handdator

Visa fullständig version : Löpa med snus


fair12
2013-09-29, 14:04
Tjena, ska på en springtävling om 1 vecka och löpa ca 1.5 mil.
Jag är inte i form alls och det kommer bli ett rent helvete, men då tänkte jag att en snus kanske skulle hjälpa mig lite på traven.

Jag undrar alltså om nikotinet kan hjälpa mig att orka igenom. Jag vet att inte det magiskt kommer göra så att jag håller en medelhastighet på typ 30 km/h som kenyanerna. Men hjälper det till lite iaf så lägger jag in en jävel.

Vunnis
2013-09-29, 14:06
Fråga 1a - hur van är du vid nikotin?

King Grub
2013-09-29, 14:06
Gör nog inte mycket till eller från så länge du inte sätter det i halsen.

fair12
2013-09-29, 14:12
Fråga 1a - hur van är du vid nikotin?

Så "ovan" så att jag fortfarande får nikotinkickar.

Tjuckot
2013-09-29, 14:17
Får du inte abstinens behöver du ju ingen extra snus, det finns inget med snus som ökar din prestationsförmåga. Har du högt beroende och får abstinens utan snus kan du säkert fokusera bättre med snus, om du inte sätter det i halsen som sagt.

fair12
2013-09-29, 14:24
Får du inte abstinens behöver du ju ingen extra snus, det finns inget med snus som ökar din prestationsförmåga. Har du högt beroende och får abstinens utan snus kan du säkert fokusera bättre med snus, om du inte sätter det i halsen som sagt.

Jag brukar plugga med snus inne, tycker att det fungerar bättre än om jag inte hade någon snus inne. Lär mig snabbare, fokuserar bättre. Men får dock inte abstinens.

tjing
2013-09-29, 14:26
Om något ökar nikotin din prestation vid konditionsträning:

Effect of transdermal nicotine administration on exercise endurance in men.

"...Ten out of 12 subjects cycled for longer with NIC (nikotinplåster, min anm.) administration, and this resulted in a significant 17 ± 7% improvement in performance (P < 0.05). No differences were observed for perceived exertion, heart rate or ventilation. There were no differences in concentrations of plasma glucose, lactate or circulating fatty acids. In the absence of any effect on peripheral markers, we conclude that nicotine prolongs endurance by a central mechanism. Possible modes of action are suggested."

http://ep.physoc.org/content/91/4/705.full

tjing
2013-09-29, 14:28
Jag spelar dataspel, d v s viktiga saker som kräver koncentration med snus inne hela tiden. Det blir dubbelt så roligt och jag blir mer alert och in the zone.

Tjuckot
2013-09-29, 14:29
Jag brukar plugga med snus inne, tycker att det fungerar bättre än om jag inte hade någon snus inne. Lär mig snabbare, fokuserar bättre. Men får dock inte abstinens.

Eftersom du får niktoin, alltså inte får abstinens (svårt att koncentrera sig, rastlöshet m.m). Abstinensen gör alltså att du har svårt att fokusera, men det försvinner såklart om du tillför nikotin.

Tjuckot
2013-09-29, 14:29
Jag spelar dataspel, d v s viktiga saker som kräver koncentration med snus inne hela tiden. Det blir dubbelt så roligt och jag blir mer alert och in the zone.

Kan ge samma svar till dig egentligen :)

tjing
2013-09-29, 14:31
Får du inte abstinens behöver du ju ingen extra snus, det finns inget med snus som ökar din prestationsförmåga.

Där har du ju helt fel.

Nikotin är en CNS-stimulant som ökar prestation vid både fysisk träning och kognitivt arbete. Lite som koffein, fast koffein verkar mer indirekt.

Tjuckot
2013-09-29, 14:33
Där har du ju fel.

Nä :) En som är ovan vid nikotin mår ju mest illa, inte får bättre fokus. tom rökare som tar för starkt plåster mår illa.

tjing
2013-09-29, 14:36
Det handlar ju om dosering och dylikt.

Jag känner definitivt av nikotinet i snus i a f, fast jag vanemässigt snusar.

Fortfarande är nikotin en prestationshöjande substans. Som alla CNS-stimulanter som ökar nervöverföring, pepphormon, fokus, koncentration, sinnen skärps etc. Essentiellt fight/flight.

Tjuckot
2013-09-29, 14:42
Det handlar ju om dosering och dylikt.

Jag känner definitivt av nikotinet i snus i a f, fast jag vanemässigt snusar.

Fortfarande är nikotin en prestationshöjande substans. Som alla CNS-stimulanter som ökar nervöverföring, pepphormon, fokus, koncentration etc.


Men, nej. Man måste ha upparbetat ett nikotinberoende för att få ut upplevda positiva effekter (minskad abstinens, vilket upplevs som bl.a bättre fokus). En ovan person mår illa, får yrsel m.m.

De som slutar med tobak går genom en period av abstinens för att sedan uppleva bland annat bättre fokus, ökad pigghet och ofta bättre prestation. Så vill du fokusera bättre borde du sluta snusa :)

TheIsh
2013-09-29, 15:05
Stehen King hävdar ju att en cigarett då och då förbättrar hans skrivande. Huruvida det bättrar på ens tider vid löpning låter jag vara osagt, men jag vet många människor som regelbundet springer milen och längre som vart vanesnunsar under många år utan problem.
Sämre tror jag inte det blir, själv märker jag inget, och jag är ingen vanesnusar. Kan gå veckor mellan dosor.

tjing
2013-09-29, 15:13
Men, nej. Man måste ha upparbetat ett nikotinberoende för att få ut upplevda positiva effekter (minskad abstinens, vilket upplevs som bl.a bättre fokus). En ovan person mår illa, får yrsel m.m.

De som slutar med tobak går genom en period av abstinens för att sedan uppleva bland annat bättre fokus, ökad pigghet och ofta bättre prestation. Så vill du fokusera bättre borde du sluta snusa :)

Kollade du studien jag länkade?

Där fick testdeltagarna nikotinplåster och upplevde biverkningar...

"...All subjects commented on the ‘side-effects’ they experienced overnight after applying the nicotine patch; these included increased heart rate and reduced appetite, headaches and nausea, restless sleep and vivid/bizarre dreams and feelings of having a hangover when they arrived for testing; most subjects reported that these symptoms disappeared once they started exercising."

...men presterade ändå bättre än utan nikotin. Att du inte har tolerans mot nikotin hindrar inte från att det fortfarande stimulerar CNS.

tjing
2013-09-29, 15:17
Stehen King hävdar ju att en cigarett då och då förbättrar hans skrivande.

Jag tror att det är få författare som varken röker/snusar, dricker alkohol, kaffe/té eller tar någon annan stimulantia.

Många författare använder något av ovanstående för att få ett ökat kreativt driv; ie dopamin etc.

tjing
2013-09-29, 15:28
Tjuckot:

Cognitive effects of nicotine.

"...Abstract:

Nicotine and other nicotinic agonists have been found to improve performance on attention and memory tasks. Clinical studies using nicotine skin patches have demonstrated the efficacy of nicotine in treating cognitive impairments associated with Alzheimer's disease, schizophrenia, and attention-deficit/hyperactivity disorder.

Experimental animal studies have demonstrated the persistence of nicotine-induced working memory improvement with chronic exposure, in addition to the efficacy of a variety of nicotinic agonists. Mechanistic studies have found that alpha7 and alpha4beta2 nicotinic receptors in the hippocampus are critical for nicotinic involvement in cognitive function. Clinical and experimental animal studies provide mutually supporting information for the development of novel nicotinic therapies for cognitive dysfunction."

Biol Psychiatry. 2001 Feb 1;49(3):258-67.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11230877

Tjuckot
2013-09-29, 15:35
Jo, du är bra på att leta upp studier. Jag orkar inte riktigt med det tbh. Men jag står för vad jag säger och baserar det på mina erfarenheter som professionell tobaksavvänjare med ett par hundra patienter :)