när jag ska sträcka mig efter vänster örsnibb med höger arm som smärtan är som störst. samt vikt uppifrån när jag armen rakt utsträckt.

känner någon till vad det kan vara för skada? jag misstänker att ett ingrepp krävs, men kanske en sjukgymnast kan göra det bättre?

tacksam för svar!

pezrulezhaakon
2013-09-29, 15:33
mognus

Det kan vara så att du har skadat ledkapseln (SC) Något ligament kan ha gått av eller blivit utsträckt.

ViktorH
2013-09-29, 15:43
Hej,

Det är svårt att med säkerhet svara på vad du drabbats av utan att ha undersökt dig. En ganska trolig förklaring till "bulan" är att du i samband med olyckan skadat ledband i leden mellan nyckelbenet och den del av skulderbladet som kallas acromion (acromioclavikularleden eller AC-leden) och att det samtidigt skett en subluxation, d.v.s. en ofullständig urledvridning. Normalt sett förskjuts den yttre delen av nyckelbenet uppåt. Den kvarvarande felställningen kan göra din AC-led känsligare för belastning.

De flesta AC-ledsstukningar med felställning behandlas konservativt, d.v.s. utan operation. Själva felställningen brukar bli bestående, men smärtan kan ofta motverkas. Det kan vara lämpligt att uppsöka en sjukgymnast för råd och rehabiliteringsprogram. Behandling riktad direkt mot det irriterade ledbandet med t.ex. kortisonininjektion eller stötvågsbehandling kan också behövas.

Min rekommendation är att du uppsöker en sjukgymnast med utbildning inom klinisk ortopedisk medicin för bedömning och behandling. Se http://www.ominorden.com/our-network.

Lycka till!

mognus
2013-09-29, 20:32
helt lysande! ska ta kontakt med en av dessa sjukgymnaster imorgon!

tack!

pezrulezhaakon
2013-09-29, 20:42
mognus

Bra. Ge gärna info på vad som händer.



(såg nu att jag skrev fel. AC ska det vara, och inte SC)

mognus
2013-09-30, 08:33
Det ska jag göra!

mognus
2013-11-06, 19:52
viktors teori bekräftades av en av de sjukgymnasterna som fanns med i länken!
jag fick en kortisoninjektion och ska nu vila axeln i två veckor tills nästa möte, då det kan vara aktuellt med stötvågsbehandling beroende på hur det utvecklar sig!

jag har återfått hoppet om att jag kan bli helt återställd! men är fortfarande aningen orolig.